קצת לפני שזכה באליפות העולם השישית שלו בשנה שעברה, רוני אוסאליבן סיפק את השערורייה התורנית כשתקף בחריפות את הדור הצעיר בענף הסנוקר. בסגנונו הפרובוקטיבי אוסאליבן אמר כי נוכח הרמה של הצעירים כיום הוא "יצטרך לאבד זרוע או רגל כדי לצאת מהטופ 50 בדירוג העולמי".
אם נתעלם לרגע מהיעדר הפוליטיקלי קורקט ונתייחס לתוכן עצמו, בדבריו של אוסאליבן מסתתרת אמת עגומה. לשחקני סנוקר צעירים קשה מאוד לפרוץ כיום. למעט יאן בינגטאו הסיני בן ה-21 שזכה השנה במאסטרס, אין ממש שחקן צעיר מאוד שנמנה על הצמרת של הענף. בניגוד לעבר, הכוכבים כיום ממשיכים לשחק מצוין גם בעשור החמישי לחייהם, לראייה אליפות העולם האחרונה של אוסאליבן בגיל 44, מה שהופך את תקרת הזכוכית שמעל לראשיהם של השחקנים הצעירים לקשה עוד יותר לניפוץ.
10 צפייה בגלריה
ג'ק ליסווסקי
ג'ק ליסווסקי
מצליח להתייצב ולהפוך לחלק בלתי נפרד מחבורת שחקני העילית/ ליסווסקי
(צילום: gettyimages)
10 צפייה בגלריה
ג'ק ליסווסקי
ג'ק ליסווסקי
התמודד לכל אורך הקריירה שלו עם אתגרים. ליסווסקי
(צילום: gettyimages)
קחו לדוגמא את ג'ק ליסווסקי (29). עוד כשהעפיל לראשונה לסבב המקצועני לפני 11 שנים הוא סומן כאחד הכישרונות המבטיחים ביותר בענף, פרשנים התלהבו מהסגנון המהיר וההתקפי שלו וראו בו כמעין תואם ג'אד טראמפ ומי שאמור להתייצב יחד איתו בחוד החנית של הדור הצעיר בענף. למרות ההרים והגבעות שבנו סביבו, ההשתלבות של ליסווסקי בסבב הייתה קשה ולקחה זמן ארוך יותר מהמתוכנן. נדמה כי רק בשלוש העונות האחרונות ובעיקר בעונה האחרונה, מצליח ליסווסקי להתייצב ולהפוך לחלק בלתי נפרד מחבורת שחקני העילית של הענף.
ליסווסקי התמודד לכל אורך הקריירה שלו עם אתגרים - ולא רק על שולחן הסנוקר. הוא נולד בצ'לטנהאם שבאנגליה והתאהב בסנוקר מגיל צעיר. כשהיה בן 7 נהג לשחק מעין סנוקר עם כדורי פינג פונג על השטיח. בגיל 11 הוא כבר השיג את הסנצ'רי (רצף של 100 נקודות ומעלה בביקור אחד בשולחן) הראשון בחייו. ההתפתחות בקריירה המבטיחה של ליסווסקי הנער ספגה תפנית מצערת כשבגיל 16 אובחן כחולה בסרטן מסוג לימפומת הודג'קין. "הרגשתי נורא, הייתי משוכנע שאני הולך למות", הוא נזכר באותם בימים קשים של סבל. מי שסייעו לו להרים את רוחו היו דווקא מילותיו של רוכב האופניים המושמץ לאנס ארמסטרונג. ליסווסקי קרא בשקיקה את ספרו של ארמסטרונג בו הוא מספר על ההתמודדות האישית שלו עם מחלת הסרטן, וספג השראה. לא רק שליסווסקי ניצח את הסרטן, הוא אפילו זכה באותה שנה באופן מרגש במלגת אימונים לצעירים מצטיינים על שם פול האנטר, כוכב סנוקר מנוח שמת מסרטן.
