הצלחה בכל מחיר איננה בהכרח אושר. תשוקה כפייתית לנצח. התהום שבין ניצחון אחד למשנהו. בדוקו הנהדר של נטפליקס, "הריקוד האחרון", דווקא מה שאינו מדובר ואיננו נראה, מתבלט וחושף את המחירים של כל התמכרות, גם זו הטובלת במי ההצלחה הפנומנלית של מייקל ג'ורדן.
נוכחות בעכשיו איננה מטרת-על. תלוי מה הם המרכיבים הבונים אותה. גם לרגשות כמו שנאה וקנאה יש כוח עצום לגרום להתמסרות לרגע. גם לפחד מדחייה יש כוחות בוראי מציאות הנוכחת בכל רגע מחיי האדם הדחוי. זו נוכחות שאיננה מאפשרת לו אלא לחזור ולחפש קבלה ואישור מהאחרים שהוא אדם ראוי.

1 צפייה בגלריה
מייקל ג'ורדן
מייקל ג'ורדן
מייקל ג'ורדן
(צילום: MCT)

לא לנוכחות הזו מתכוונים אלו המדברים על חשיבותה של המודעות לרגע הזה. כאשר הפחד מהפסד דוחף את האדם להתחרות בכל הזדמנות הנקרית בפניו, הוא אכן נוכח בתוך הפחד ובתוך התחרותיות, אך הם שולטים בו. למעשה זו לפיתה של האני את העצמי. העצמי לא יכול להשתחרר מהכבלים הללו. הם נוכחים ומכוונים את האדם למטרה אחת ובלעדית מבלי שהוא מסוגל לנוח מהם. הסדרה על ג'ורדן סוחפת בשל ההצלחה של מייקל לייצר ניצחונות. המציאות בחברה שלנו סוחפת לכיוונים של הצלחה שהיא מעל לכל, והיא חזות הכול. אנחנו מחפשים קוסמים ו-וירטואוזים, כדי לנוח מאפסיותו של העצמי.
אנחנו, החיים את חיי היומיום, נמנים על האדם הסביר. רוב הסיכויים שלא נגשים את החלומות הגדולים שלנו, למרות שנשקיע משאבים לא מבוטלים כדי לשנות את פני המציאות הזו. רובנו זקוקים להכרה כדי להגיע לתחושת סיפוק עצמי. אנחנו צופים בביצועיו של מייקל ומזדהים עם הקסם כאילו זה אנחנו.
אנחנו מתעלמים וסולחים למייקל על ההתנהגויות שיש בהן עריצות, לעג והטלת מורא על חבריו. לא בכדי מנעו מאיתנו לראות את מייקל האב ומייקל בן הזוג. לנוכחות המונעת מפחד יש עוצמה מאריכת ימים לעומת נוכחות המונעת ממודעות עצמית ומנדיבות לזולת. אכן מייקל הוא כדורסלן של אחד בדור, כמו רוג'ר פדרר בטניס וכמו לאו מסי בכדורגל. לכל אחד מהם יש מרכיבים שונים המגבשים נוכחות מייצרת ניצחונות. אני מעדיף נוכחות המאפשרת לאדם לקבל את נקודות החולשה והחוזק שלו, כך שיוכל לראות את הזולת ולא להפוך אותו לכלי נוסף בדרך לעוד ניצחון. אני מעדיף אדם חופשי שאינו מכור לניצחונות על האויבים מבחוץ, ולמד לחיות בשלום עם האויבים שבתוכו.
*הכותב הוא פסיכולוג קליני שעובד גם עם ספורטאים על התמודדות מירבית בתנאי לחץ.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה. נא לא לצרף תמונות וסרטונים מהאינטרנט, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.