ליגה אחרת

ברק בכר
מאמן מכבי חיפה התמודד בסיבוב הראשון עם משימה שקודמיו בצ'מפיונס לא הצליחו לעמוד בה: הצלחה בליגה המקומית לצד משחקי שלב הבתים בליגת האלופות. אף מאמן ישראלי שהגיע לבמה המכובדת ביותר לקבוצות בכדורגל העולמי לא הצליח לזכות לאחר מכן באליפות. הירוקים נראים בינתיים בדרך הבטוחה לשם. למעט שתי נפילות מול הפועל ירושלים ובני־ריינה, בכר סיים את הסיבוב בפער של 4 נקודות מהמקום השני. המאמן למד על בשרו לצמצם רוטציות, ומנע עוד מעידות. הוא גם התמודד עם פציעות של שחקנים מרכזיים כמו דולב חזיזה ודניאל סונדגרן, והצליח להתגבר על העזיבה של בוגדן פלאניץ', בעזרת החתמתם של שני בלמים מצוינים – עבדולאי סק ודילן בטובינסיקה.
6 צפייה בגלריה
ברק בכר מאמן מכבי חיפה
ברק בכר מאמן מכבי חיפה
ברק בכר. מעל כולם
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
(איור: לאו אטלמן)

מעצור בנשק

ערן זהבי
גדול הכובשים של הכדורגל הישראלי היה הכוכב של עונת 2022/23 עוד לפני שריקת הפתיחה, זה שאמור היה להיות שובר השוויון בין מכבי ת"א של מיץ' גולדהאר לאלופה מכבי חיפה של יעקב שחר. בפועל הוא לא ממש חזר לעצמו אחרי פציעה ממושכת, נראה חלוד וסיים סיבוב פושר במושגים שלו. חמישה שערים ובישול אחד ב־1,089 דקות בליגה זה מעט מדי עבור שחקן בקליבר של זהבי. בעונה שעברה הוא כבש 20 שערים בליגה ההולנדית, ודווקא מספר האיומים לשער בסיבוב הראשון, 42, הגבוה בליגת העל – מוכיח עד כמה הוא לא חד. זהבי פחות מתחבר לשיטה ההגנתית של המאמן ולדימיר איביץ', פחות כדורים מגיעים אליו, וכשזה קורה הוא פשוט לא הזהבי הגדול שהתרגלנו כבר לראות.
6 צפייה בגלריה
ערן זהבי שחקן מכבי ת"א
ערן זהבי שחקן מכבי ת"א
לא הזהבי שהתרגלנו אליו
(צילום: עוז מועלם)

מאמן נולד

אליניב ברדה
עוזרו של רוני לוי בהפועל באר־שבע התלבט לא מעט לפני שלקח על עצמו את תפקיד המאמן בטוטו־טרנר. בדיעבד נראה כי כוכב נולד בשוק המאמנים הישראלי. במקביל לקמפיין אירופי מוצלח, שכלל תיקו בספרד מול ויאריאל, ברדה הצליח להתגבר על מכת פציעות ולייצב את הקבוצה.
בחמשת המשחקים האחרונים המועדון של אלונה ברקת הפך לקבוצה בכושר הטוב ביותר בליגת העל. ברדה רשם אלתורים מוצלחים כמו הסבת שגיב יחזקאל למגן ימני, ושימוש ברותם חטואל כאס שקם מהספסל. המאמן יחד עם העוזר שלו מאור מליקסון ששיחק איתו בתור הזהב של שלוש האליפויות, בנו סגל רחב ובעיקר ניהלו אותו נכון – כולל בינגו עם שאפי סולימנוב ותגבור של הרגע האחרון בדמות אדריאן פאון האפקטיבי.

6 צפייה בגלריה
אליניב ברדה מאמן הפועל באר-שבע
אליניב ברדה מאמן הפועל באר-שבע
ברדה. מאמן נולד
(צילום: רויטרס)

