אחרי שנים ארוכות בהן התדרדרה והתאיידה לאוויר העולם, הפועל בת-ים, מהאימפריות הכי גדולות של הכדורעף הישראלי חוזרת. אמנם עדיין לא למרכז הבמה, אבל זה בדרך לשם. בשבת האחרונה הפועל 'פמילה' בת-ים (כך קרויה הקבוצה) השלימה זכייה באליפות שלישית בשלוש שנים והעפילה לליגה הלאומית. ניצחון 1:3 על מכבי ראשל"צ סגר לה עונה מושלמת ומאזן 0:15 בליגה הארצית (השלישית בארץ). הקאמבק המרגש נמשך.
הפועל בת-ים בכדורעף היא למעשה משפחה. אולי ככה זה כששלושה אחים משחקים יחד: עוז (44), בן (31) ומתן (29) סעדיה. בן הוא גם המאמן, היו"ר, המנהל ולמעשה האיש שבזכותו הוקם המועדון מחדש.
5 צפייה בגלריה
הפועל בת-ים
הפועל בת-ים
שלוש אליפויות בשלוש שנים ומאזן 0:15 העונה. הפועל בת-ים
(צילום: דודו יצחקי, "דודו סטודיו")

אין הנחות

האמת, הכל התחיל בשיחת ווטסאפ, לפני חמש שנים. השלושה השתתפו בטורניר כדורעף חובבני בקיבוץ רעים וסיימו בראש הפודיום. "פה, נפל לי האסימון", נזכר בן. "שנה לאחר מכן כבר החלטתי לפתוח קבוצה באיגוד הכדורעף שהמהות שלה היא אחים לצד חברים טובים שצברתי לאורך השנים וששיחקו איתי בצעירותי באופן פעיל בליגה. לאחר מכן יצרתי קשר עם כל האחים והצגתי להם את הרעיון".
"הוא שלח הודעה בווטסאפ הקבוצתי", הוסיף עוז, האח הבכור. "אמרתי לו: 'תרשום אותי בתור גיבוי'. הוא קיבל אישור מכולם והחלטתי שאני גם אצטרף לעסק. פתאום היה מאוד נחמד, חזר לי הכיף למשחק. גם החבר'ה שהצטרפו הם כבר 'אחים שלנו' לכל דבר ועניין". גם מתן ראה שטוב והצטרף: "זה היה נראה לי מגניב ולא טעיתי. היום המשחקים והאימונים הפכו כבר לשיחת היום במשפחה".
5 צפייה בגלריה
הפועל בת-ים
הפועל בת-ים
שיחת היום במשפחת סעדיה. שחקני בת-ים וצלחת האליפות של הליגה הארצית
(צילום: דודו יצחקי, "דודו סטודיו")
ב-2018 נרשמו לליגה א' ובעונת הבכורה, לפני ארבע שנים, זכו באליפות המחוז, אבל הפסידו בקרב העלייה בחצי גמר הפלייאוף. מאז הקבוצה זכתה בכל שנה באליפות, אך ויתרה על העלייה ללאומית - עד העונה. "זה לא דווקא עניין של תקציבים", מסביר בן. "יש תחושה שבעונה הבאה אנחנו יכולים לעלות עוד ליגה ולהגיע עד לליגת העל. אני מקבל המון הצעות מקבוצות להגיע לאמן, להביא שחקנים, אבל מעדיף כרגע להשקיע את הזמן במועדון שלנו".
בן, שקטן למשל מעוז ב-13 שנה, לא רק הקים את הקבוצה, אלא גם, כאמור, תפס את שרביט האימון. "אנחנו משפחה מאוד מגובשת שנותנת לכל בן אדם את הייחודיות שלו ואת המקום שלו להוביל", מציין בן. "גם עוז הבין שהקרבה שלי לכדורעף יותר גדולה משלו ונתן לי מהרגע הראשון את הסמכות להוביל את הדבר הזה. למרות שמדובר בקבוצה עם עוד שני אחים שלי, יש הקשבה מלאה ואין הנחות מצידי. הם יודעים שהם מגיעים לאימון ואני המאמן ולא אח שלהם. הם גם לא מבקשים לשחק, יודעים שצריך צריך להוכיח את עצמם באימונים".
5 צפייה בגלריה
הפועל בת-ים
הפועל בת-ים
בן סעדיה (מימין). "היה חשוב לי להחזיר את בת-ים לכותרות"
(צילום: דודו יצחקי, "דודו סטודיו")
עוז מסכים: "אני תמיד אומר לו: 'וקם הגזר ויכה את הגנן'. לקחתי את בן בזמנו, כשעוד שיחקתי בצורה מקצוענית, איתי לאימונים של ק.ק תל אביב. הייתי עושה לו אימונים אחד על אחד. עבדתי איתו המון והוא תפס את זה יותר טוב ממני. הוא באמת הבעל בית של הקבוצה הזו וכמאמן מביא המון דברים חדשים שגם אני לא מכיר. כשהוא על הקווים, אני תמיד נותן כבוד והוא מרוויח את זה ביושר".
למשפחת סעדיה יש עוד שני אחים - אסף ונועם, שבעבר גם הם שיחקו בקבוצה, אך כעת החליטו לקחת פסק זמן. "המשפחה הביולוגית מגיעה לכל המשחקים", מסביר בן. "ההורים, למשל, לא פספסו משחק אחד כל העונה והפכו להיות ההורים המאמצים של כל סגל הקבוצה. זה כיף גדול".
עוז: "הכל הכי מקצועי וישר שיש. בשבילנו גם יתר השחקנים הם אחים לכל דבר".
5 צפייה בגלריה
הפועל בת-ים
הפועל בת-ים
(צילום: דודו יצחקי, "דודו סטודיו")
מתן: "הטוב בקבוצה משחק. יצא לי לא פעם בשנים האחרונות משחק שהייתי ערב שלם על הספסל".

