שני אירועים הסעירו בשבוע האחרון את דעת הקהל בטורקיה. תחילה היה זה בית המשפט שקבע כי איה סופיה, אחד הסמלים המפורסמים באיסטנבול, יפסיק לשמש כמוזיאון ויהפוך למסגד. כמה ימים לאחר מכן זכתה בשקשהיר, קבוצה קטנה עם מעט אוהדים, באליפות טורקיה לראשונה בהיסטוריה.
לכאורה אין קשר בין שני האירועים, אולם כשבוחנים את הדברים מקרוב ברור לחלוטין שהכל קשור לכוחו ההולך וגובר של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן. המהלך של ארדואן, שבית המשפט משתף עימו פעולה, הוא צעד משמעותי בהמשך ביצור מעמדו ותהליך האיסלאמיזציה של טורקיה.
3 צפייה בגלריה
בשקשהיר
בשקשהיר
קרובים לצלחת. שחקני בשקשהיר חוגגים אליפות
(צילום: EPA)
ואיך זה מתחבר לזכייה של בשקשהיר באליפות? ובכן, קודם כל צריך לזכור מיהן הקבוצות ששולטות בכדורגל הטורקי. מאז החלה לפעול במדינה הליגה המקצוענית ב־1957 זכו רק חמש קבוצות באליפות, כאשר שלוש הגדולות של איסטנבול - גלאטסראיי, פנרבחצ'ה ובשיקטאש - אחראיות ל־56 מתוך 63 התארים. טרבזונספור זכתה בשש אליפויות ובורסאספור באליפות אחת.
ארדואן, שבצעירותו היה כדורגלן חצי־מקצוען (שיחק בקסימפאשה), היה ידוע במשך שנים כאוהד פנרבחצ'ה. אבל ב־2013 אירע השבר הגדול, כשמאות אלפי צעירים יצאו לרחובות איסטנבול והפגינו נגד ארדואן וממשלתו. רבים מאותם צעירים היו אוהדי שלוש הקבוצות הגדולות, קבוצות אולטראס מאורגנות שלא חששו להתעמת עם כוחות הביטחון.
3 צפייה בגלריה
רג'פ טאיפ ארדואן
רג'פ טאיפ ארדואן
הצבע הנכון. ארדואן בחנוכת האצטדיון
(צילום: gettyimages)
צריך להבין שעיקר התמיכה בארדואן מגיעה מערי הפריפריה של טורקיה, שם אורח החיים השמרני והדתי מתכתב עם עמדותיו של המנהיג. לעומת זאת, מרבית תושבי איסטנבול מתנגדים לאיסלאמיזציה של המדינה ורוצים להמשיך לנהל אורח חיים מודרני ומערבי.
אחד המתנגדים הגדולים של ארדואן הוא עלי קוץ', הנשיא המיליארדר של פנרבחצ'ה. למעשה, קוץ' בן ה־53 ואביו רחמי הם יריבים פוליטיים של ארדואן - בניגוד לנשיא הקודם של המועדון, עזיז יילדרים, שהיה איש אמונו של הנשיא.
זיקוקי אליפות היסטורית באיסטנבול
משפחת קוץ' היא חילונית ותומכת מוצהרת במתנגדי ארדואן. במהלך ההפגנות הגדולות באיסטנבול ב־2013 איפשרה הנהלת המלון שבבעלות המשפחה למפגינים להסתתר בו מפני המשטרה. ארדואן ניסה להלאים את נכסי המשפחה, ללא הצלחה.
זו הייתה התקופה בה החליט ארדואן לאמץ את בשקשהיר, קבוצה קטנה משכונה בשם הזה. הסיבה העיקרית: בניגוד לשכונות האחרות באיסטנבול, בשקשהיר היא מעוז איסלאמיסטי עם תמיכה גורפת במפלגתו של ארדואן, AKP. חשוב לציין: ארדואן היה ראש עיריית איסטנבול בתחילת שנות ה־90 והוא היה זה שהקים את השכונה ודאג לשכן בה אוכלוסייה שמרנית ודתית.

