הכוונות של קברניטי פ.צ קלן היו רק טובות. הם הציגו את חולצת משחקי החוץ של הקבוצה לשנה הבאה עם כתובת המאמץ, רשת סופרמרקטים ענקית, ומעליה צללית קו הרקיע של העיר: נהר הריין, הקתדרלה המפורסמת בת מאות השנים ולצידם מסגד.
הייתה זו מחווה אצילית, הושטת יד לשלום. בקלן חיה קהילה גדולה של מוסלמים, אחת מקהילות המהגרים הטורקיים הגדולות בגרמניה. פ.צ. קלן רצתה להסתכל קדימה, לשים קו על אירועי ההתקפה המינית ההמונית שהתרחשו בכיכר שבין תחנת הרכבת והקתדרלה בראש השנה הנוצרית לפני מספר שנים והעיבו על היחסים בין האוכלוסיה הנוצרית והמוסלמית בעיר, להביא אליה בסיס של אוהדים גדול וקיוותה שהספורט יעזור לאינטגרציה שלהם.
חולצת משחקי החוץ שעליה הודפס המסגד
מן הסתם, כל המרכיבים הללו היו מועדים לכישלון, רק שאף אחד לא חשב שזה יקרה כל כך מהר. התגובה הראשונה היתה של אחד המינויים של הקבוצה שהכריז שהוא מחזיר את המינוי שלו כיוון שאינו מסוגל להתחבר לנישה המוסלמית שהשתלטה על הקבוצה. המועדון העלה תגובה ברשת החברתית שהודיעה על הפרידה מהאוהד במילים ״האדי צ׳וס״, שילוב מילים גרמני-טורקי שאומר: "יאללה ביי".
אבל אז הרשת החברתית ענתה בחזרה: מתברר שהמסגד בצללית שנבחר עבור החולצה של הקבוצה הוא מסגד ״דיטיב״ המפורסם. מדובר במסגד הגדול ביותר בגרמניה, סביב בנייתו היו ויכוחים רבים ומרים בעיר, וכשנפתח ב-2018 בהשקעה של עשרות מיליוני אירו, סירבה ראש עיריית קלן להשתתף בטקס החגיגי עם הנשיא הטורקי, רג'פ טאיפ ארדואן, שהגיע לאירוע במיוחד ממדינתו. זה לא דבר של מה בכך: קלן נחשבת לאחת הערים הכי רב תרבותיות בגרמניה, הכי ליברליות. עיר שפותחת את ידיה לרווחה ומחבקת בחום את המהגרים ואת הפליטים שמגיעים לעיר.
"סמל להכללה": הקבוצה מסבירה מדוע החליטה להדפיס את המסגד על החולצה
אבל מה קרה הפעם? מתברר שדיטיב והמסגד המפואר בקלן הם חלק מרשת דתית ששורשיה בטורקיה ותפקידה הוא לשמר את הדת המוסלמית והפלג הקיצוני שלה בגרמניה. למעשה, דיטיב היא שלוחה גרמנית של הנשיא הדיקטטור ארדואן, ופוקדיהמסגד מאמצים אליהם את תורתו של ארדואן, כזאת שבה אין שום קשר לאורח החיים הנהוג בגרמניה.
אימאמים שמגיעים מטורקיה מטיפים בו לשנאה של יהודים, ישראל, ואורח החיים המערבי. הם מתערבים בבחירות בטורקיה, יש בו אפס טולרנטיות ללהט״בים (קלן היא בירת הלהט״בים של גרמניה), חלק מהמשחקים של הילדים הם עריכת קרבות מלחמה בלבוש צבאי מלא, ובחודשים האחרונים, לאחר פלישת צבא טורקיה לסוריה, התקיימו במסגד תפילות המוניות להכחדת העם הכורדי.
3 צפייה בגלריה
מסגד דיטיב בקלן
מסגד דיטיב בקלן
מסגד דיטיב השנוי במחלוקת
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
מסגד דיטיב בקלן
מסגד דיטיב בקלן
מסגד דיטיב. כוונות טובות לא משתלבות עם סכסוכים על רקע דתי
(צילום: AP)
בנוסף לכך קיימות שמועות רבות שהמקום משמש גם למסתור עבור סוכנים חשאיים של ארדואן, שמרגלים אחרי אזרחים טורקיים שברחו מהמולדת ופועלים נגד שלטונו. לגרמנים, מן הסתם, יש נקודת תורפה למה שמסריח מפשיזם. תוסיפו לכך את העובדה שבחודש האחרון המיר ארדואן את כנסיית איה סופיה למסגד, ותקבלו מתכון משובח לגיהינום. כוונות טובות, מתברר, אף פעם לא מתבשלות היטב עם סכסוכים על רקע דתי.
ההחלטה של הקבוצה התקבלה כמובן בכעס ואכזבה במפלגות הימין הקיצוני, אבל חשוב לציין שמדובר כאן בסכסוך עקרוני על דרך חיים ולא סכסוך גזעני. קלן היא עיר קוסמופוליטית, אנטי גזענית שההפגנות בה לפני שלוש שנים הצליחו להרחיק מהעיר כינוס של מפגת "אלטרנטיבה לגרמניה" הפשיסטית. בחירה בכל צללית של מסגד אחר היתה עוברת מתחת לרדאר, אבל הבחירה בצללית של מסגד בן שנתיים, כתף אל כתף עם קתדרלה בת מאות שנים, שמטיף ולועג לדרך החיים הליברלית של תושבי העיר היתה צעד אחד יותר מדי.
3 צפייה בגלריה
מסגד דיטיב בקלן
מסגד דיטיב בקלן
האימאמים במסגד מטיפים לשנאת יהודים והמערב
(צילום: AP)
באני מאמין של המועדון כתוב כי הוא דובק באמירה "חיה ותן לחיות", בהוגנות, בכבוד, ובסובלנות בכל מקום ובכל עת. ההצהרה שלו אתמול כי המסגד הוא חלק מהעיר וכך גם האוכלוסיה הטורקית, ויש להתעלם מהשיוך הפוליטי שלו, היא ציניות במיטבה. אוהדי הקבוצה - יהודים, הומואים, גולים טורקים או סתם ליברלים, אמורים ללכת למשחקים ולקבל תזכורת מהחולצה של הקבוצה שלהם על כל מה שהם נגדו בעולם.
מדובר בחוסר היכולת הגרמנית להודות בטעות, בעובדה שלא לקחו ייעוץ לפני שקיבלו החלטה רגישה כל כך. במקום להגן על ההחלטה המטופשת שלהם, יכלו להחליף לצללית של מסגד אחר. כל צעד אחר, יהווה גול עצמי למועדון ואוהדיו.