סעודיה היא ללא ספק המנצחת הגדולה עד כה של הקיץ בכדורגל העולמי. ההחתמה של כריסטיאנו רונאלדו בשנה שעברה הייתה רק הסנונית. ומשם - ולא ברור עד מתי - הליגה הסעודית לא עוצרת, ולמעשה גם לא רוצה. קרן העושר של המדינה השתלטה לאחרונה על ארבע הקבוצות הגדולות במדינה - אל-נאסר, אל-איתיחאד, אל-הילאל ואל-אהלי - וצירפה אליהן שלל כוכבי על. מגדול ועד קטן. אם פעם שחקנים, בטח בכירים, כלל לא הסתכלו לעבר המזרח התיכון - פתאום המדינה המוסלמית הפכה ליעד מבוקש. יש שיגידו אף תו תקן. אתה טוב - הסעודים ירדפו אחריך.
בשקט-בשקט, לפחות אם אתם לא נמצאים בהודו, סרי לנקה או פקיסטן, נוצרת "ליגה סעודית" נוספת. מפלצת של ממש. כסף גדול, כוכבים, באזז אדיר ומשקיעים שעומדים בתור כדי להיכנס ולהצטרף לחגיגה. רק שבענף אחר לגמרי - קריקט. במקום רונאלדו ובנזמה, קבלו את הליגה שרודפת אחרי ואנינדו הסראנגה וקאגיסו רבאדה. דווקא בארה"ב.
5 צפייה בגלריה
קריקט
קריקט
ליגה "סעודית נוספת". ארה"ב פתאום בטירוף קריקט
(צילום: AP Photo/LM Otero)
בניגוד לסעודיה, שניצחה את ארגנטינה במונדיאל האחרון ונחשבת למדינת כדורגל אמיתית, ארה"ב רחוקה שנות אור מלהיות מעצמת קריקט, אבל זה לא אומר שאי אפשר "לייבא" את הענף לארץ הפסים והכוכבים. ביום חמישי שעבר ערכה הליגה החדשה את משחק הפתיחה שלה - שהיה סולד-אאוט חודש מראש - כשטקסס סופר קינגס גברה על לוס אנג'לס נייט ריידרס בדאלאס.
קבוצות המייג'ור-ליג קריקט, כפי שמכונה הליגה, כבר הוציאו הקיץ 50 מיליון דולר ועוד 130 מיליון צפויים להיות משולמים בחודש הקרוב. רק שפה קרן העושר אאוט, מנכ"ל מיקרוסופט סטאיה נדאלה ובעלי חברות ענק אין. נדאלה, יליד הודו (בטח אתם לא מופתעים), הוא אחד מבעלי השליטה בליגה. הסופר קינגס, לעומת זאת, זוכים לתמיכה מאנוראג' ג'יין, שותף מנהל בחברת ההון סיכון פרו ג'יין, ושותפו העסקי הוותיק המיליארדר רוס פרו ג'וניור. מנכ"ל חברת אדובי, שנטנו נראיין, רכש את סיאטל אורקאס, אחת משש הקבוצות בליגה.
5 צפייה בגלריה
קריקט
קריקט
קבוצות המייג'ור-ליג קריקט כבר הוציאו הקיץ 50 מיליון דולר והארנק עדיין פתוח
(צילום: AP Photo/LM Otero)
לא סתם הליגה נפתחה דווקא כעת. בשנה הבאה תארח ארה"ב יחד עם איי הודו המערבית את גביע העולם וראשי הליגה חשבו קודם כל על הפן הכלכלי. ארבע זכייניות של ליגת העל ההודית ושני גופי קריקט ממלכתיים מאוסטרליה חתמו כבעלים מלאים או כשותפים תפעוליים לשש הקבוצות המייסדות של הליגה המתהווה. יש לו משבצת בלוח הקריקט הבינלאומי שהוא יחסית לא צפוף, כשרק ה'אשס', סדרת הקריקט המפורסמת בעולם בין אנגליה לאוסטרליה, תנגוס מעט ברייטינג.
אפילו ראשי ה-MLB (ליגת הבייסבול האמריקנית) חוששים ובשיחות בפני כתבים בארה"ב הודו כי לא מן הנמנע שליגת הקריקט החדשה תהפוך לענף הספורט השני הכי פופולרי במדינה אחרי הפוטבול. אחד מכתבי הבייסבול אף טען: "שאלוהים יעזור לנו". אאוץ'.
"למען האמת, אני חסר מילים", היה נפעם ראסטי טרון מטקס. "זה אירוע כל כך גדול. הייתה אווירה שלא תיאמן ואני רוצה להודות לכל אחד ואחת שהגיעו לכאן". חובט הסופר קינגס, דיוויד מילר, שזכה בפרס ה-MVP הודות ל-61 החבטות שלו מ-42 כדורים, כולל ארבע שישיות, התרשם אף הוא.
5 צפייה בגלריה
סאטיה נאדלה
סאטיה נאדלה
חובב גדול של המשחק. מנכ"ל מיקרוסופט סטאיה נאדלה
(צילום: AP)
"זה פנטסטי לראות קהל כה גדול והמתקנים היו מרשימים", אמר. "אני חושב שהיו כמה חבר'ה שקצת העלו ספקות לגבי איך זה הולך להיות, אבל משחק הפתיחה הוכיח שהליגה הזו נמצאת כאן כדי להישאר".

