הקיץ הזה התחיל בסימן ארלינג הולאנד וקיליאן אמבאפה. האחד עבר והשני נשאר. בלי קשר לעובדה שמדובר בשניים שאמורים להיות גדולי המשחק בעשור הקרוב, תמיד שחקני ההתקפה נמצאים במרכז חלון ההעברות וכך גם הפעם, בטח כשמסתכלים על רוברט לבנדובסקי ודרווין נונייס; אבל בשבועות האחרונים דווקא שוק הבלמים הוא זה שנמצא בשיאו, ויכול להיות שזו רק ההתחלה.
שבעה חלוצים עברו הקיץ, בינתיים, תמורת 30 מיליון יורו לפחות, וזה גם מספר הבלמים שהחליפו קבוצות בסכומים האלה, יותר מהעמדות האחרות שיש במגרש. מתיאס דה ליכט ב־67 מיליון יורו לבאיירן מינכן, ליסנדרו מרטינס 57 מיליון למנצ'סטר יונייטד, ברמר 41 מיליון ליובנטוס, קאלידו קוליבאלי 38 מיליון לצ'לסי – ארבעת האלה נכנסו לרשימת 25 הבלמים היקרים בהיסטוריה, כשהשניים הראשונים בטופ־10.
4 צפייה בגלריה
קוליבאאלי, ברמר ודה ליכט
קוליבאאלי, ברמר ודה ליכט
קוליבאלי, דה ליכט וברמר
(צילום: גטי אימג'ס ו-AP)

גם קבוצות שלא נמצאות במדרגה הגבוהה ביותר של היררכיית הכדורגל רכשו בלמים בעשרות מיליונים, בעיקר בזכות הכסף הגדול של הפרמייר־ליג. דייגו קרלוס (אסטון וילה), סוון בוטמן (ניוקאסל), נאיף אגר (ווסטהאם) – כל אחד מהם עלה 30 מיליון יורו לפחות. תוסיפו בלמים מובילים שעברו בחינם כמו אנטוניו רודיגר ואנדראס כריסטנסן, שעזבו את צ'לסי, שם שיתפו פעולה, כדי להיות יריבים בקלאסיקו, או את שני שחקני נבחרת גרמניה, ניקלאס זולה וניקו שלוטרבק, שהגיעו לדורטמונד. יש עוד, יהיו עוד.

