מתי בפעם האחרונה מכבי תל אביב ספגה פחות מ-70 נקודות ביורוליג? אי שם ב-5 בנובמבר, בניצחון 69:87 על באסקוניה. זה גם היה הניצחון הלפני אחרון של הקבוצה באירופה (לא כולל אתמול מול אולימפיאקוס), טרום רצף 8 ההפסדים ההיסטורי שלה באירופה.
לא משנה איך תסובבו את זה, מכבי ת"א של עידן יאניס ספרופולוס תקום ותיפול על ההגנה שלה. דרך אגב, ההפרש אתמול נגד אולימפיאקוס (69:84) עושה חסד עם היוונים, וזה בכלל מרשים מבחינת המארחת, כי לוח התוצאות בהיכל כבר הראה 59:81 ברבע האחרון, ורק הורדה של הרגל מהדוושה סייעה לאורחת לצמק את הפער הגדול.
4 צפייה בגלריה
דורסי מול קלויארו
דורסי מול קלויארו
לאורך כל ה-40 הדקות, מכבי ת"א נראתה אחרת לגמרי מהתקופה האחרונה. קלויארו שומר על דורסי
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
ז'יז'יץ' מול פול
ז'יז'יץ' מול פול
הפעם ז'יז'יץ' היה זה שחגג על פאל
(צילום: EPA)
בכלל, לאורך כל ה-40 הדקות, ובעיקר בחצי השני, מכבי ת"א נראתה אחרת לגמרי מהתקופה האחרונה - התחושה הייתה שהיא רעבה לכדורסל - אבל ממש רעבה, ובכל מהלך היא טרפה את הפרקט. אפשר להבין מדוע, שחקניה לא ערכו משחק רשמי 17 ימים בעקבות התפרצות קורונה שנייה במועדון העונה, נצח במונחים של שחקנים שהורגלו לשחק פעמיים-שלוש בשבוע.
ואכן, נראה שהקורונה באה בזמן הכי טוב מבחינת מכבי ת"א, עם כמה שקשה להגיד משהו חיובי על המגפה שמשבשת את העולם בשנתיים האחרונות, ונראה שלא הולכת לשום מקום בקרוב. כדור השלג שנוצר ברצף ההפסדים לא איפשר לספרופולוס לשנות את המומנטום, אך העצירה הטוטאלית של כמעט 3 שבועות, ממש הכנה חדשה לעונה, עשתה זאת עבורו.
המשחק הקודם מול אולימפיאקוס (תבוסה 90:73) היווה נקודת מפנה עבור מכבי מכיוון שהוא החל את אותו רצף הפסדים, ובנוסף זאת הייתה התצוגה הרעה ביותר העונה מצד שחקניו של ספרופולוס דווקא אחרי תקופה נהדרת (שגם היא הגיעה אחרי התפרצות קורונה).
4 צפייה בגלריה
אוואנס מול דורסי
אוואנס מול דורסי
התחושה הייתה אתמול שמכבי ת"א רעבה לכדורסל. אוואנס מול דורסי
(צילום: EPA)
באותו משחק הצהובים הפסידו בגדול בקרב בקו הקדמי, כשמוסטפה פאל חגג על גבוהי מכבי תל אביב. אמש ההפך הוא שקרה: אנטה ז'יז'יץ' ניפק תצוגה אדירה של 23 נקודות, 6 ריבאונדים והשווה את שיא הקריירה שלו ביורוליג במדד (33) מהניצחון האדיר על ברצלונה העונה בו קלע 24 נקודות. בנוסף, פאל נעצר לחלוטין, ולמרות שמכבי הפסידה כביכול במלחמה על הריבאונד (35:28), זה כלל לא התבטא על המגרש והמקומיים ניצחו בנקודות מהזדמנות שנייה (2:11).
מכבי ת"א היא הקבוצה החלשה ביותר ביורוליג העונה בהגנה על קו השלוש שלה - כשערב המחזור יריבותיה קלעו עליה בכמעט 39 אחוזים מחוץ לקשת. היוונים במפגש בפיראוס תפרו על מכבי 11 שלשות, אתמול הם הסתפקו ב-6 בלבד ב-27 אחוז.
4 צפייה בגלריה
וזנקוב מול קלויארו
וזנקוב מול קלויארו
החזיקו את אולימפיאקוס על 69 נקודות. ווילבקין וקלויארו לא נותנים לווזנקוב לנשום
(צילום: EPA)
עוד כמה נתונים מרשימים, שמראים עד כמה מכבי הייתה יעילה משני צידי המגרש אתמול: המארחת גרמה לאולימפיאקוס לאבד את הכדור 15 פעמים - אותם תרגמה ל-23 נקודות. לעומת זאת, היא איבדה 4 כדורים בלבד משלה, השוואה של מספר האיבודים הכי נמוך בהיסטוריה של המועדון ביורוליג (זה קרה בסך הכל עוד פעמיים - ב-2003 נגד בודוצ'נוסט וב-2008 מול מלאגה).
האם הניצחון הזה אומר שהסתיימו כל הצרות של מכבי תל אביב והיא יוצאת לדרך חדשה? מוקדם מאוד להגיד, אבל היא כן יכולה לקחת ממנו הרבה דברים חיוביים הן מקצועית והן מנטלית. בנוסף, דחיית שלושת המשחקים ביורוליג של הקבוצה בעקבות הקורונה אמנם סידרו לה לוח זמנים מטורף עם 33 משחקים ב-100 ימים, אולם שני המפגשים הקרובים שלה סבירים על הנייר (אלבה ברלין ופנרבחצ'ה), וחשוב מכך יערכו בהיכל מנורה בו הצהובים נראים הרבה יותר טוב לעומת משחקי החוץ. לאחר מכן היא תתארח בליטא אצל ז'לגיריס לעוד משחק אותו אין סיבה שלא תיקח. מאזן של 11:11 כבר ישים את מכבי ת"א במקום אחר לגמרי בכל מה שקשור לתמונת הסיכויים שלה להשתלב בפלייאוף היורוליג, מה שצריך להגיד שעדיין נראה קצת כמו תסריט הזוי, והפתגם הידוע "אין לרתום את העגלה לפני הסוסים" מתאים בדיוק לסיטואציה הנוכחית.