אתמול ציינו באירופה את "יום הדדליין", היום האחרון של חלון ההעברות, אחד הימים המרגשים ביותר עבור אוהדי הכדורגל - גם אם הכדור לא נבעט בו אפילו פעם אחת. בישראל נותר עוד קצת זמן, החלון ייסגר רק מחרתיים, אבל קיים גם הבדל נוסף: לפחות העונה, נדמה שהיום האחרון, ובכלל השבוע האחרון, הרבה פחות עמוס וגדוש אירועים מאשר בכל שנה.
חלון ההעברות הנוכחי מאופיין בפעילות מעטה, בטח בקרב הקבוצות הגדולות יותר. מכבי נתניה עשתה את הרכש המעניין ביותר בדמות יובל אשכנזי (שכבר כבש שלשום מול מכבי חיפה, רגע אחרי שנפרד ממנה) והבלם הבולגרי פלאמן גלאבוב; קבוצות רבות, בהן אשדוד, מכבי פ"ת, קריית־שמונה, חדרה, הפועל חיפה, סכנין ונוף הגליל, צירפו לפחות זר חדש אחד. אבל מה עם ארבע הראשונות בטבלה?
5 צפייה בגלריה
רוני לוי, ברק בכר ומלאדן קרסטאיץ'
רוני לוי, ברק בכר ומלאדן קרסטאיץ'
רוני לוי, ברק בכר ומלאדן קרסטאיץ'
(צילומים: אורן אהרוני ועוז מועלם)
השאלה המרכזית אצל קבוצות הצמרת, המעניינת ביותר, מרחפת מעל קריית־שלום, מאחר שבמשך כל חלון ההעברות אנחנו שומעים דיווחים שמשתנים כל הזמן. ברגע אחד ברור לכולם שמלאדן קרסטאיץ' יקבל שחקנים חדשים, הרי ראשי מכבי ת"א הבטיחו לו כשחתם במועדון; וברגע אחר עולה הטענה שלא, אין מצב, מכבי לא יכולה לשחרר את הזרים שלה שמרוויחים סכומים גדולים - ובלי שחרורים אין רכש. ביום אחד מדברים על הרצון להתחזק בשחקני התקפה, בעיקר חלוץ ושחקן כנף; וביום אחר מדגישים את הצורך בחיזוק הגנתי, בבלם. בלגן.
קשה לדעת מה לצפות ממכבי ת"א ביומיים שנותרו, אבל לתוצאה הסופית יכולות להיות משמעויות מרחיקות לכת. קרסטאיץ' הראה באופן ברור שהוא רוצה להחליף את ברנדלי קוואס וסטיפה פריצה, נתן להם דקות משחק מועטות, אבל בשבת פתאום העניק לפריצה מקום בהרכב וקיבל ממנו שער. האם זה בגלל שהבין שלא יקבל תחליף? אם אכן הובטח לו משהו שלא יקוים, קרסטאיץ' ישבור את הכלים?
5 צפייה בגלריה
יצחקי וסאבוריט בדרבי
יצחקי וסאבוריט בדרבי
קשה לדעת מה לצפות ממכבי ת"א ביומיים שנותרו, אבל לתוצאה הסופית יכולות להיות משמעויות מרחיקות לכת. יצחקי
(צילום: עוז מועלם)
בנוגע לשוק הישראלי מכבי עוד יכולה להפתיע פתאום, וכל מהלך כזה יהיה בונוס. הציפייה היא בעיקר לכך שיקרה משהו בגזרת הזרים. זה יכול להיות שחקן התקפה, אולי שניים, אבל לואיס הרננדס עבר אתמול באופן רשמי לקאדיס הספרדית, כך שגברו הסיכויים להחתמה דווקא של שחקן הגנה. זה גם יכול להיות אף אחד.

