יותר מעשר שנים מכין את עצמו ג'ורדי קרויף בדיוק לרגע הזה. לחזור לברצלונה, הקבוצה של חייו, בתפקיד המנהל המקצועי. מבחינתו זו הגשמת חלום, ולא פחות - סגירת מעגל משפחתית ואישית.
בניגוד לפרסומים, ג'ורדי לא יגיע מחר בטיסה מסין כדי להצטרף לצוות של הנשיא הנבחר ז'ואן לאפורטה, אבל לכולם די ברור שזה יקרה בקרוב. מאז אוגוסט הוא מאמן את שנז'ן הסינית, שנמצאת במחנה אימונים לקראת פתיחת העונה ב-20 באפריל. קרויף הכחיש אתמול שיגיע השבוע לברצלונה, אבל מאחורי הקלעים נעשות פעולות כדי לשחררו מהחוזה. רק אז צפויה ההודעה הרשמית על המינוי, והוא יוכל לדבר באופן פומבי.
6 צפייה בגלריה
ג'ורדי קרויף
ג'ורדי קרויף
חוזר לברצלונה, כמנהל מקצועי
(צילום: AP)
קרויף ג'וניור החל את דרכו כמנהל ספורטיבי ב-2010 בקפריסין. הוא מונה לתפקיד בקבוצה קטנה, א.א.ק לרנקה, ומינה למאמן את טון קאנן, שאימן במכבי ת"א כמה שנים קודם לכן.
מכבי ת"א גם הייתה התחנה הבאה בדרכו של ג'ורדי לעבר היעד. ב-2012 מינה אותו הבעלים מיץ' גולדהאר ל"ספורט דירקטור", צעד שהוביל לא רק לשלוש אליפויות רצופות, אלא גם לשינויים דרמטיים בתרבות הניהול בכדורגל הישראלי.
בשנה השנייה של קרויף בת"א הוא אמר לי בראיון ל"בלייזר": "יש לי רק כדור אחד בקנה, ואם הייתי יורה ומחטיא, לא הייתה לי הזדמנות נוספת. לכן התחלתי לעבוד כמנהל מקצועי במדינות קטנות, שם יכולתי לבנות ולהכין את עצמי להמשך הדרך, כשאגיע לליגות הכדורגל המובילות".
6 צפייה בגלריה
ג'ורדי קרויף
ג'ורדי קרויף
הצליח במכבי ת"א
(צילום: ראובן שוורץ)
הוא נזהר אז שלא להזכיר את השם המפורש "ברצלונה", אבל כל מי שמכיר את ג'ורדי, את משפחתו ואת תולדות חייו, הבין שלשם כיוון תמיד. הוא אמנם נולד באמסטרדם ושיחק בנבחרת הולנד, אבל העיר ברצלונה היא המוקד האמיתי של חייו. שם גרים ילדיו, ושם גם החל בקריירת הכדורגל שלו.
באותו ראיון הוא אמר: "איך הייתי מגדיר את עצמי? קודם כל קטלאני, לאחר מכן ספרדי, ולבסוף הולנדי. נולדתי בהולנד, אבל אחרי שמונה ימים כבר הייתי בספרד. גדלתי שם, ואני מרגיש ספרדי מבחינת המנטליות. את ארוחת הערב אני אוכל בעשר וחצי, וזה אומר הכל. לאמסטרדם אני לא מגיע, גם לא לחופשות. אין לי כמעט משפחה בהולנד".
בהקשר של הכדורגל הוא הוסיף: "ברצלונה הייתה ונשארה הקבוצה שאותה אני אוהד. לא משנה מי הנשיא, מי המאמן, מי השחקנים. לפעמים אני כועס, כמו על הדרך שבה העזיבו את אריק אבידל, אבל זו הקבוצה שלי".
6 צפייה בגלריה
פפ גווארדיולה, יוהאן קרויף, ז'ואן לאפורטה
פפ גווארדיולה, יוהאן קרויף, ז'ואן לאפורטה
לאפורטה ופפ עם יוהאן קרויף המנוח. ג'ורדי בא להמשיך את דרכו
(צילום: AP)

