למכבי חיפה יש מזל רב שהפסידה בגמר גביע המדינה להפועל באר-שבע ובליגה למכבי ת"א. אלמלא הפסדים, אלו היו קברניטי הקבוצה עלולים להאמין לכל דברי השבח הנכתבים ונאמרים בתקשורת על הקבוצה ומאמנה, ומכתירים אותה כאחת האלופות הגדולות בתולדות המועדון. האמת רחוקה מתיאור זה, וטוב שהפסדיה של הקבוצה הדגימו זאת כך ששינויים הכרחיים יתבצעו בפגרה.
דירוג כוחן של קבוצות שזכו באליפות המדינה לאורך שנים הוא דבר סבוך. יש קבוצות שזכו באליפות בהפרש מזערי מהשנייה בטבלה אך היו חזקות מאוד, ואילו קבוצות אחרות זכו בהפרש אסטרונומי והיו אלופות לא חזקות במיוחד. איכות הליגה, כניסת בעלי קבוצות חדשים, חילופי דורות בקבוצות יריבות ושינויים אחרים יכולים להוביל לדומיננטיות של אלופה שאינה חזקה מאוד.

1 צפייה בגלריה
שחקני חיפה מאוכזבים
שחקני חיפה מאוכזבים
שחקני חיפה מאוכזבים
(צילום: עוז מועלם)

אבל מדד השוואתי אחד תקף וקיים. מאז הצטרפותן של נציגות ישראליות למפעלי הכדורגל האירופיים קל לשפוט את כוחן של האלופות הישראליות לפי הצלחתן בהם. כניסה לליגת האלופות הייתה ונותרה מבחן ראשון במעלה. במדד זה מכבי חיפה של המאמן ברק בכר כשלה כישלון חרוץ. בראשית העונה הפסידה מכבי חיפה בסיבוב הראשון של מוקדמות ליגת האלופות לאלופת קזחסטן קייראט (3:1 בסיכום שני המשחקים). לשם השוואה, מכבי חיפה של אלישע לוי עלתה לליגת האלופות בעונת 2009/10 לאחר שניצחה, בין היתר, את האלופה הקזחית אקטובה (3:4 בסיכום שני המשחקים). רבים מלגלגים על כיום על הקבוצה ההיא בגלל ההישג "ההיסטורי" של 0 ניצחונות, 0 נקודות ו-0 שערים בשלב הבתים, אבל כשמרעיפים שבחים על מכבי חיפה של בכר, צריך לזכור את עליבות הישגיה באירופה לעומת קבוצת ה-0-0-0 של אלישע לוי.
לא במקרה הפסידה חיפה לקייראט. עומר אצילי הוא קשר יצירתי טוב לליגה הישראלית, אבל בכל פעם שהוא נתקל בשחקן אירופי פיזי הוא מאבד כל אפקטיביות. צ'ארון שרי, שחקן זר שגדול על הליגה הישראלית, שיחק בשנות השיא שלו בק.פ.ר מהליגה השנייה באנגליה. השוו שחקנים אלו ליעקובו איגביני, שבשיאו היה מכוכבי אברטון מהליגה הראשונה באנגליה, או אפילו לליאור רפאלוב, שפיתח קריירה מפוארת בבלגיה ואף זכה שם בתואר שחקן העונה. אלו רק מספר דוגמאות של פערי הרמות העצומים בין קבוצות מכבי חיפה שזכו באליפות לאורך השנים.
לכן, מזל גדול היה למכבי חיפה שהפסידה לאחרונה לשתי המתחרות המרכזיות שלה. אלמלא שני הפסדים אלו, ברק בכר היה ממשיך להתבשם מכל המחמאות המופרזות שהוא מקבל. בכר כריזמטי ורהוט בהרבה מאלישע, אבל ללוי יש הישג אחד שלבכר אין: עלייה לליגת האלופות. למזלו של בכר, כישלונותיה האחרונים של הקבוצה עוררו את קברניטיה שהבינו את המציאות מעבר להרי המלל: מכבי חיפה של העונה היא אלופה חלשה, ואם היא רוצה לעלות לליגת האלופות, היא חייבת חיזוק משמעותי.
אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.