ב-2010 אחרי שהצטיין בסבב החובבים, הוא זכה בכרטיס הנכסף לסבב המקצועני. הכול נראה אז ורוד עבור ליסווסקי, חוץ מהתוצאות בשולחן. השנים הראשונות של ליסווסקי בסבב היו בעיקר דשדוש מתמשך עם שורה ארוכה של הפסדים בסיבובים מוקדמים.
גם ברשת לא מקנאים בהגרלה שליסווסקי קיבל
ככל שהתוצאות מיאנו לבוא, גם הטון סביב ליסווסקי הפך להיות יותר ויותר ביקורתי. ליסווסקי בשיאו, ועל כך כמעט אחד לא יתווכח, הוא שחקן מענג לצפייה. הוא נחשב לאחד השחקנים המהירים בעולם וידוע בסגנון התקפי ובנטייתו לקחת סיכונים ולנסות להטביע כדורים קשים. כשהמשחק שלו זורם, ליסווסקי גורם לסנוקר להיראות כמו משחק קל. למרות זאת, בתקופות בהן התקשה לייצר רצף ניצחונות – הפרשנים לא חסכו ביקורת מהנטייה ההתקפית מדי של ליסווסקי וממשחק ההגנה הלוקה בחסר שלו לטענתם.
ליסווסקי עצמו לא התרגש במיוחד מהביקורות והבהיר כי הוא ימשיך לשחק כפי שהוא רואה לנכון: "אני אוהב לצפות בסנוקר התקפי – ואוהב לשחק סנוקר התקפי. אני נוטל אמנם סיכון גבוה, אבל אני נהנה מזה וכך אני מרגיש בשליטה. אני יודע מה עובד בשבילי ומודע לכך שאני לא יציב לפעמים, אבל אני מרגיש שאני השופט הכי טוב של המשחק שלי, ואני אשחק כפי שאני רוצה. אני משחק מהיר והתקפי כי באופן הזה אני משחק טוב יותר. בסופו של דבר גם משחק ההגנה שלי ישתפר. אני חושב שהביקורת נגדי קצת מוגזמת, כי מעולם לא טענתי שאני איזה שחקן מדהים".
אחד הדברים שהופכים את ליסווסקי לשחקן החביב מאוד על אוהדי הענף הוא הכנות שלו. ליסווסקי הנהנה מתבונה רבה, לא מתבייש לדבר באופן חשוף על החולשות שלו. גם על הקשיים המנטליים שהפריעו לו לעשות את הפריצה המתבקשת הוא דיבר בהרחבה. "סנוקר הוא אחד מהענפים הקשוחים ביותר. זה אתגר מנטלי, אין שני משחקים שהם זהים. לפעמים אני קם בתחושה שזה לא יהיה היום שלי, אם להיות כנה אני פשוט רגיש. כשאתה משחק סנוקר אתה מנסה להיות מכונה, להשתיק את כל הרגש והאדרנלין ולהישאר ממושמע, וזה בדיוק ההפך ממני. אני גרוע בזה, אבל אני לומד להשתפר".
10 צפייה בגלריה
ג'ק ליסווסקי
ג'ק ליסווסקי
אחד השחקנים החביבים על אוהדי הענף. ליסווסקי
(צילום: gettyimages)
העונה האחרונה הייתה עונת השיא של ליסווסקי עד כה. למרות לו"ז קצר יחסית בגלל משבר הקורונה, ליסווסקי העפיל לשלושה גמרים ולראשונה בקריירה העפיל לשלב רבע הגמר של אחד משלושת הטורנירים היוקרתיים בעולם: אליפות בריטניה.