האי הבריטי תחילה

אז מהו בעצם קריקט אתם בטח שואלים? הענף הזה אינו חלק מהמשחקים האולימפיים, בישראל מעטים מכירים את חוקיו, וגם באירופה - מלבד האי הבריטי - הוא רחוק מלהיחשב לפופולרי. אבל הוא אחד מענפי הספורט הנצפים בעולם, הרבה בגלל הטירוף בהודו למשחק שבאחת מגרסאותיו עשוי להימשך גם חמישה ימים - וכעת בארה"ב רוצים לייבא את הטירוף הזה.
המייג'ור-ליג קריקט האמריקנית נפתחה 16 שנה לאחר הפרמייר-ליג ההודית, ששינתה את פני הספורט. מענף מסורתי שהתמקד במשחקי 5 ימים, ואחר כך בתחרויות יום אחד (לפחות 6 שעות משחק) ששיאן הגביע העולמי כל ארבע שנים, בליגה ההודית עברו לגרסת 20/20.
5 צפייה בגלריה
קריקט
קריקט
משחקי סולד-אאוט חודש מראש
(צילום: AP Photo/LM Otero)
הגרסה הזו היא משחק של 20 אוברס לכל קבוצה (בכל אובר 6 הגשות) שנמשך פחות משעתיים. זה הפך את המשחק לקצבי בהרבה, עם אין-ספור חבטות לשש נקודות (ההום-ראן של הקריקט), כשברקע מוזיקה רועשת, בצדי המגרש מעודדות - והכוכבים מקבלים מיליונים.
גם גביע העולם ל-20/20 צבר פופולריות מאז. האמריקנים, שמעולם לא העפילו לטורניר, יארחו אותו בשנה הבאה, וגם אם הסיכוי שלהם לעלות לשלבים הגבוהים נראה נמוך - הקמת הליגה, שבה כמובן ישחקו גם בגרסת ה-20/20, כבר צפויה להוביל לשינוי.
5 צפייה בגלריה
קריקט
קריקט
גם בארה"ב זה יכול להצליח, עובדה
(צילום: AP Photo/LM Otero)
ההצלחה של הגרסה הזו של הקריקט באה לידי ביטוי גם במגוון האלופות בגביע העולם. שמונה מהדורות התקיימו עד עתה (הראשונה ב-2007), ויש כבר שש אלופות - הודו, פקיסטן, אנגליה, הודו המערבית (האיים הקריביים), סרי לנקה ואוסטרליה.

שעות סבירות, שחקנים מקומיים

יש לציין כי בארה"ב כמו בארה"ב לא בונים רק על הכסף הגדול כמתכון להצלחה, אלא רוצים לבנות בסיס טוב לשנים הבאות. כל זכיינית התחייבה לבנות אצטדיון קריקט בעיר כדי שהליגה תוכל להתפתח. קבוצות חויבו להחתים לפחות תשעה שחקנים מקומיים מתחת לתקרת השכר של 1.15 מיליון דולר כדי לתת להם במה. ועדיין, ניתן לבחור עד תשעה שחקני "חיזוק" מחו"ל, אך מקסימום שישה מורשים לפתוח בכל משחק.
שעות המשחקים, אגב, נקבעו בעיקר בלילה כדי לתת מענה לצופים בארה"ב, ולא בשעות שמתאימות יותר לקהל הטלוויזיה בהודו. "אמריקאים לא אוהבים שמרצים להם על ענפי ספורט שמשוחקים במקום אחר בעולם", מסביר סמיר מהטה, מבעלי הליגה החדשה. "אבל אם הספורט מתנהל במדינה שלהם, ממש לידם, הם קנאים מוחלטים, והכל יהיה מדוגם. זה בדיוק מה שחובב הספורט האמריקאי אוהב: שלוש שעות משחק, הרבה אקשן, ויש לו כמה קווי דמיון עם בייסבול".
פורסם לראשונה: 18:51, 23.07.23