הרומן עם פרגוסון

לפי האגדה הידועה שרצה כבר שנים, יוהאן קרויף דאג שג'ורדי ייוולד בניתוח קיסרי בפברואר 1974, כדי שהאב לא יחמיץ חלילה את הקלאסיקו מול ריאל מדריד. זה היה שווה. בארסה הביסה את ריאל 0:5 בברנבאו בדרך לאליפות.
כשיוהאן קרויף מונה למאמן ברצלונה ב-1988, ג'ורדי בן ה-14 הצטרף למחלקת הנוער שלה. בגיל 18 כבר היה מלך השערים של קבוצת המילואים, שם שיתף פעולה עם אוסקר גרסיה - שאותו הביא שנים רבות לאחר מכן כמאמן למכבי ת"א.
בין 1994 ל-1996 רשם ג'ורדי 54 משחקים במדי ברצלונה, שאותה אימן אביו, וכבש 11 שערים. משחק השיא שלו היה הניצחון 0:4 על מנצ'סטר יונייטד בצ'מפיונס, כשבישל שער לחריסטו סטויצ'קוב. "בזכות המשחק הזה, אלכס פרגוסון החתים אותי ביונייטד כעבור שנתיים", ג'ורדי תמיד נוהג לספר.
6 צפייה בגלריה
ג'ורדי קרויף כשחקן במדי ברצלונה
ג'ורדי קרויף כשחקן במדי ברצלונה
ג'ורדי קרויף כשחקן במדי ברצלונה
(צילום: גטי אימג'ס)
קרויף האב, גדול מאמני ברצלונה עד שהגיע פפ גווארדיולה, פוטר באופן מביש בסיום עונת 1995/6 על ידי הנשיא ז'וזפ לואיס נונייס, שעימו הסתכסך. הפיטורים הגיעו יום לפני משחק הבית האחרון של העונה, מול סלטה ויגו. ביום המשחק, 19 במאי 1996, ג'ורדי הנסער היה בהרכב. עשרות אלפי האוהדים בקאמפ נואו הריעו לו - כשבעצם התכוונו להריע לאביו המפוטר, שנשאר זועם בביתו.
כשג'ורדי הוחלף לקראת סיום המשחק, הוא השליך את החולצה לעבר האוהדים. זו הייתה הופעתו האחרונה כשחקן ברצלונה, כאיש המועדון. מיד לאחר מכן הוא עבר למנצ'סטר יונייטד. ועכשיו, כמעט 25 שנה לאחר מכן, ג'ורדי בדרך לחזור הביתה, לתפקיד שעליו חלם זמן רב.
6 צפייה בגלריה
ז'ואן לאפורטה, יוהאן קרויף
ז'ואן לאפורטה, יוהאן קרויף
האב יוהאן עם הנשיא הנכנס לאפורטה
(צילום: AP)

המשימה הראשונה: מסי

מי שיעניק לו את ההזדמנות הוא לאפורטה, שהיה כבר נשיא המועדון בין 2003 ל-2010 - התקופה המפוארת ביותר של בארסה. לנשיא בן ה-58 קשרים הדוקים עם משפחת קרויף. בצעירותו הוא היה עורך הדין של יוהאן. ב-1998 הקים את "אלפנט בלאו" ("הפיל הכחול"), קבוצת אוהדים שניסתה להדיח את הנשיא נונייס. יוהאן קרויף תמך מאחור במהלך, שנכשל.
אבל ב-2003 לאפורטה נבחר לתפקיד הנשיא, הרבה בזכות תמיכתו הגלויה של קרויף האב. יוהאן היה היועץ הבכיר של לאפורטה, שהודה: "מיניתי את פרנק רייקארד ואת פפ כמאמנים, ואת צ'יקי בגיריסטיין כמנהל מקצועי, כי יוהאן אמר לי". במארס 2010 מינה לאפורטה את קרויף כנשיא כבוד של המועדון, אך שלושה חודשים בלבד לאחר מכן נכנס לתפקיד הנשיא סנדרו רוסיי, יריבו של לאפורטה, וביטל את המינוי. עכשיו ג'ורדי סוגר מעגל. והוא גם מרגיש בשל.
"היו לי הצעות מאנגליה, מספרד, משש הליגות הכי טובות באירופה, אבל הרגשתי שעדיין לא הגיע הזמן", אמר קרויף בראיון ההוא בת"א. "המצב בליגות כמו בקפריסין ובישראל שונה, כי שם לפעמים הנשיא מחליט ולפעמים המאמן".
6 צפייה בגלריה
ג'ורדי קרויף
ג'ורדי קרויף
ג'ורדי קרויף בקאמפ נואו. סוגר מעגל
(צילום: גטי אימג'ס)
מסתמן שג'ורדי יצטרך לעבוד בשיתוף פעולה עם מטאו אלמאני, שהיה מנכ"ל ולנסיה ואמור להתמנות לאותו תפקיד בבארסה. לשניהם יהיה מעמד זהה בקבלת ההחלטות, אם כי קרויף יהיה הסמכות הבכירה בצד המקצועי (למשל בבחירת שחקנים), ואלמאני בניהול הרכש והחוזים.
אחת המשימות העיקריות של לאפורטה תהיה להשאיר בקבוצה את לאו מסי, שחוזהו יסתיים בסוף העונה. כאן ייכנס לתמונה גם קרויף, שיצטרך לשכנע את מסי שלבארסה תהיה קבוצה שתוכל להתמודד על כל התארים.
בראיון לתחנה הרדיו הספרדית "קאדנה סר", ההולנדי הודה שהוא לא יודע אם הפרעוש מתכוון להישאר, אבל נשמע אופטימי: "רק בן אדם אחד יודע מה יקרה וזה מסי עצמו, אך התמונה שלו עם בנו בקאמפ נואו והחגיגה מול סביליה אומרות הרבה. בכל זאת, מדובר בספקולציה".
מסי ובנו בקאמפ נואו
האוהדים מייחלים לכך שהקדנציה השנייה של לאפורטה תהיה טובה כמו הראשונה, וג'ורדי מקווה שיהיה לו חלק משמעותי בכך.