למרות ההתקדמות המשמעותית, לליסווסקי עדיין חסר הישג משמעותי מאוד בקריירה המקצוענית: תואר. ליסווסקי העפיל כבר לשישה גמרים בקריירה אך הפסיד בכולם. האחראי העיקרי לכך הוא ג'אד טראמפ שניצח אותו בשלושת הגמרים האחרונים שלו. המפגשים עם טראמפ טעונים רגשית לשני הצדדים שכן השניים הם חברים קרובים ואף חלקו דירה בעבר. טראמפ הודה כי הוא לא נהנה לנצח את ליסווסקי כפי שהוא נהנה לנצח שחקנים אחרים. טראמפ אגב הוא מאמין גדול ביכולותיו של ליסווסקי ובטוח כי זה רק עניין של זמן עד שיהפוך לאחד מהכוחות הבולטים בענף: "מגיע לו להיות בין השניים-שלושה הראשונים בדירוג העולמי. הוא עד כדי כך טוב. ברגע שהוא יזכה בתואר הראשון שלו, הוא יהיה בלתי ניתן לעצירה".
אליפות העולם היא לא במה שבה ליסווסקי הצליח להותיר חותם משמעותי עד כה. בארבע הופעות בקריירה בקרוסיבל, האולם המארח של האליפות בשפילד, הוא ניצח רק במשחק אחד. ליסווסקי יודע היטב כי הדרך להכרה ולכיבוש היעדים שלו עוברת בבמה החשובה מכולן. ההגרלה באליפות השנה לא האירה לו פנים. כבר בסיבוב הראשון הוא יפגוש את אלי קארטר, פעמיים סגן אלוף העולם ואחת ההגרלות הכי קשות שאפשר היה לקבל השנה כמדורג. אם ינצח את קארטר, ליסווסקי צפוי לפגוש למשחק קשוח מאוד בשמינית הגמר את ניל רוברטסון, מהפייבוריטים להניף את הגביע השנה. קל זה לא יהיה, אבל מה בדיוק היה קל בקריירה שלו עד כה?

ומה לגבי יתר המועמדים?

ג'אד טראמפ (אנגליה): מאז שהסיר את הקוף מגבו וזכה באליפות העולם לפני שנתיים, טראמפ רק ביסס את מעמדו כשחקן הסנוקר הטוב בעולם כיום. טראמפ של השנים האחרונות הוא משאבת תארים שטרם נראתה כמוה בענף. אחרי שבשנה שעברה הוא שבר את שיא תארי הדירוג לעונה אחת עם שישה תארים, השנה הוא סופר חמישה ויכול להשוות את שיאו אם יזכה באליפות העולם, וכל זה כאמור בעונה קצרה יותר.
10 צפייה בגלריה
ג'אד טראמפ
ג'אד טראמפ
ביסס את מעמדו כשחקן הסנוקר הטוב בעולם. טראמפ
(צילום: AP)
דווקא בטורניר הגדול האחרון שלו לפני אליפות העולם, אליפות הסבב, הוא לא הבריק במיוחד והפסיד במשחק הראשון לבארי הוקינס, אבל זהו החריג שאינו מעיד על הכלל. בפתח העשור הרביעי לחייו טראמפ (31) מוכן ומזומן לבנות ולהעמיק את מורשת הסנוקר שלו, זכייה שנייה באליפות העולם תהיה לבנה משמעותית בבניין הזה.
ניל רוברטסון (אוסטרליה): אם טראמפ הוא השחקן הטוב בסבב, אז רוברטסון הוא השחקן שנמצא בכושר הטוב ביותר בסבב. אחרי שהביס 4:10 את רוני אוסאליבן בגמר אליפות הסבב בסוף החודש שעבר, אפילו "רוקט רוני" הגדול הודה כי "מעולם לא ראיתי מישהו משחק כל כך טוב". אם האוסטרלי יצליח להציג יכולת דומה לזו לאורך 16 הימים המתישים של אליפות העולם – לא בטוח שמישהו יוכל לעצור אותו.
