בספטמבר 1992, 15 שנה אחרי שישראל סיימה את השתתפותה במשחקים ביבשת אסיה, ולאחר 15 שנות נדודים באירופה ואוקיאניה (אוסטרליה, ניו זילנד), החלה הנבחרת לשחק כחברה מן המניין באופ"א. המשחק שפתח את העידן האירופי היה באוסטריה, שם ישראל שיחקה ביום שישי האחרון. אז זה נגמר עם 5:2 לאוסטריה, ולאחר המשחק אמר אנדי הרצוג, שכבש 2 מ-5 השערים: "רציתם אירופה? קיבלתם אירופה!" ביום מן הימים הוא הפך להיות שם נוסף בשורת המאמנים של נבחרת ישראל, אשר לא הצליחו להביא את הנבחרת לאף הישג. אז הנה אנחנו, באותו מקום, אחרי 29 שנים, כובשים 2 שערים, אבל סופגים "רק" 4. עוד כישלון בהעפלה לטורניר גדול, ובהשגת ניצחון חוץ על נבחרת עדיפה.
נכון, מעשית ותיאורטית המשחק כבר לא קבע כבר כלום, אבל הוא היה סמל לכישלון המתמשך בכדורגל הישראלי. הנבחרת עברה רק פעם אחת את שלב הבתים (מוקדמות יורו 2000) והעפילה לפלייאוף, לפני שחטפה שמינייה מנבחרת דנמרק. והיא גם הייתה קרובה במוקדמות המונדיאל, אבל נשארה בחוץ על חודו של שער שוויון אוסטרי מרגלי אותו הרצוג בדקה ה-92. ובמוקדמות מונדיאל 2006 סיימה ללא אף הפסד, אבל נפלה בהפרש שערים. וזהו. בזמן הזה, 3 נבחרות עשו צעד ענק קדימה.
2 צפייה בגלריה
אנדי הרצוג
אנדי הרצוג
אנדי הרצוג
(צילום: AP)

נבחרת איסלנד

מדינה של פחות מ-350,000 תושבים. בדצמבר 1992 הייתה מדורגת במקום ה-46 בעולם (לעומת 64 של ישראל), ובדצמבר 2010 הייתה מקום 112 בעולם (לעומת 50). כיום היא מקום 60 (לעומת 82 של ישראל). תור הזהב האיסלנדי הגיע בשנים 2018-2016, אז הנבחרת העפילה לראשונה בתולדותיה לטורניר גדול - יורו 2016 בו העפילה עד לרבע הגמר, ולאחר מכן עשתה היסטוריה גם במונדיאל וטיפסה לדירוג שיא - מקום 21 בעולם.
מה איסלנד עשתה כדי להגיע לטורנירים האלה? במוקדמות יורו 2016 היא העפילה מהמקום השני בבית שלה, עם 6 ניצחונות, 2 תוצאות תיקו ו-2 הפסדים, מתחת לצ'כיה ולפני טורקיה והולנד! איסלנד ניצחה את שלוש הנבחרות העדיפות במשחקי הבית, ובחוץ גברה על הולנד. בטורניר המוקדמות הבא היא כבר הייתה ראשונה, לפני קרואטיה, אוקראינה וטורקיה, עם 7 ניצחונות, תיקו אחד ו-2 הפסדים. היא ניצחה בכל משחקי הבית ובחוץ השיגה ניצחון על טורקיה ותיקו מול אוקראינה.

נבחרת אלבניה

מדינה של 2.8 מיליון תושבים. בדצמבר 1992 הייתה במקום 86 (לעומת 64 של ישראל), כיום היא מקום 63 (הספיקה להיות במקום 23 בעולם ב-2015). העפילה לטורניר ראשון ביורו 2016, כשסיימה אחרי פורטוגל, אך לפני דנמרק וסרביה (4 ניצחונות, 2 תיקו ו-2 הפסדים). במקרה שלה, היא דווקא הפסידה בבית לפורטוגל וסרביה ועשתה תיקו חשוב עם דנמרק, אבל במשחקי החוץ ניצחה בסרביה ובפורטוגל, ועשתה תיקו עם דנמרק.

נבחרת בוסניה

מדינה של 3.5 מיליון תושבים. בדצמבר 1992 עוד לא שיחקה נבחרת הכדורגל (בגלל המלחמה ביוגוסלביה), אבל ב-1996 דורגה במקום ה-173 בעולם (לעומת 42 של ישראל). כיום הנבחרת הבוסנית מדורגת במקום ה-55 בעולם (ב-2013 אף הייתה מדורגת במקום ה-13 בעולם). העפילה למונדיאל 2014 בברזיל, כשהיא מסיימת ראשונה בבית בו היו נבחרות עדיפות עליה בזמנו בדמות יוון וסלובקיה.
2 צפייה בגלריה
אדין דז'קו הבוסני
אדין דז'קו הבוסני
אדין דז'קו הבוסני
(צילום: רויטרס)
זה רק קצה המזלג. הדרך למונדיאל או ליורו עוברת דרך ניצחונות על נבחרות עדיפות, גם בבית וגם בחוץ, ואת זה אנחנו לא רואים מנבחרת ישראל. הפעם זה היה תיקו ביתי מול סקוטלנד, ניצחון ביתי בודד על אוסטריה, והפסדים לדנמרק (פעמיים), סקוטלנד (בחוץ) ואוסטריה, עם 19 שערי חובה ב 9 משחקים - זה אומר הכל.
שום מהפך ושום תוכנית מרחיקה לכת לא נעשתה עד כה. לפני שמדברים על מינויים, תוכניות "סרק" כאלה ואחרות או החלפת מאמן, כדאי מאוד שמשרד הספורט והתאחדות לכדורגל ילכו למקומות הבאים: שגרירות בוסניה, שגרירות אלבניה, שגרירות איסלנד. משם, שיצרו קשר עם האחראים לכדורגל בשלוש המדינות האלה, ויעשו סקר ובדיקה של מה צריך להיעשות: מה מידת התקציב שבאמת נדרש, ואילו פעולות פשוטות ולא יותר מדי גרנדיוזיות בוצעו כדי להפוך את הנבחרות עלומות השם באירופה האלו לנבחרות ברמה גבוהה יותר מישראל. והגיע הזמן, כי תקציב 2021-22 כבר יש.
אז זה הזמן לעבוד. זוהי נקודת ההתחלה.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.