אדם שבמקרה יצפה במשחק של גלבוע/גליל ויביט על ספסל הקבוצה לא יבין מי המאמן ומי העוזר שלו. אמנם אבישי גורדון הוא זה שעומד על הקווים וגם רשום כמאמן הראשי, אבל דווקא עוזרו, גיא קפלן בן ה-34, דומיננטי הרבה יותר, מעביר את רוב פסקי הזמן, מדבר עם השחקנים על הספסל, אחראי לחילופים וגם מסמן לא פעם את התרגילים. בכדורגל הישראלי תופעת שני המאמנים, ע"ע סלובודן דראפיץ' ושי ברדה, כבר מוכרת, אך בכדורסל הישראלי זה חידוש.
גורדון הגיע לגלבוע/גליל באמצע העונה במקומו של ליאור ליובין שעזב לטובת תפקיד העוזר בפנאתינייקוס תחת עודד קטש. קפלן, לו זאת עונה רביעית במועדון כעוזר, ציפה לקבל את הג'וב לראשונה בקריירה ואחרי עשור בו שימש כיד ימינם של מיטב המאמנים בישראל, בין אם אלה ארז אדלשטיין, אריאל בית הלחמי וקטש, התאכזב כשזה לא קרה.
5 צפייה בגלריה
אבישי גורדון
אבישי גורדון
קפלן וגורדון
(צילום: אורן אהרוני)
הבעלים, חיים אוחיון, העדיף למנות את גורדון, שנחשב לסוג של שחקן בית בגלבוע/גליל איתה שיחק בארבע עונותיו האחרונות בליגת העל ואף זכה עימה באליפות. קפלן, למרות האכזבה, החליט להמשיך לפחות עד סיום העונה כי ידע שהשחקנים מאמינים בו וצריכים אותו כדי להמשיך ולהתברג בצמרת.
בהנהלת גלבוע/גליל הבינו שהמצב די רגיש והחליטו לתמוך בקפלן בצורה מיוחדת. "מאז שליאור עזב ועד שאבישי מונה עבר בערך שבוע, וגיא היה איתנו והעביר לבד את האימונים. זה הפך אותו למאוד דומיננטי. בשיחה שההנהלה עשתה לנו אחרי שאבישי מונה אמרו שהוא המאמן הראשי, אבל גיא לא עוזר שלו אלא עוד מאמן", מספר שחקן בקבוצה.
צריך גם לתת קרדיט גדול לגורדון. מהצד זה אמנם נראה הזוי שהוא עומד על הקווים ומי שמקבל בפועל לא מעט החלטות הוא קפלן, אך מי שמכיר את שחקן העבר יודע שאגו לא מניע אותו, ומהרגע שהבין את הסיטואציה אליה נכנס נתן לעוזרו לקחת את המושכות - ובינתיים עם הצלחות קשה להתווכח. גלבוע/גליל סיימה שלישית את העונה הסדירה, הדיחה את הפועל ירושלים ברבע גמר הפלייאוף, והערב (שני, 21:00) היא תפגוש את הפועל חולון במשחק הראשון בסדרת חצי הגמר (הטוב משלושה) כשאף אחד לא יופתע אם תעלה שלב ובסיום העונה אפילו תזכה באליפות.
5 צפייה בגלריה
חיים אוחיון
חיים אוחיון
חיים אוחיון
(צילום: יועד כהן)

הקלטת בתיבת הדואר

בתחילת דרכו באימון נסע קפלן לתקופה לארצות הברית שם השתלם בקבוצת הכדורסל של אוניברסיטת פלורידה סטייט. עם חזרתו ארצה החל לעבוד במחלקת הנוער של הפועל גבעתיים. "אתה מכיר את אלה שלא רוצים להיות שחקנים אלא מאמנים? אז גיא אחד כזה", מספר עליו הפטרון שלו בעולם הכדורסל, עמוס פרישמן, יו"ר הוועדה המקצועית באיגוד ומנכ"ל העמותה לקידום הספורט בגבעתיים, שנתן לו את הצ'אנס האמיתי הראשון.
"גיא בחור מדהים, איש מקצוע, נחבא אל הכלים קצת לצערי. אני חושב שדווקא העונה בגלבוע/גליל יש לו טביעת יד מאוד עמוקה בהצלחה שלהם. הוא מאורע בכל מה שקורה שם, כנראה שנותנים לו שם יותר. גם בתקופה של ליובין וגם היום", מוסיף פרישמן.
את הצ'אנס הראשון בליגת העל כעוזר קיבל קפלן מאריאל בית הלחמי באליצור אשקלון. "מי ששידך לי אותו זה פרישמן. הוא בכלל התחיל אצלי כסקאוט באליצור אשקלון. גיא מאוד אמין ולויאלי, שאלה התכונות הכי חשובות בעיני לאיש צוות ולעוזר מאמן. מאוד נוח לעבוד איתו, הוא חרוץ ויש לו אופי נהדר", מספר עליו מאמן הפועל אילת כיום.
5 צפייה בגלריה
עמוס פרישמן
עמוס פרישמן
עמוס פרישמן
(צילום: דנה קופל)
5 צפייה בגלריה
קפלן מאחורי בית הלחמי כשעבדו יחד בגלבוע/גליל
קפלן מאחורי בית הלחמי כשעבדו יחד בגלבוע/גליל
קפלן מאחורי בית הלחמי כשעבדו יחד בגלבוע/גליל
(צילום: אורן אהרוני)
בית הלחמי נזכר בסיפור מצחיק שהיה לשניהם: "בזמנו היו עורכים וידאו לקראת משחקים בדיסקים. גיא גר באיזור שלי כשעבדנו באשקלון אז הוא היה משאיר לי את הדיסקים בתיבת הדואר שלי. יום אחד אחרי שצפיתי בווידאו התקשרתי אליו ואמרתי לו שצריך לתקן ולהוסיף כמה דברים. אחרי שעה וחצי הוא שלח לי הודעה שהדיסק החדש כבר מוכן בתיבה. זה מראה עד כמה הוא חרוץ".
עוד באשקלון קודם קפלן לעמדת העוזר, ולאחר מכן עבר עם בית הלחמי לשנתיים בבני הרצליה. ב-2014 מונה לעוזרו של אדלשטיין בהפועל תל אביב, שם עבד בהמשך גם עם קטש. ב-2016 הדרים למכבי קריית גת תחת נתי כהן, ואז התאחד עם בית הלחמי שוב, הפעם בגלבוע/גליל.