10 צפייה בגלריה
ניל רוברטסון בפעולה
ניל רוברטסון בפעולה
נמצא בכושר הטוב ביותר בסבב. רוברטסון
(צילום: getty images)
רוני אוסאליבן (אנגליה): אלוף העולם המכהן עובר עונה מוזרה. הוא העפיל לחמישה גמרים אך באופן מאוד לא אופייני עבורו – הפסיד בכולם. למרות ההפסדים הללו, היציבות שהפגין לאורך העונה עם ריצות עמוקות בכמעט כל טורניר שבו השתתף, מלמדת על הדבר המשמעותי ביותר במקרה של אוסאליבן: הראש שלו במקום הנכון. אוסאליבן של השנים האחרונות פחות מייחס חשיבות לניצחון או הפסד ויותר להנאה שלו מהמשחק. למרבה השמחה הוא בהחלט נהנה - וכשאוסאליבן נהנה, כולם נהנים – חוץ מהיריבים שלו. האם התואר הראשון שלו העונה יהיה דווקא אליפות העולם? במקרה שלו זו אפשרות שלעולם אי אפשר לפסול.
10 צפייה בגלריה
רוני אוסאליבן
רוני אוסאליבן
עובר עונה מוזרה. אוסאליבן
(צילום: Getty Images)
מארק סלבי (אנגליה): סך הכול זו הייתה לא עונה רעה עבור סלבי. הוא זכה בשני תארים והגיע לשלבים המאוחרים בעוד טורנירים רבים. עד לפני מספר שנים סלבי היה השחקן המסוכן ביותר בסבב, זה שכולם רצו לנצח. את המעמד הרם הזה הוא הרוויח ביושר אחרי שלוש זכיות באליפות העולם בארבע שנים. כיום שרביט המלך של הענף אמנם נמצאת בידיו של טראמפ, אבל סלבי היה ונשאר אחד האגוזים הכי קשים לפיצוח בסבב. סגנון המשחק הטקטי והמחושב של סלבי והחוסן המנטלי הרב שלו מתאימים בדיוק לפורמט המשחקים הארוכים של אליפות העולם. אף אחד לא יופתע אם בעוד שבועיים וחצי הוא יניף את הגביע בפעם הרביעית.
10 צפייה בגלריה
מארק סלבי
מארק סלבי
סגנון משחק טקטי ומחושב. סלבי
(צילום: AP)
קיירן ווילסון (אנגליה): ווילסון המשיך בשנה שעברה את ההתקדמות היציבה והעקבית שלו – ולראשונה בקריירה העפיל לגמר אליפות העולם, שם נעצר על ידי רוני אוסאליבן שהיה גדול עליו במעמד הזה. לווילסון נותר לעשות את הצעד האחד הנוסף כדי להיכנס למועדון האקסקלוסיבי של אלופי עולם בסנוקר. העונה האחרונה הייתה סבירה עבור ווילסון, הוא זכה פעמיים בצ'מפיונשיפ ליג (בגלל אילוצי קורונה, הטורניר נערך פעמיים השנה) הנחשב לטורניר מינורי יחסית והעפיל לפחות לרבע הגמר ברוב הטורנירים האחרים בהם השתתף. ווילסון ולא בכדי מכונה בסבב "הלוחם", הוא מסוג השחקנים שמשאירים את הלב שלהם על השולחן. כל מי שירצה לחלוף על פניו באליפות העולם יצטרך לעבור שבעה מדורי גיהנום. תשאלו את טראמפ שווילסון קילקל לו בעונה שעברה את התוכניות לזכייה שנייה ברציפות בתואר.
10 צפייה בגלריה
קיירן ווילסון מאוכזב
קיירן ווילסון מאוכזב
צריך עוד צעד אחד נוסף למעלה. ווילסון
(צילום: gettyimges)
ג'ון היגינס (סקוטלנד): למרות שמדובר באחד מגדולי השחקנים בהיסטוריה, ארבע פעמים אלוף העולם, דווקא העונה בגיל 45 היגינס סיפק את מה שתיזכר אולי כהופעה של חייו. בשבוע קסום אחד בסוף פברואר, היגינס מחץ 0:6 את ג'ורדן בראון ואת מארק סלבי, הביס 1:6 את קיירן ווילסון וחתם את אליפות השחקנים ב-3:10 על רוני אוסאליבן תוך תצוגה של סנוקר מעולם אחר. יותר משלוש ההופעות שלו בגמר אליפות העולם בארבע השנים האחרונות, השבוע המופלא ההוא היה הוכחה ניצחת כי היגינס עודנו מועמד לגיטימי לזכייה בכל תואר בסבב. השאלה היא האם את מה שניפק לאורך שבוע, הוא מסוגל לנפק גם בשבועיים וחצי מפרכים בשפילד.
