העובדה שגמר ליגת האלופות בעונה שעברה היה עניין כל-אנגלי לא הייתה מקרית. צ'לסי ניצחה לבסוף בגמר באצטדיון דרגאו בפורטו את מנצ'סטר סיטי, ועצם העובדה ששתי הקבוצות הגיעו מהפרמייר-ליג הוכיחה כי זו הליגה הטובה בעולם.
בעצם, גם הגמר של 2019, שבו ליברפול ניצחה את טוטנהאם במטרופוליטנו במדריד, היה על טהרת הקבוצות מהפרמייר-ליג. שני גמרים כל-אנגליים בשלוש השנים האחרונות מעידים כאלף עדים על עוצמתה של הליגה האנגלית.
8 צפייה בגלריה
רומלו לוקאקו
רומלו לוקאקו
רומלו לוקאקו. צ'לסי רק התחזקה
(צילום: AFP)
אז מה, גם ב-28 במאי 2022 באצטדיון בסנט פטרסבורג נראה שוב גמר על טהרת הקבוצות האנגליות? ובכן, יש סיכוי לא רע בכלל. צ'לסי רק התחזקה מאז הזכייה בגביע עם האוזניים הגדולות כשצירפה את רומלו לוקאקו, אחד החלוצים הטובים בעולם. מנצ'סטר סיטי נשארה חזקה לפחות כמו בעונה שעברה, כשהייתה הפייבוריטית לנצח בגמר.
מנצ'סטר יונייטד עם כריסטיאנו רונאלדו היא קבוצה שונה מזו שהכרנו בשנים האחרונות, עם ווינר יחיד ומיוחד. ליברפול תשחק עם וירג'יל ואן דייק, שנעדר במהלך כל העונה שעברה בגלל הפציעה הקשה שעבר, ואיתו היא שוב אותה קבוצה שזכתה בליגת האלופות לפני קצת יותר משנתיים.
ועדיין, בכל סוכנויות ההימורים המובילות המועמדת הראשית לזכייה העונה בליגת האלופות היא פריז סן ז'רמן. ההגעה של לאו מסי, כמובן, גרמה לכך. לפני שמסי חתם בפ.ס.ז' היא דורגה אחרי מנצ'סטר סיטי וצ'לסי – אבל כשמסי חתם והצטרף לקבוצה שכבר משחקים בה קיליאן אמבאפה וניימאר, ההערכות השתנו.
8 צפייה בגלריה
לאו מסי
לאו מסי
לאו מסי במדים החדשים. הקפיץ את פ.ס.ז' לפסגת טבלאות ההימורים
(צילום: AFP)
פ.ס.ז' היא יוצאת דופן. היא מגיעה מהליגה הצרפתית, שנחשבת מסורתית לחמישית בטיבה באירופה, אבל מאז שנרכשה על ידי נציגי משפחת המלוכה בקטאר, היא נמצאת כל הזמן בדרך לפסגה האירופית, בלי קשר לעוצמת הליגה שממנה היא מגיעה. בשתי העונות האחרונות פ.ס.ז' הגיעה לחצי הגמר לפחות – ב-2020 היא הגיעה לגמר, שבו הפסידה על חודו של שער לבאיירן מינכן – אבל כאמור פ.ס.ז' היא היוצא מן הכלל שאינו מעיד על הכלל, והשליטה בכדורגל האירופי עברה בשנים האחרונות מספרד לאנגליה.

נדידת ההגמוניה

בין 2014 ל-2018 השליטה הספרדית הייתה מוחלטת. שתי קבוצות ספרדיות, ריאל מדריד וברצלונה, זכו חמש פעמים ברציפות בגביע האלופות. זה כולל שני גמרים שהיו על טהרת הקבוצות הספרדיות, ב-2014 ו-2016, כאשר ריאל ניצחה בליסבון ובמילאנו את אתלטיקו מדריד.
אבל העידן הזה נגמר. ריאל, ברצלונה ואתלטיקו הן עדיין קבוצות גדולות וחזקות, אבל הן כבר לא נחשבות למועמדות בכירות לזכות בליגת האלופות. בסוכנויות ההימורים הן מדורגות במקומות 7 עד 9 – מתחת לכל ארבע האנגליות.
8 צפייה בגלריה
ז'ואן לאפורטה
ז'ואן לאפורטה
ז'ואן לאפורטה. לא לחינם ברצלונה רצתה את הסופר-ליג
(צילום: AFP)
זה כמובן לא מפתיע. משבר הקורונה היכה באופן קשה מאוד בברצלונה ובריאל מדריד. לא במקרה שתיהן היו בין המובילות של היוזמה להקמת הסופר-ליג האירופית, יוזמה שהייתה אמורה להזרים מאות מיליונים לחשבונות הבנק שלהן ולהציל אותן מבחינה כלכלית. ריאל עוד הצליחה איכשהו למצוא פתרונות, בניגוד לברצלונה, שנקלעה לחובות עתק בשל ניהול כושל, ונאלצה לוותר על כוכבה הגדול ביותר.
גם האנגליות נפגעו משנה וחצי ללא קהל באצטדיונים, אבל הן ידעו להתנהל באופן אחראי ומחושב. ועובדה, חלון ההעברות האחרון הוכיח עד כמה הקבוצות האנגליות ממשיכות להיות החזקות ביותר בשוק. במהלך חלון ההעברות שהסתיים ב-31 באוגוסט, הוציאו קבוצות הפרמייר-ליג 1.3 מיליארד אירו על שחקני רכש, הרבה יותר מכל יתר הליגות הבכירות.
8 צפייה בגלריה
רונאלדו
רונאלדו
כריסטיאנו רונאלדו. האנגליות החלישו את הליגות האחרות
(צילום: AFP)
על פי מחקר שהתפרסם לא מכבר, מתברר שבמהלך שלושת החלונות האחרונים קבוצות הפרמייר-ליג אחראיות על 45 אחוזים מהסכומים שעברו בשוק ההעברות בכל חמש הליגות הבכירות באירופה. כלומר, ארבע הליגות של גרמניה, איטליה, ספרד וצרפת הוציאו ביחד 55 אחוזים – ממוצע של 13.7 אחוזים בלבד לכל אחת מהן.
רק לשם השוואה, בתקופה שבין ינואר 2012 לינואר 2020 הקבוצות האנגליות הוציאו 35 אחוזים בכל שוק ההעברות. זה היה כאשר ריאל מדריד וברצלונה עוד השתוללו עם הסכומים.
נכון שאת ג'ק גריליש רכשה מנצ'סטר סיטי מקבוצה אנגלית אחרת, אסטון וילה, אבל ההעברות הגדולות האחרות שעשו הקבוצות האנגליות הן של שחקנים שעזבו את הליגות הגדולות האחרות: יונייטד רכשה את ג'יידון סאנצ'ו מדורטמונד, את כריסטיאנו רונאלדו מיובנטוס ואת רפאל וראן מריאל מדריד, וצ'לסי הנחיתה את רומלו לוקאקו מאינטר. ואלו רק הדוגמאות הבולטות.
8 צפייה בגלריה
ג'ק גריליש חוגג
ג'ק גריליש חוגג
ג'ק גריליש. הקבוצות באנגליה הוציאו סכומים אדירים
(צילום: getty images)
במילים אחרות: כל העברה כזו מחזקת את הליגה האנגלית – ומחלישה את הליגות האיטלקית, הספרדית והגרמנית. חוץ מבאיירן מינכן ופ.ס.ז', גם הקבוצות הגדולות של גרמניה ואיטליה לא מסוגלות למנוע את מעבר הכוכבים הגדולים שלהן אל הכסף הגדול שמציעות להן הקבוצות האנגליות.

