זה היה ערב מוזר, אפילו הזוי, לכדורסל הישראלי. מצד אחד הנבחרת הלאומית פותחת קמפיין במוקדמות גביע העולם נגד פולין, ומשחקת בארץ מול הקהל הביתי בפעם הראשונה אחרי קרוב לשנתיים; מצד שני חצי שעה לאחר מכן האלופה המקומית, מכבי תל אביב, מתארחת אצל אלבה ברלין ביורוליג, שבשורותיה משחקים שניים שאמורים להיות מרכזיים מאוד בנבחרת – יובל זוסמן ותמיר בלאט.
לא סתם חברים ואפילו חובבי ספורט שלא נמצאים בלופ של המלחמה המיותרת כל כך בין פיב"א ליורוליג סימסו לי, ובטח לאחרים איך זה יכול להיות שביום שבו נערכים משחקי קבוצות במפעל הבכיר באירופה מתקיימים גם משחקי נבחרות, ושבכדורגל זה לא היה קורה. הם כמובן צודקים, אבל אלה "נפלאות" הכדורסל האירופי.
4 צפייה בגלריה
גיא גודס
גיא גודס
גיא גודס
(צילום: אורן אהרוני)
מצד שני צריך להגיד את האמת: למרות שהתקשתה בפתיחה, נבחרת ישראל לא הייתה צריכה אתמול את זוסמן ובלאט נגד הפולנים, שהגיעו לארץ עם סגל רעוע. ככל הנראה גם מול אסטוניה גיא גודס יסתדר בלעדיהם, אך באיגוד הכדורסל לא הכי מרוצים מכך שהשניים לא מגיעים למפגש, מכיוון שהמסרים שהתקבלו בשדרות יהודית הם שאלבה ברלין לא מנעה את שיחרורם.

לא לעזוב את הדרייב אין

בבוקר המשחק מול פולין התפתח דיון מעניין ברשתות החברתיות בנוגע לעובדה שאיגוד הכדורסל קבע את היכל קבוצת שלמה כאולמה הביתי של הנבחרת מסיבות של נוחות עבורו, ולא עורך את משחקיה בערים אחרות, גם כשיש בהן אולמות בעלי קיבולת זהה או גדולה יותר (בהיכל שלמה 3,400 מקומות, בחולון 5,000, בחיפה 5,000 ובבאר שבע 3,000).
מצד שני עם עובדות קשה להתווכח. הנבחרת עדיין לא הפסידה בהיכל התל-אביבי. מאז שהחלה לשחק בו ב-2017 מאזנה עומד על 0:6 במשחקי מוקדמות ו-0:8 בכללי. החלונות של פיב"א ב העונה גורמים לנבחרות להופיע בסגלים חסרים נוכח היעדרותם של שחקני NBA ויורוליג, אולם מגדילים את הסיכוי להגיע לגביע העולם לאור שינוי שיטת ההעפלה וכמובן צמצום הפערים מול המעצמות שמשחקות עם שחקנים פחות טובים.
4 צפייה בגלריה
יובל זוסמן מול מכבי תל אביב
יובל זוסמן מול מכבי תל אביב
הנבחרת הסתדרה בלעדיו. זוסמן מול מכבי תל אביב
(צילום: מתוך חשבון הטוויטר של אלבה ברלין)
לכן, עם כל הכבוד, עדיף שבמשחקי המוקדמות לנבחרת יהיה אולם ביתי אחד שבו השחקנים מרגישים בנוח, וחלקם גם שיחק בו לא מעט, והיכל שלמה הוא בדיוק כזה. לא סתם הוא נבנה בצורה הזאת ונחשב לאולם סופר ביתי. את משחקי ההכנה שלה ליורובאסקט בקיץ, בתקווה שדני אבדיה יצטרף אליהם, וכמובן זוסמן ובלאט, אכן ראוי שהנבחרת תעשה באולמות אחרים – כי מבחינה ספורטיבית-משימתית המשמעות שלהם פחותה.

איפה ההגנה של מכבי?