הסקורר חתך? תביאו בלם

השוק לא רותח בפעם הראשונה. רק לפני שלוש שנים עבר הארי מגווייר למנצ'סטר יונייטד תמורת 87 מיליון, סכום שנראה היום גבוה להפליא יחסית לתוצרת, והביא איתו גל של רכישות גדולות נוספות בעמדה האחורית. היום, אין סיבה אחת להשתוללות, אלא כמה. ההשתחררות מכבלי הקורונה, תגובת שרשרת של איבוד בלם שמוביל לרכישת אחד אחר וכן הרצון של לא מעט מאמנים להחזיק באפשרות לשחק עם שלושה בלמים בהרכב. זה התכנון בפריז סן־ז'רמן, צ'אבי בודק את האפשרות בברצלונה, באיירן כבר עברה לשלושה בלמים בחלק מהמשחקים בעונה האחרונה.
4 צפייה בגלריה
מתייס דה ליכט
מתייס דה ליכט
הכסף בבאיירן מושקע בחלק האחורי. דה ליכט
(צילום: AP)
ובעיקר, כולם רוצים לשים יד על מישהו שייצור אפקט דומה לזה של וירג'יל ואן דייק בליברפול או רובן דיאש במנצ'סטר סיטי. זה קשה, מאוד, אבל שני השמות שקופצים ישר בהקשר הם אלה של דה ליכט וקוליבאלי. לפני 3 שנים שילמה יובנטוס לאיאקס 85.5 מיליון יורו עבור דה ליכט, ההעברה השנייה הכי יקרה לבלם בהיסטוריה, מעל ואן דייק ומתחת למגווייר. יובה העבירה אותו לבאיירן במחיר הפסד. עדיין מדובר בהעברה יקרה, אבל ממש לא מלמדת על גרף התקדמות אלא בדיוק להפך.
דה ליכט עדיין צעיר מאוד, רק בן 22, וגם באיטליה הראה לפרקים למה רבים טוענים, ובעיקר טענו, שהוא יכול להיות הטוב בעולם בתפקידו. עם זאת, בלא מעט מקרים הוא הפגין חוסר ריכוז שהוביל לטעויות, בעיקר נגיעות יד מיותרות ברחבה. המאמן יוליאן נגלסמן מאמין בכישרון, ובשילוב עם הבלמים הנוספים, לוקאס הרננדס ודאיו אופמקאנו, יש לו עכשיו שלושה מתוך 17 הבלמים היקרים בתולדות המשחק. יותר מכך, מדובר בשלושה מתוך ארבעת השחקנים היקרים בתולדות מועדון הפאר הגרמני, בכל העמדות (הנוסף הוא לירוי סאנה). באיירן איבדה את הכוח ההתקפי שלה, לבנדובסקי, והכסף, בינתיים, מושקע מאחור.
4 צפייה בגלריה
אנטוניו רודיגר
אנטוניו רודיגר
דילג למדריד. רודיגר
(צילום: gettyimages)
לצ'לסי לא הייתה ברירה אלא להשקיע בהגנה אחרי שאיבדה כמה שחקנים בחינם. הרכש שלה, קוליבאלי, הוא סיפור אחר מדה ליכט. בלם ותיק, שכולם מסכימים שהוא מהטובים ביותר שיש בתפקיד כבר עכשיו, אבל מעולם לא שיחק באחת הקבוצות בגדולות באמת. ככה זה בנאפולי, שחקנים לא עוזבים בקלות. עד הקיץ. לורנצו אינסינייה עבר לטורונטו אחרי שהיה שחקן נאפולי מגיל 15. דריס מרטנס שוחרר אחרי 9 עונות. קוליבאלי נמכר אחרי 8.
קוליבאלי בן ה־31 הוא בלם שלם, מפיזיות ועד חוכמה הגנתית שמשפיעה על השחקנים האחרים לידו. אם מישהו יכול ליצור "אפקט ואן דייק" זה הוא, למרות שגם קודם היה לצ'לסי בלם אדיר בדמות רודיגר, שבינתיים דילג למדריד. יהיה מעניין לראות כמה ישחק קרלו אנצ'לוטי איתו ועם אדר מיליטאו ודויד אלאבה יחד. לא חייב בשלושה בלמים כיוון שאלאבה יכול להיות המגן השמאלי.

אפקט דה ליכט

לצ'לסי, כאמור, לא הייתה ברירה אחרי שאיבדה את רודיגר וכריסטנסן. גם המעבר של דה ליכט השפיע על קבוצות אחרות. אריק טן האח, המאמן החדש של מנצ'סטר יונייטד, רצה מאוד את היהלום שלו מימי איאקס ובסוף הסתפק בבלם אחר אותו אימן שם בעבר, מרטינס (כבר יש כאלה שמכנים את השדים האדומים "איאקס יונייטד"). יובנטוס, שהייתה חייבת מחליף להולנדי, הנחיתה את ברמר מהיריבה העירונית טורינו, וכך גם עשתה מחטף, ליריבת ענק אחרת שלה, אינטר. ברמר הברזילאי, שאביו נתן לו את שמו אחרי שהתאהב במשחק של אנדראס ברמה הגרמני, מוכן גם הוא לקבוצה גדולה באמת.
4 צפייה בגלריה
ליסנדרו מרטינס
ליסנדרו מרטינס
טן האח רצה אותו. מרטינס
(צילום: AP)
כל אלה לבד מרכיבים חלון העברות איכותי ומעניין, אבל זה לא הסוף. ממש לא. פ.ס.ז' תרכוש לפחות שחקן הגנה אחד בכסף גדול, שהעניין המרכזי הוא במילאן שקריניאר (אינטר) ונורדי מוקיאלה (לייפציג), אבל גולת הכותרת אמורה להיות מעבר של ז'ול קונדה, הבלם של סביליה ונבחרת צרפת. קונדה יחתום באחת מהשתיים, צ'לסי או ברצלונה.
אחרי שהיה נדמה שקונדה יהיה בצ'לסי יחד עם קוליבאלי, מתרבים הדיווחים על הסכם מול ברצלונה, הסכם שמוערך בדמי העברה של כ־60 מיליון יורו. במקרה כזה תצליח ברצלונה לא רק להתחזק באחד השחקנים הטובים בעולם בהתקפה, אלא גם לעלות מדרגה גדולה בהגנה וזה היה, אולי, הדבר החשוב ביותר עבורה. בחלון הזה נדמה שזה הדבר החשוב עבור קבוצות רבות.
פורסם לראשונה: 11:00, 26.07.22