ניצחון על מכבי ת"א כמאמן ראשי

בניגוד לשחקני גלבוע/גליל שמתגוררים בדירות שכורות בגן נר, קפלן בחר להישאר באיזור המרכז יחד עם משפחתו (יש לו שלושה ילדים קטנים), והוא עושה מדי יום את הנסיעות הארוכות מביתו בפתח תקווה ועד צפון הארץ. "הוא איש שחי את המקצוע ולא עוסק בעוד משהו. הוא רואה המון כדורסל, תמיד לומד ומחדש דברים. זה לא רק הידע, אלא גם האנרגיות החיוביות שהוא מביא. תשמע, להיות עם שלושה ילדים בבית ושמעולם לא תגיד שזה מפריע לעבודה שלך, צריך להיות באמת בן אדם מיוחד", מפרגן לו בית הלחמי.
לקפלן יש אפילו ניצחון על מכבי תל אביב כמאמן ראשי. באפריל 2018 הקבוצות נפגשו בליגה ובית הלחמי הורחק ברבע השלישי. עוזרו לקח את המושכות והוביל את גלבוע/גליל לניצחון 79:81. "התמונה שהכי חקוקה לי בזיכרון מגיא בתקופה שלנו יחד זה לראות אותו מגיע תמיד לפני לאולם, ואני אחד שמגיע ממש מוקדם. כשג'ייקובן בראון שיחק בגלבוע/גליל הם היו ממש צמודים. לפני כל אימון היו יושבים בחדר תדריכים ומכינים דברים. כשהייתי מגיע הם היו מראים לי את כל מה שהם עבדו עליו. באופן כללי זרים מאוד אוהבים ומעריכים אותו, וזה מאוד חשוב", מספר בית הלחמי.
5 צפייה בגלריה
ג'ייקובן בראון
ג'ייקובן בראון
ג'ייקובן בראון
(צילום: ראובן שוורץ)
"תמיד מתלהבים משחקנים שמשקיעים ומגיעים הרבה לפני האימון לזרוק, אז גיא הוא בדיוק הדוגמה למאמן שמגיע לאולם הרבה לפני שהאימון מתחיל", מספר עליו שחקן בגלבוע/גליל. "לא ראיתי דבר כזה מעולם, הוא גם יוצא אחרון מהאולם. יש לו העונה תפקיד משמעותי מאוד אצלנו, הוא דומיננטי באימונים ובתדריכי הווידאו, ולא רק במשחקים. יש לו דם קר, הוא לא מתרגש מכלום. מנצחים, מפסידים, הוא חדור מטרה, הכל אצלו תמיד תחת שליטה".
למרות האהבה הגדולה של קפלן לגלבוע/גליל, ברור לו שאם בסיום העונה הוא לא יקבל את המושכות כמאמן הראשי הוא ככל הנראה לא יישאר לעונה חמישית. בקיץ הקרוב יתפנו מספר משרות ראשיות בליגת העל, וגם בליגה השנייה, ולשם הוא מכוון.
"אני חושב שכבר עכשיו הוא בשל לאמן בוגרים", טוען בית הלחמי. "אני בכלל חושב שבכדורסל הישראלי כבר הרבה שנים אף מאמן צעיר לא עשה דרך כמו גיא, שצמח ממחלקות הנוער, היה עוזר מאמן בליגת העל ועבד בנבחרות הצעירות, תהליך שגם אני עברתי בצעירותי. בשיחות שלי איתו אני מרגיש שהוא בשל ואני חש את זה. אין לי ספק שמי שייתן לו את הצ'אנס יכול להרוויח". פרישמן מסכם: "יום אחד הוא יקבל את המושכות, אין לי ספק".