הטיקט של יאניס ספרופולוס הוא של מאמן הגנתי, כבר שלוש שנים מדברים בעיקר על זה בהקשר שלו. בהצלחות של מכבי ת"א היא שמרה מדהים, כמו בריצה האחרונה שלה ביורוליג. אבל במשחקים האחרונים הצהובים לא שומרים. בתבוסה לאולימפיאקוס בשבוע שעבר ספגה מכבי ת"א 90 נקודות ואתמול הצליחה אלבה המוגבלת מאוד לקלוע מולה שיא עונתי של 91 נקודות.
כמו כן, הגרמנים קלעו על האורחת שיא עונתי של 15 שלשות (הקודם עמד על 11 בלבד) ב-51 אחוזים, ורשמו מדד 106 (השני הכי גבוה שלהם ב-2020/21). כשהיא מאפשרת ליריבותיה מספרים כאלה, אין לאלופה הישראלית סיכוי לנצח במשחקים ביורוליג. מה הפלא שהיא הפסידה בשלושה מתוך ארבעת המחזורים האחרונים, ובשבוע הבא רוב הסיכויים שהיא תוסיף עוד אחד בחוץ נגד ריאל מדריד.
4 צפייה בגלריה
ההבהרה ששיתף זוסמן ברשתות החברתיות אחרי המשחק
ההבהרה ששיתף זוסמן ברשתות החברתיות אחרי המשחק
ההבהרה ששיתף זוסמן ברשתות החברתיות אחרי המשחק
(צילום מסך מתוך אינסטגרם)
הפתיחה הרעה, ולא בפעם הראשונה העונה, עלתה ביוקר לצהובים. למעשה, מכבי ת"א רדפה אחרי אלבה לאורך כל 40 הדקות, ולמרות שהצליחה לחזור ברבע האחרון ולצמק ל-78:76 בלבד, פחות מארבע דקות לסוף, זאת הייתה גניבה אם האורחת הייתה מנצחת.
ומה תגידו על זוסמן? אחת הביקורות על הגארד-פורוורד הישראלי היא שהוא משחק בצורה אדישה, שלא משנה אם הוא קולע שלשה, מטביע או מבצע מהלך הגנתי טוב, הבעת הפנים שלו נשארת תמיד קפואה. אתמול, במאני טיים, ראינו זוסמן אחר.
זה התחיל בשני מהלכים מצוינים שלו שבאו אחד אחרי השני: שלשה מהפינה והטרלה שכוונה כנראה לג'יימס נאנלי (לפחות לפי מה שזוסמן כתב לאחר מכן ברשתות החברתיות), ואחרי פסק זמן של ספרופולוס הגנה אדירה על דרק וויליאמס שהחטיא מולו. משם אלבה יצאה למתפרצת וסיימה עם קליעה מחוץ לקשת של מרקוס אריקסון - 76:84 (37).
4 צפייה בגלריה
ג'יימס נאנלי
ג'יימס נאנלי
ג'יימס נאנלי. הרגיז את זוסמן אמש
(צילום: אורן אהרוני)
בהמשך זוסמן תפר עוד שלשה גדולה, מנע מאנטה ז'יז'יץ' לקלוע ממצב נוח מתחת לסל ו"קינח" בטראש טוק ואפילו דחיפה של נאנלי, שבעקבותיה ספג עבירה בלתי ספורטיבית. זוסמן השלים את המלאכה בהגנה עם עוד מהלך מרשים מול סקוטי ווילבקין ברגעי הסיום, ו-2.2 שניות לסוף קיבל כבוד כשירד לספסל וכל הקהל של אלבה עמד על הרגליים והריע לו.
בראיונות שנתן לפני המשחק מול מכבי אמר זוסמן שזה בסך הכל עוד משחק עבורו, ומבחינתו אין סנטימנטים לכך שהוא פוגש את האקסית – אבל לכולם היה ברור אמש שזה היה הרבה יותר מעוד משחק בשבילו. השאלה הגדולה היא האם תהיה ליכולת הזאת המשך גם במחזורי היורוליג הבאים.