"בהתחלה אף אחד לא האמין שזה אפשרי"

אז איך, למשל, קורה, שכל האחים מאותה משפחה בוחרים במודע לשחק כדורעף? "אני הראשון שנחשף לזה ואחריי כל אחד ראה את השני והצטרף", צוחק עוז. "רק שכאמור אף אחד לא לקח את זה לרמות הכי גבוהות. מה שהיה פעם בהפועל בת-ים המיתולוגית מלווה אותי לפחות כילד, אבל הכדורעף של היום שונה מזה של פעם. שחקנים בנתונים הפיזיים שלי או של האחים שלי לא יכולים לשחק בליגת העל. היום צריך שחקני כדורסל ומעלה מבחינת גובה".
5 צפייה בגלריה
הפועל בת-ים
הפועל בת-ים
בדרך חזרה לליגת העל? שחקני בת-ים
(צילום: דודו יצחקי, "דודו סטודיו")
"הגעתי לק.ק. תל אביב, עלינו ללאומית ב' ואז לקחתי את בן איתי ושיחקנו יחד", מוסיף עוז. "בן לקח את זה והגיע לכדורעף החופים ושם משך גם את היתר".
בן: "אנחנו משפחה ספורטיבית. ראיתי את הכדורעף כמשהו מאוד מהותי, אבל שיחקתי בליגה רק בזכות עוז. למדתי פיזיקה-כימיה 5 יחידות בתיכון ואמרתי לו, כשרצה להביא אותי לק.ק. תל אביב, שאין לי זמן לזה. אז הוא סיפר לי משפט יפה שמלווה אותי עד היום: 'ככל שהלו"ז שלך יהיה צפוף יותר, כך תלמד לנהל את הזמן שלך טוב יותר ותבצע את המשימות במהירות'".
ועכשיו: הפועל בת-ים מודל 2022 חולמת, כאמור, להגיע לליגת העל ולהחזיר עטרה ליושנה. בן מחכה לזה: "בתחילת דרכי היה חשוב לי להחזיר את בת-ים לכותרות והאמנתי בכך. מאז לדעתי שלושה עשורים שהפועל בת-ים לא הייתה בליגה הלאומית. בהתחלה אף אחד לא האמין שזה אפשרי. כשהם ראו שהגלגלים מתחילים לנוע - כולם הצטרפו".