כששומעים את המושג "הפנומן הפורטוגלי", אין ספק שזה מצביע על איש אחד, ובצדק - כריסטיאנו רונאלדו. אך כשהמושג הזה נאמר בישראל, במיוחד בשנה האחרונה, הוא מקבל משמעות נוספת. נכון, אמנם לא מדובר בשחקן ברמה של רונאלדו האגדי, אך בגרסה הבאר שבעית אי אפשר שלא להתייחס לז'וזואה, איש ששבה את לב האוהדים והחזיר להם את הניצוץ אחרי המפלה של השושלת האחרונה.
הקשר, שבאופן אירוני ערך את הופעת הבכורה שלו בנבחרת פורטוגל דווקא מול ישראל, לא הצליח לממש את הפוטנציאל האדיר שלו מעבר לים - אך מהרגע בו נחת כאן, כבר בנגיעה הראשונה כולם הבינו שמדובר בשחקן ברמה אחרת, אחד שלא מגיע לכאן כל יום ומזכיר לנו למה אנחנו כל כך אוהבים כדורגל, ועד כמה משמעות של שחקנים זרים יכולה להיות גדולה ומכריעה עבור קבוצות בארץ.

1 צפייה בגלריה
הפועל באר שבע
הפועל באר שבע
ז'וזואה
(צילום: עוז מועלם)

מה הוא עבר עד שהגיע לבאר שבע? ז'וזואה נחשב לאורך הקריירה שלו לשחקן בעייתי ולא ממושמע, בחור מאוד מוחצן שדאג לכסות את גופו בלא מעט קעקועים. בדרך, אשתו התמודדה עם מחלת הסרטן. הדרך הייתה קשה, אבל כנראה שבלי הצרות האלה הוא לא היה נוחת בישראל. זכינו באחד הכישרונות הנוצצים והמרתקים שנחתו כאן בשנים האחרונות.
החיבור המדהים שלו עם העיר, וכמובן עם המאמן יוסי אבוקסיס אותו הגדיר כ"אבא", הפיחו בבאר שבע חיים חדשים. עם טכניקה עילאית ורגל שמאל אדירה, ז'וזואה סחב את באר שבע לזכייה בגביע המדינה בעונה הקודמת, וסיפק גם הופעות מרשימות בליגה, כולל אחת מיוחדת מול מכבי ת"א. למרות הכל, כולם עדיין תוהים אם הוא באמת יכול לקחת את באר שבע על הגב שלו, ולעשות קפיצת מדרגה נוספת בדרך למאבק על כל התארים.
תשובה ראשונה הוא סיפק בתצוגה הגדולה מול באטומי בסיבוב המוקדמות הראשון של הליגה האירופית, עם צמד אדיר שהעלה את באר שבע שלב, וכבר במחזור הפתיחה בליגה הוא כבש בניצחון על נתניה והיה מהבולטים במגרש. אם הפנומן המקומי שלנו יילמד ויישאב קצת מהפנומן הפורטוגלי הבינלאומי, נראה שבאר שבע "ברגליים טובות".
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה. נא לא לצרף תמונות וסרטונים מהאינטרנט, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.