שדרוג עמדות

היחידה מבין הקבוצות הגדולות שצירפה שחקן משמעותי היא הפועל באר־שבע, שהחתימה את הקשר הפורטוגלי אנדרה מרטינש מלגיה ורשה. מרטינש לא הרשים במיוחד בשבת מול הפועל ירושלים, אבל רעיונית הוא בהחלט שחקן בתפקיד שבאר־שבע צריכה. בחלק הראשון של העונה התחלקו במיקום הזה במגרש דוידה פטרוצ'י (שבמועדון רוצים להעביר למקום אחר) ורועי גורדנה. שניהם לא עשו זאת מספיק טוב.
עכשיו צריך לראות אם באר־שבע, שסגרה פער של ארבע נקודות במאבק האליפות, תבצע שינוי נוסף. מי שמאכזב יחסית מבין שחקני ההתקפה עד כה הוא יוג'ין אנסה, ועלתה המחשבה להחליף אותו בשחקן התקפה אחר, אבל פתאום הוא תרם שער ניצחון. הדבר יהיה תלוי באפשרויות הקיימות – לא בטוח שיימצא מישהו טוב יותר.
5 צפייה בגלריה
אנדרה מרטינס
אנדרה מרטינס
ב"ש היחידה מבין הקבוצות הגדולות שצירפה שחקן משמעותי. מרטינש
(צילום: gettyimages)
מכבי חיפה, שנאבקת עם באר־שבע על התואר, לא צירפה שחקן, אבל כמו יריבתה אולי תחליף את אחד הזרים אם אכן תראה אפשרות לשדרג עמדה. פה מדובר בעמדת המגן הימני, כיוון שראיין סטריין האוסטרלי לא מספק את מה שציפו ממנו כשהוחתם הקיץ, גם בגלל הפציעה החוזרת שמנעה ממנו דקות משחק רבות. סטריין פתח בהרכב בשישה מחזורים בלבד, פחות משליש מסך המשחקים.
האם אחת משתי הקבוצות האלה, באר־שבע ומכבי חיפה, תפתיע עם מהלך יקר על אחד השחקנים הישראלים הבולטים? אם כן, נראה שמאוויס צ'יבוטה יהיה השחקן הזה. מכבי חיפה מאוד רוצה לצרף אותו וכבר עושה מאמצים לסגירת העברתו מלודוגורץ הבולגרית. השם החם הנוסף הוא זה של מוחמד כנעאן מאשדוד, שנמצא על הכוונת של כולן.
5 צפייה בגלריה
מאוויס צ'יבוטה
מאוויס צ'יבוטה
כבר עושה מאמצים לסגירת העברתו מלודוגורץ. צ'יבוטה (מימין)
(צילום: gettyimages)

רכש? לא תודה

קבוצת הצמרת הרביעית – ואם לא התרגלתם לכך, כדאי להתחיל – היא הפועל ת"א. במקרה של האדומים ברור לגמרי מה כולם רוצים, אבל לא ברור מה הקבוצה מסוגלת להביא.
עוד בקיץ היה ברור שלהפועל ת"א חסר חלוץ, אפילו מעבר ללוסיו שהוחתם. בחודשים שעברו מאז לוסיו לא היה פקטור משמעותי, ועבר עכשיו לבני־יהודה מהלאומית, כלומר ברור עוד יותר שהפועל זקוקה לכך. בנוסף, יש הבדל עצום במשחקים של הפועל שבהם אדי גוטליב משחק מול אלה שבהם היה פצוע. וגוטליב הוא שחקן שנפצע לא מעט. בינתיים הפועל דווקא שיחררה בלם (העבירה את ג'ורג' דיבה לאשדוד), כך שגם שחקן הגנה נוסף היה יכול לעזור לה.
5 צפייה בגלריה
קובי רפואה
קובי רפואה
במהלך כל חלון ההעברות לא שמענו על מועמדים להגיע להפועל ת"א. רפואה
(צילום: עוז מועלם)
הצרכים ברורים, אבל במהלך כל חלון ההעברות לא שמענו על מועמדים להגיע להפועל. המצב הכלכלי, או הרצון הכלכלי – תלוי איך מסתכלים על זה – יכול להשאיר אותה עם סגל שממשיך לכלול שחקני נוער. עד ההפסד שלשום לחדרה זה עבד לה לא רע.
ויש את זו שמפחדת לשחק עם הנוער, בית"ר ירושלים. כרגע אין פתרון למצב של בית"ר שנראה שיעזור לה לפני סיום החלון. שלושה זרים – יאנקוביץ', ג'אסי ומארה – כבר שוחררו, ויכול להיות שבית"ר תצטרף למכור את אחד הנכסים הישראליים הבולטים שלה, אולי יותר מאחד. הסיפור של בית"ר בחלון הנוכחי הוא לא מי יגיע, אלא מי לא יעזוב. רכש נכנס לא יהיה בבית"ר. יכול להיות שרכש נכנס לא יהיה באף אחת מהקבוצות הגדולות בישראל.
פורסם לראשונה: 15:27, 01.02.22