מדבר במגרש

זיו אריה
בעונה שעברה הוא היה בעיקר מושא לגיחוך, בשל הפער בין היכולת של הפועל ירושלים ליכולות שלו בעמדת הראיונות. אבל העונה הפך אריה, בעיני רבים, למאמן הסיבוב. 23 נקודות, מקום רביעי, אחת ההגנות הטובות בליגה – שלישית רק למכבי ת"א ולבאר־שבע, בדיוק כמו מכבי חיפה עם 13 ספיגות – וההתקפה הרביעית בטיבה אחרי שלוש הגדולות.
אריה התרגל לליגה הבכירה, הנחית זרים מוצלחים כמו וויליאם טוגי וג'ורדן בוטאקה, הפך את הבלם אונדז'יי באצ'ו לדמות מרכזית, ושידרג את הביצועים של אופק ביטון וגיא בדש. החיבור לעוזרו ליאור זדה ולמנהל המקצועי שי אהרון, מהיוצרים של קטמון, הוליד קבוצה שתגיע ככל הנראה לפלייאוף עליון, וזה עוד לפני שאורי אלון מתכוון להפוך אותה לבעלת התקציב הרביעי בגודלו בליגה.
6 צפייה בגלריה
זיו אריה מאמן הפועל ירושלים חוגג
זיו אריה מאמן הפועל ירושלים חוגג
מדבר במגרש. אריה
(צילום: עוז מועלם)

פג הקסם

בני לם
בעונה שעברה הוא כבר הפך למשיח של מכבי נתניה, בזכות כדורגל התקפי נטול טקטיקה, פילוסופיה לא מוכרת בליגה שלנו. הקבוצה חזרה להיות גאוות העיר נתניה, עם אחד מסמלי העבר המפואר. המפגשים המרשימים עם בשקשהיר הטורקית בקונפרנס־ליג הוציאו את העסק מפרופורציות ואף היו מי שדיברו על אליפות היסטורית בליגת העל. אלא שאז החלה העונה ואיתה הגיעה ההתרסקות. נתניה הפכה לאחת החלשות בליגה, ולם ראה כיצד חולפת לה תהילת עולם. כישלון עם הזרים שהובאו בעצה אחת עם המנהל המקצועי אלמוג כהן ועזיבה של שחקן מרכזי כמו פארפה גיאגון גרמו לקארמה של לם להיעלם, ולו להתפטר.

ירידת ערך

יוסי אבוקסיס
בית"ר ירושלים ניצלה מהתפרקות ממש ברגע האחרון, הסגל נבנה בלחץ, והתוצאות לא איחרו לבוא: רביעייה מנתניה, חמישייה מבאר־שבע, ואפילו הפסד מהדהד בדרבי להפועל ירושלים. מצד שני, הסגל שנוצר בסופו של דבר לא אמור להימצא במעמקי הטבלה. אבוקסיס היה זה שהחליט להמר על עמדת השוער, עם נתנאל דלויה ואיתמר ישראלי, וטעה בגדול. הסגנון של סגירת משחק והתקפות מעבר לא עבד, ובערך המניות של המאמן נרשמה ירידה משמעותית.
6 צפייה בגלריה
מאמן בית"ר ירושלים יוסי אבוקסיס
מאמן בית"ר ירושלים יוסי אבוקסיס
אבוקסיס. בירידת ערך
(צילום: עוז מועלם)

שגיאת העונה

איזי שרצקי
האיומים מסדרת "אני הולך" שוב בכותרות. הבעלים אמנם הוריד מעורבות כבר לפני מספר שנים, ומי שמנהל את המועדון בפועל זה בעיקר אחיו, אבל אחת הטעויות הגדולות שלו הייתה ההתנהלות מול סלובודאן דראפיץ'. המאמן שלקח את קריית־שמונה מהמקום הלפני האחרון עד להתמודדות על כניסה לפלייאוף העליון, ניצח משחקים ללא הפסקה ונראה תפור על הקבוצה, אבל משחקי כבוד הובילו לפרידה ולמינוי מנחם קורצקי. כרגע זה נראה כמו שגיאת העונה.
קריית־שמונה של שרצקי וקורצקי במקום האחרון עם שמונה נקודות בלבד - ניצחון בודד מול שישה הפסדים ושש תוצאות תיקו. היא נראית חלשה יותר מנס־ציונה ומריינה שעלו מהלאומית, ואם הבוס לא יבצע שינוי או יכניס יד עמוק לכיס, קבוצתו עלולה לשוב לליגה השנייה אחרי שנים רבות.

עולה חדש

אסף נימני
איש השרירים והקעקועים שמעולם לא אימן בליגה הבכירה, נדבק בנס הספורטיבי שקוראים לו הפועל חדרה – קבוצת חסרת אמצעים שמצליחה לייצר הצלחות מדי שנה. את הסיבוב הראשון סיימה חדרה במקום החמישי, עם 18 נקודות, והראתה לקבוצות שנמצאות מאחוריה – כמו אשדוד, סכנין, נתניה, הפועל ת"א ובית"ר – שאפשר לייצר הצלחה עם שחקנים שאף אחד לא ספר.