אין אחד שלא קיבל את מינויו של מסאי דגו כמאמן מכבי חיפה ללא הלם ראשוני קל (או כבד), אך נניח שאתם הייתם צריכים לבחור את המאמן שיחליף את ברק בכר, מה הייתם עושים?
המחשבה ההגיונית הראשונה שלכם תהיה: מי מסוגל למלא את הנעליים האלו? מה בכלל המשמעות של למלא אותן? אליפות רביעית והעפלה שנייה ברצף לצ'מפיונס? אם אינכם אוהדי מכבי חיפה שהינם אופטימיסטים חסרי תקנה (יש שיאמרו גם חסרי חיבור למציאות), תבינו שזו לא יכולה להיות המטרה. איך אני יודע? כיוון שגם בכר ככל הנראה היה נכשל בלהשיג אותה, ואותו אף אחד לא היה חושב להחליף.

1 צפייה בגלריה
מסאי דגו
מסאי דגו
מסאי דגו
(צילום: שרון צור)

אם כך, נהיה פרקטיים ונתחיל בלבחון את האלטרנטיבות: 1. מאמן ישראלי מעוטר ומנוסה. 2. מאמן זר עם היסטוריה של הצלחה בליגות דומות/עדיפות באירופה. 3. הימור על מאמן צעיר ומבטיח.
הרקורד הנוכחי של המאמנים הישראלים הפעילים ידרוש מאיתנו גמישות, שלא לומר לוליינות, כדי לחשוב על מאמן כזה שלא נוסה ונכשל בצד הירוק של חיפה. רב"ש ששמו עלה הינו מהבודדים, אך יש להודות שהוא אמנם מנוסה אך לא ממש מעוטר, וככל הנראה אינו חביב על יענקל'ה (בכל זאת יענקל'ה בעל המאה וגם לטור תיאורטי יש מגבלות). נראה שמאמנים ישראלים כאלו יש רק בפנסיה או בזמביה.
הלאה לאירופה! אין מה לומר, הניסיון של מכבי חיפה עם צוותי אימון זרים הוא מהרעים שניתן להעלות על הדעת, ובכלל בכדורגל הישראלי, למעט 3-2 הבלחות של מכבי תל אביב (שלוו בכמות גדולה יותר של כישלונות), הרקורד לא מרשים בלשון המעטה. רק בשאלה זו אפשר להתווכח ארוכות, ובוודאי שאין המסקנה שמוחות הכדורגל המבריקים באירופה צומחים בישראל, אלא שאלמנט ההימור שקיים בכל בחירת מאמן לצד חוסר ההיכרות עם הליגה והסבלנות המצומצמת הקיימת כלפי מאמנים ממילא לא מבשרים לאופציה הזו טובות.
לאור הניתוח הזה, ברור יותר מדוע האופציה של מועמד צעיר הופכת למובילה ברשימה למרות שאינה אינטואיטיבית בהתחלה. פה אני מודה, איבדתי את אלברמן ושחר. אני מאחל למסאי את כל ההצלחה בעולם ותמיד אפרגן למי שמעז לקדם צעירים בכל תחום, לצד זה אני לא רואה מה מכניס אותו לרשימה של צעירים ומבטיחים. בסוף יש 2 סוגי מאמנים כאלו: שחקן עבר (עדיף בעל קשר למועדון) שהוכיח שיש לו כישורי מנהיגות והובלה כשחקן לצד קריירת אימון קצרה לפחות, או מאמן צעיר לאחר קדנציה או שתיים מוצלחות בקבוצות אחרות. מסאי רחוק מלהשתלב בקטגוריות אלו.
כדי לחדד, נדמיין מי יכול לעמוד בקריטריונים, לדוגמה היינו הולכים על: דקל קינן אם היה מאמן קודם את הנוער או עוזר מאמן השנה, או לחלופין גיא צרפתי שהיה מקודם מעמדת העוזר. אופציה שנייה לדוגמה, זיו אריה, לא מעוטר ומנוסה אבל מראה הצלחה עקבית ובעל ניסיון (גם אם קצר יחסית) כמאמן ראשי בליגת העל. גם אלו נחשבים היו להימורים די נועזים בין שלוש הבחירות לעיל, ולחלוטין היו משקפים את הפילוסופיה שנראה ששוררת בבורד החיפאי על עוצמת המערכת אל מול השפעת האדם הבודד.
איני יכול לומר בלב שלם שמסאי הוא מאמן צעיר שמראה פוטנציאל (כלומר, אולי הוא כן אבל זה לא נתמך בעובדות כרגע). הצלחתו היחידה בנוער, ראויה ככל שתהיה, לא מראה שיש לו מעט מהכישורים הנדרשים על מנת להיות הימור לגיטימי. לסיכום, אשמח לראותו מצליח ולא פחות לראות את ההימור עליו כדמות שצמחה מלמטה ועלתה לפסגה מצליח, אבל חייבים להודות שמדובר בהימור שכרגע נראה מופרך.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.