אלופה, גם בפוליטיקה

מועדון הכדורגל בשקשהיר נוסד ב־1990 ומעולם לא משך עניין מיוחד. מאות צופים בלבד היו מגיעים למשחקים. השינוי החל ב־2014 כאשר המועדון נפרד מעיריית איסטנבול, שעד אז ניהלה אותו, והפך לחברה פרטית. ארדואן היה זה ששלח את אנשיו להשתלט על המועדון הקטן. הנשיא הוא גוקסל גומושדאג, חבר בכיר במפלגה שנשוי לאחייניתו של ארדואן. אחותו של אהמט קנטצ'י, בכיר נוסף בהנהלה, נשואה לאחד מבניו של ארדואן.
מיטב הביצועים של ארדואן במדי בשקשהיר
ב־2014 נחנך האצטדיון החדש של בשקשהיר במשחק ראווה בו כיכב לא אחר מארדואן, שלבש את חולצת המועדון הכתומה עם המספר 12 על הגב. צבע המדים של בשקשהיר אינו מקרי - כתום הוא צבעה של מפלגת השלטון. והמספר 12? המשחק התקיים ימים ספורים לפני הבחירות שבהן ארדואן הוכתר כנשיא ה־12 של טורקיה. אגב, מאז אף אחד לא לובש את החולצה מספר 12 בבשקשהיר. את האצטדיון החדש הקימה בזמן שיא, תוך פחות משנה וחצי, חברת הבנייה "קיילון", שלה קשרים הדוקים עם מפלגתו של ארדואן.
ארדואן לא מסתיר את אהדתו לבשקשהיר והוא לוחץ כל העת על ראשי המועדון שיביאו יותר קהל למשחקים. בינתיים העניין הזה מעט צולע ולמרבית משחקי הבית הגיעו לא יותר מ־3,000 אוהדים.
הכדורגל בטורקיה הוא דת, ומי כמו ארדואן יודע זאת. לפני שנתיים הוא אמר: "אנחנו רוצים שבשקשהיר תשאף לזכות באליפות בליגת הפוליטיקה בדיוק כמו בליגת הכדורגל".
לא מפתיע שלמרות שבסיס האוהדים שלה מצומצם מצליחה בשקשהיר לצרף ספונסרים כבדים, כמו הקונצרן הרפואי "מדיפול", "בורגר קינג" והקניון הגדול של איסטנבול. מנהלי החברות הללו יודעים באיזה צד מרוחה החמאה. אגב, מנכ"ל מדיפול הוא לא אחר מאשר ד"ר פראהטין קוצ'ה, רופאו האישי של ארדואן. הכל מתחבר.

זרים מפורסמים

כן, בשקשהיר היא קבוצה עשירה, ובזכות זאת היא הצליחה להחתים בשנים האחרונות שחקנים זרים מפורסמים כמו רוביניו הברזילאי, מרטין שקרטל הסלובקי, גאל קלישי הצרפתי ודמבה בה הסנגלי, וגם כמה כוכבים טורקים כמו ארדה טוראן (שעזב בינתיים את המועדון) ומהמט טופאל.
פעמיים בעבר הייתה בשקשהיר קרובה לזכייה באליפות, ב־2017 ובעונה שעברה, אבל בשני המקרים מעדה ברגע האחרון. העונה, אולי גם בשל העובדה שאין קהל באצטדיונים, מה שפגע בעיקר בקבוצות הגדולות, הקבוצה הצנועה מאיסטנבול סוף־סוף זכתה בתואר. המשמעות היא גם השתתפות בליגת האלופות בעונה הבאה, היישר משלב הבתים, כלומר הכנסה מובטחת של עוד כמה עשרות מיליונים.
אבל רגע, העונה הנוכחית עדיין לא הסתיימה עבור בשקשהיר. אחרי שהדיחה את ספורטינג ליסבון היא ניצחה את פ.צ קופנהגן 0:1 במשחק הראשון של שמינית גמר הליגה האירופית. זה היה בחודש מארס, כמה ימים לפני שהעונה האירופית נעצרה. ב־5 באוגוסט אמור להתקיים הגומלין, ואם בשקשהיר תעבור אותו בהצלחה היא תיסע לגרמניה, ויריבתה ברבע הגמר תהיה מנצ'סטר יונייטד.
אחרי שעשתה היסטוריה אחת וזכתה באליפות טורקיה, אין סיבה שלא תעשה היסטוריה נוספת ובמשחק אחד במגרש נייטרלי לא תדיח גם את השדים האדומים ותעפיל לחצי הגמר. ארדואן ודאי לא יתנגד.