בצל הקורונה, בשבועות האחרונים היו חובבי הספורט דבוקים לסדרה "הריקוד האחרון". הסיפור האפי של הגיבור שנלחם במשך שנים לזכות באליפות ה-NBA (נגד הבד בויז מדטרויט), מתגבר על הכל, זוכה באליפות הראשונה (נגד מג'יק גונסון) ובשתיים נוספות, פורש לאחר מות אביו, אבל הרעב למשחק גובר עליו והוא חוזר לזכות בעוד שלוש אליפויות. רק מה? במסגרת הסדרה לא הוזכר המשחק האחרון של מייקל ג'ורדן במסגרת טורניר המכללות - הריקוד האחרון של קריירת הקולג'ים - שהסתיים באופן מעט שונה.
השנה היא 1984. למשחק שמינית גמר אליפות המכללות (המכונה Sweet 16) עולות צפון קרוליינה ואינדיאנה. צפון קרוליינה, המדורגת ראשונה בארה"ב עם מאזן 2:28, מתייצבת למשחק כפייבוריטית ברורה, כשעל הקווים המאמן האגדי דין סמית'. שני ההפסדים הבודדים בהפרש מצטבר של שלוש נקודות. בחמישייה הפותחת מספר שחקנים שימשיכו לקריירה מזהירה ב-NBA, ובהם קני סמית', בראד דוהרטי וסם פרקינס, לצד מאט דוהרטי (לימים מאמם קבוצת המכללה בעצמו) וג'ורדן, שכבר אז היה כוכב-על ושחקן השנה במכללות.

1 צפייה בגלריה
מייקל ג'ורדן
מייקל ג'ורדן
סוף כואב בקולג'
(צילום: AP)

אינדיאנה עלתה כמעצמת כדורסל מכללות - אבל בהרכב חלש ביחס לעברה. על הקווים המאמן הענק בובי נייט שבאמתחתו כבר שתי אליפויות מכללות. מאזנה לפני המשחק: 8:21. בין שחקני הקבוצה מספר שחקנים שלימים יהיו ב-NBA, כמו אובה בלאב הגרמני וסטיב אלפורד, אבל קשה להשוות את הכישרון שלהם לזה של שחקני צפון קרוליינה שחיכו להם. אם נשאל מונח מעולם הכדורגל, אפשר לומר שב-1984 אינדיאנה הייתה קבוצה בהליך של בנייה (שהסתיימה בהצלחה באליפות בשנת 1986).
באינדיאנה שיחק גם שחקן אלמוני בשם דן דאקיץ', שלעתים עלה בחמישייה ולעתים לא. שחקן ללא כשרון ספורטיבי, ניתור חלש אבל לב ענק ומוטיבציה אין סופית. שלוש שעות לפני המשחק, בתדרוך לשחקנים, אמר המאמן לדאקיץ' כי הוא ישמור אישית על ג'ורדן. דאקיץ', שבל מקלקול קיבה, נעשה עוד יותר חולה. הוא עלה לחדר שלו והקיא את נשמתו. אבל שלוש שעות מאוחר יותר הוא התייצב כמו גדול.
אחרי דקה היה 0:4 לצפון קרוליינה, שני סלים של מייקל. דאקיץ' בטח חשב לעצמו שהא בקצב של 160 נקודות... אבל אינדיאנה, כמו קבוצה של נייט, החלה לשחק קבוצתי. לאט ובהתמדה היא נכנסה למשחק, ובהפסקה הובילה 28:32. ג'ורדן? שיחק רק שמונה דקות בגלל שתי עבירות, אבל גם כשחזר במחצית השנייה זה היה משחק של אינדיאנה, עם מומנטום, שמירה אישית צמודה, עזרה בהגנה ואחוזי קליעה גבוהים. התוכנית עבדה – מייקל לא הצליח להטביע או לקחת ריבאונד התקפה, ונאלץ לזרוק מחצי מרחק. בלי שלשות, אבל עם הרבה החטאות מהקו של אינדיאנה, צפון קרוליינה עוד חזרה לפיגור 2, דקה לסיום, אבל הפסידה 72:68. ג'ורדן קלע 13 נקודות (6 מ-14 מהשדה), עם ריבאונד אחד וארבעה איבודי כדור!
במשחק הבא אינדיאנה הפסידה לווירג'יניה. הגמר היה בכלל בין המנצחת ג'ורג'טאון של פטריק יואינג ויוסטון של האקים אולג'וואן וקלייד דרקסלר. ג'ורדן ויתר על השנה הרביעית שלו במכללות והתייצב לדראפט המפורסם של 1984 אחרי שזכה ביחד עם יואינג, פרקינס, אלפורד והמאמן נייט במדליית זהב באולימפיאדת לוס אנג'לס). הוא נבחר שלישי (אחרי אולג'וואן וסם בואי – אבל זה כבר סיפור אחר) והמשיך לקריירה המזהירה של שש אליפויות, מלכות סלים ועוד.
דאקיץ' המשיך לשחק עוד עונה באינדיאנה (עונת 1985, שעליה נכתב הספר A Season on the Brink – ספר חובה לעכברי כדורסל שגם עובד לסרט), סיים ארבע שנים במכללה וכפי שהיה צפוי לא נבחר ל-NBA. אבל המאמן נייט הבין שמדובר באדם מיוחד, ומינה אותו לעוזרו. דאקיץ' שימש בתפקיד 12 שנה, וכיום הוא שדרן רדיו פופולרי באינדיאנה. תגידו, האם יש מקום לעוד סדרה או לפחות פרק נוסף בסדרה "הריקוד האחרון"?
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה. נא לא לצרף תמונות וסרטונים מהאינטרנט, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.