בגרמניה, כמו בכל העולם, מחכים לחזרה של האוהדים למגרשים, לאווירה החגיגית. הקהל של שאלקה לא יוצא דופן בהקשר הזה, אבל אם הדברים יימשכו ב-2021 כמו ב-2020, אז כאשר אוהדי הקבוצה ימלאו שוב את היציעים זה יהיה בשביל להיפרד רשמית לשלום מהבונדסליגה אחרי 30 שנה.
הצניחה הדרסטית של שאלקה מפתיעה, שכן עד לפני שנתיים היא הייתה במקום אחר לגמרי. כזכור, ב-2019 הוא עוד שיחקה בשמינית גמר בליגת האלופות מול מנצ'סטר סיטי, ועונה קודם לכן הייתה סגנית האלופה של באיירן מינכן.
2 צפייה בגלריה
אוהדי בורוסיה דורטמונד
אוהדי בורוסיה דורטמונד
אוהדי שאלקה
(צילום: AP)
שאלקה היא הקבוצה החלשה בגרמניה העונה ללא תחרות, ואחת הגרועות בחמש הליגות הגדולות באירופה. הקבוצה הכחולה חתמה את שנת הקורונה כשבאמתחתה רצף לא מחמיא של 29 משחקים ללא ניצחון בליגה, והיא רחוקה רק 180 דקות מהשוואת השיא המפוקפק והמיתולוגי שקבעה בשנת 1966 טסמניה ברלין. בינואר יציין המועדון שנה שלמה ללא ניצחון ליגה - האחרון היה בינואר 2020, 0:2 על מנשנגלדבאך, כשקורונה הייתה רק בירה. אחרי 13 מחזורים היא אחרונה עם 4 נקודות והפרש שערים מזוויע של 36:8. הבשורה הטובה היחידה עבורה היא שהקבוצה מרוחקת רק שש נקודות מפלייאוף ההישארות בליגה.

הסיבות להידרדרותה של שאלקה

1: המנודים: לאחר ששאלקה הובסה בנובמבר 4:1 בידי מנשגלדבאך, הודה המנהל הספורטיבי יוכן שניידר בראיון ב"בילד" שהקבוצה מפורקת מבפנים וששני שחקנים מרכזיים, הקשרים אמין חריט ונביל בנטאלב, קיבלו הוראה להתאמן בנפרד מהקבוצה. בנטאלב עדיין לא חזר להתאמן עם הקבוצה וצפוי לעזוב עם פתיחת חלון ההעברות, בעוד חריט החוזר לפעילות אבל מגלה יכולת מאכזבת.
2: חוסר התאקלמות: בקבוצה היו אופטימיים מאוד אחרי שהמנהל הטכני מיכאל רשקה החתים את החלוץ הבוסני ודאד איבישביץ' (36). למרות גילו, מדובר בסקורר שקרע רשתות בליגה במדי הופנהיים והרטה ברלין. אבל הבוסני לא התאקלם בקבוצה, הסתכסך עם עוזר המאמן (שחקן העבר של המועדון, נאלדו) ועשוי לעזוב את הקבוצה בינואר. נכון לעכשיו הוא בכלל נמצא עם משפחתו בברלין ומחכה למצוא מועדון חדש.
3: נדנדת המאמנים: דייויד ואגנר התחיל את עונתו השנייה במערכת, אחרי שנים גדולות בהאדרספילד אותה הוביל לפרמייר-ליג באנגליה, אבל מחזור הפתיחה היה הרסני עבורו ועבור הקבוצה: מפגש מול באיירן מינכן ו-8:0 שנראה ששאלקה לא ממש התאוששה ממנו. תוך חודש הוא הוחלף במנואל באום, שדגל בכדורגל התקפי ויפה לעין, אבל כזה שלא הביא תוצאות.
בצעד נואש הוחלט במועדון להחזיר למערכת לפני שבועיים באופן זמני את המאמן ההולנדי הוב סטיבנס, אשר הוביל את שאלקה לזכייה בגביע אופ"א ושני גביעים בסוף שנות התשעים ותחילת האלפיים, אבל הקבוצה הפסידה בשני המשחקים תחתיו ומינתה בתחילת השבוע את השווייצרי כריסטיאן גרוס למאמנה הרביעי העונה!


2 צפייה בגלריה
שחקני שאלקה עם הראש באדמה
שחקני שאלקה עם הראש באדמה
שחקני שאלקה מיואשים
(צילום: EPA)

4: בעיות ניהולות: לא ברור איך תוכל שאלקה לבנות את עצמה מחדש. הנתונים הפיננסיים של המועדון מראים כי הוא נמצא בחובות של 200 מיליון אירו - והם נמסרו עוד לפני משבר הקורונה אשר הוביל להפסדים רבים אצל כל הקבוצות בגרמניה. בנוסף, המתחים הקיימים בין המועדון לקהל הנאמן והעצום שלו רק החמירו לאור הבקשה של ההנהלה מהמנויים שיוותרו על הפיצוי הכספי שמגיע להם כתוצאה מקיום המשחקים ללא קהל בתקופת הנגיף. כמו כן, בתקופת הקורונה פוטרו עובדים זוטרים של המועדון, דבר שהרגיז את אוהדי הקבוצה עוד יותר, שכן שאלקה תמיד נחשבה למועדון שגילה סולידריות חברתית.
השינויים התכופים בסגל הקבוצה וההרכב המשתנה פגעו מקצועית בשאלקה, שגם לא קיבלה תרומה מהצעירים שקיבלו הזדמנות. האם כשהאוהדים יחזרו הם יראו קבוצה בעיצומו של מסע הישרדות מדהים, או קבוצה מפורקת בדרך להיעלמות מאור הזרקורים? גרוס וחלון ההעברות מופקדים על הצלת המצב.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
= אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.