בחזרה ל-2008?

ג'ו קול, כוכב העבר האנגלי, שיחק במדי צ'לסי של אברם גרנט בגמר ליגת האלופות של 2008, בהפסד בפנדלים למנצ'סטר יונייטד. היום הוא אחד הפרשנים של רשת הטלוויזיה BT, והשבוע הוא התראיין ל"דיילי מייל" ואמר דברים מעניינים.
8 צפייה בגלריה
אשרף חכימי
אשרף חכימי
אשרף חכימי. עזב את אלופת איטליה לטובת פריז
(צילום: עוז מועלם)
"אני אהיה בהלם אם בחצי הגמר העונה לא יהיו לפחות שתי קבוצות אנגליות. בעצם אני חושב שיהיו שם שלוש קבוצות פרמייר-ליג, ואולי אפילו ארבע", הוא אמר. "ארבע הנציגות שלנו נראות חזקות כל כך. יש לכולן איכות מדהימה וכשאתה רואה את ההחתמות החדשות שהן עשו הקיץ, קשה לראות מי יוכל למנוע מאחת מהן לזכות בתואר".
קול מסכים שפריז סן ז'רמן מסוגלת לאיים על ההגמוניה האנגלית, אבל הוא סבור שייקח זמן עד שמאוריסיו פוצ'טינו יצליח לבנות קבוצה של ממש עם כל הכוכבים שעומדים לרשותו, כולל מסי.
8 צפייה בגלריה
לבנדובסקי חוגג
לבנדובסקי חוגג
רוברט לבנדובסקי. באיירן תלויה בו יותר מדי
(צילום: AFP)
באיירן מינכן היא קבוצה נהדרת, אבל תלויה יותר מדי ברוברט לבנדובסקי. כאשר הסקורר הפולני שלה נפצע ונעדר מהמשחקים מול פ.ס.ז' ברבע הגמר בעונה שעברה, היא נוצחה והודחה.
שתי האיטלקיות הבכירות נראות כמי שאין להן סיכוי להתקרב העונה אל השלבים המאוחרים. יובנטוס לא רק שאיבדה את האליפות ואת כריסטיאנו רונאלדו, היא איבדה גם את הביטחון העצמי. את הליגה היא פתחה עם נקודה אחת משלושת המשחקים הראשונים.
אינטר? אחרי הזכייה באליפות היא איבדה את שני הכוכבים הגדולים ביותר שלה אשתקד, מלך השערים רומלו לוקאקו והמגן הימני הפנטסטי אשרף חכימי, שעבר לפריז. בסוכנויות ההימורים יובנטוס מדורגת רק במקום העשירי ואינטר מדורגת במקום ה-13, אחרי סביליה.
8 צפייה בגלריה
אברם גרנט
אברם גרנט
כשהאנגליות שלטו ב-2008, הוא היה שם. אברם גרנט
(צילום: AP)
צריך לחזור לא מעט שנים אחורה כדי להיזכר בתקופה שבה האנגליות שלטו בליגת האלופות כפי שצפוי לקרות העונה. ב-2008 וגם ב-2009 היו שלוש קבוצות פרמייר-ליג בחצי הגמר. הגמר של 2008 במוסקבה היה כל-אנגלי – מנצ'סטר יונייטד נגד צ'לסי.
יש עוד תשעה חודשים עד שהעונה הזו תגיע לסיומה ונוכל להגיע לשלב הסיכומים ולהסיק מסקנות, אבל נדמה שיש משהו סמלי בכך שגם הגמר של 2022 יתקיים ברוסיה.