10 צפייה בגלריה
היגינס מבין שזה לא היום שלו
היגינס מבין שזה לא היום שלו
מועמד לגיטימי. היגינס
(צילום: gettyimages)
יאן בינגטאו (סין): במשך שנים דינג ג'ונווי היה הפנים של הסנוקר הסיני. העונה התהפכו היוצרות. בעוד דינג נמצא בנסיגה ביכולת, יאן הצעיר (21) התפוצץ עם זכייה במאסטרס, הטורניר השני ביוקרתו בסבב. ליאן יש משחק מאוד בוגר לגילו. בניגוד לשחקנים צעירים רבים שמעדיפים לשחק התקפי ולנסות להטביע כל כדור, יאן מצטיין דווקא במשחק ההגנה ובתבונה הטקטית שלו. עם זאת, בניגוד לזכייה המרשימה במאסטרס, שאר העונה של יאן הייתה פחות מוצלחת. ספק אם הוא כבר בשל לזכייה בתואר החשוב מכולם, אבל בטוח שהוא יעשה חיים קשים לכל יריב שיעמוד בדרכו.
10 צפייה בגלריה
יעשה חיים קשים לכל יריב שיעמוד בדרכו. בינגטאו
יעשה חיים קשים לכל יריב שיעמוד בדרכו. בינגטאו
יעשה חיים קשים לכל יריב שיעמוד בדרכו. בינגטאו
(צילום: Tai Chengzhe, worldsnooker.com)

הימור ynet ספורט על אליפות העולם 2021

רבע גמר:
רוני אוסאליבן – סטיוארט בינגהאם
ג'ון היגינס – מארק סלבי
ניל רוברטסון – בארי הוקינס
יאן בינגטאו – ג'אד טראמפ
חצי גמר:
רוני אוסאליבן – מארק סלבי
ניל רוברטסון – ג'אד טראמפ
גמר:
מארק סלבי – ניל רוברטסון
אלוף העולם 2021:
ניל רוברטסון

הגרלת הסיבוב הראשון

רוני אוסאליבן – מארק ג'ויס (שבת - 12:00 ו-21:00)
יאן בינגטאו – מרטין גולד (שבת – 12:00 וראשון ב-12:00)
סטיבן מגווייר – ג'יימי ג'ונס (שבת – 16:30 וראשון ב-21:00)
ניל רוברטסון – ליאנג וונבו (שבת – 16:30 וראשון ב-21:00)
דייויד גילברט – כריס ווייקלין (שבת – 21:00 וראשון ב-16:30)
אנתוני מקגיל – ריקי וואלדן (ראשון – 12:00 ושני ב-21:00)
ג'ון היגינס – טיאן פנגפיי (ראשון – 16:30 ושני ב-16:30)
דינג ג'ונווי – סטיוארט בינגהאם (שני – 12:00 ושלישי ב-16:30)
קיירן ווילסון – גארי ווילסון (שני – 12:00 ו-21:00)
ג'ק ליסווסקי – אלי קארטר (שני – 16:30 ושלישי ב-12:00)
מארק אלן – ליו האוטיאן (שלישי – 12:00 ו-21:00)
ג'אד טראמפ – ליאם הייפילד ( שלישי – 16:30 ורביעי ב-16:30)
בארי הוקינס – מת'יו סלט (שלישי – 21:00 ורביעי ב-21:00)
מארק וויליאמס – סאם קריגיי (רביעי – 12:00 ו-21:00)
שון מרפי – מארק דייויס (רביעי – 12:00 וחמישי ב-15:00)
מארק סלבי – קורט מאפלין (רביעי – 16:30 וחמישי ב-21:00)