ביום שישי, בעוד שמונה ימים, יחגוג רוברט לבנדובסקי את יום ההולדת ה־32 שלו. המתנה היפה ביותר שהוא יכול לבקש לעצמו זה להניף את גביע אירופה לאלופות יומיים לאחר מכן באצטדיון "האור" בליסבון.
לבנדובסקי כבר שיחק פעם אחת בגמר ליגת האלופות. זה היה לפני שבע שנים בוומבלי, במדי בורוסיה דורטמונד של יורגן קלופ, וסיים בצד המפסיד מול באיירן מינכן, הקבוצה שאליה עבר שנה לאחר מכן. לא יהיה פשוט עבור באיירן ולבנדובסקי להעפיל לגמר. הבווארים יצטרכו לנצח מחר את ברצלונה ואת לאו מסי, ואם יחלפו על פני בארסה בחצי הגמר תמתין להם ככל הנראה מנצ'סטר סיטי, הקבוצה האדירה של פפ גווארדיולה.
7 צפייה בגלריה
עדיף מאוחר מאף פעם, לבנדובסקי
עדיף מאוחר מאף פעם, לבנדובסקי
אתם כבר מכירים את הפוזה הזו. לבנדובסקי חוגג עוד שער
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
רוברט לבנדובסקי חוגג
רוברט לבנדובסקי חוגג
בכושר שיא. לבנדובסקי
(צילום: AFP)
ובכל זאת, בכושר הנוכחי של באיירן ובכושר הנוכחי של לבנדובסקי, יהיה קשה מאוד למנוע מאלופת גרמניה לזכות בגביע האלופות בפעם השישית בהיסטוריה. כל הפרשנים מסכימים שבאיירן טובה יותר מברצלונה ברמה הקבוצתית. מצד שני כולם גם מסכימים שמסי הוא האקס פקטור של בארסה, אבל האם לבנדובסקי בכושרו הנוכחי הוא לא שחקן מכריע יותר אפילו ממסי? לותר מתיאוס, קפטן באיירן מינכן לשעבר (וגם אקס מכבי נתניה), בטוח שכן: "מסי יפגוש לא רק את החלוץ הטוב ביותר שיש אלא גם את הכדורגלן מספר אחת בתבל".
נכון או לא נכון, נהיה הרבה יותר חכמים בשישי. בכל מקרה לבנדובסקי נמצא בכושר הטוב ביותר בקריירה שלו, והוא מקווה לסיים את העונה הארוכה הזו עם התואר החשוב ביותר.

7 צפייה בגלריה
(צילום: Getty Images)

תמיד מעל כולם

מה שתמיד איפיין את לבנדובסקי היו השערים שכבש. אין ספק, מדובר בסקורר מלידה. כבר בעונתו הראשונה כמקצוען, כשהיה בן 18 ושיחק בזניץ' פרוקשוב, הוא זכה בתואר הכובש המצטיין עם 15 כיבושים. נכון, זה היה בליגה השלישית בפולין, אבל תודו, כבר התחלה מרשימה. שנה לאחר מכן הוא הוכתר כמלך השערים בליגה השנייה, הפעם עם 21 שערים. צזארי קוצ'רסקי, הסוכן של לבנדובסקי באותם ימים (היום מייצג אותו סוכן העל הישראלי פיני זהבי), ניסה לשדך את רוברט לספורטינג חיחון, אבל הספרדים עיקמו את האף. חלוץ מהליגה השנייה בפולין? זה לא התאים להם...
7 צפייה בגלריה
באיירן מינכן
באיירן מינכן
הפייבוריט לזכייה בצ'מפיונס? פליק
(צילום: EPA)
ביוני 2008 שילמה לך פוזנן 1.5 מיליון זלוטי ורכשה את לבנדובסקי, אז בן 19. את עונתו הראשונה בליגה הבכירה הוא סיים כסגן מלך השערים, עם 18 כיבושים, אבל בעונה השנייה חזר למקומו הטבעי, עם תואר מלך הכיבושים וגם עם זכייה באליפות.
המניות של לבנדובסקי נסקו. ב־2010 חתם רוברט בדורטמונד, ששילמה עבורו 4.5 מיליון יורו. סכום מצחיק עבור שחקן שבארבע העונות הבאות הבקיע עבורה 103 שערים והוליך אותה לשתי אליפויות, גביע והעפלה לגמר ליגת האלופות.
7 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
(ארכיון "ידיעות אחרונות")

טוב שם טוב

אביו של רוברט, קשישטוף, שהיה אלוף פולין בג'ודו, החליט לקרוא לבנו בשם הזה כי חלם שהוא יהפוך לכדורגלן. הרעיון היה שעם שם בינלאומי, ולא פולני, יהיה לו קל יותר להצליח בליגות הגדולות של אירופה. זה שרוברט יהיה ספורטאי היה ברור עוד לפני שנולד. אימו איבונה הייתה כדורעפנית ואחרי שפרשה כיהנה כסגנית יו"ר איגוד הכדורעף של פולין. גם אחותו מילנה שיחקה כדורעף והייתה בנבחרת עד גיל 21.
7 צפייה בגלריה
רוברט לבנדובסקי ואנה לבנדובסקה
רוברט לבנדובסקי ואנה לבנדובסקה
גם האישה ספורטאית מצליחה. אנה לבנדובסקי עם הבעל
(צילום: רויטרס)
זה לא מסתיים כאן. אשתו של רוברט, אנה, זכתה במדליית ארד בגביע העולם בקראטה ב־2009. לזוג שתי בנות, קיארה בת השלוש ולאורה שנולדה לפני שלושה חודשים. אף אחד לא יתפלא אם הבנות יהיו גם הן ספורטאיות וימשיכו את המסורת המשפחתית.
המעבר שלו בקיץ 2014 מדורטמונד ליריבה הגדולה לא היה פשוט, אבל בדיעבד זה היה הצעד הנכון עבורו. זו העונה השישית של לבנדובסקי בבאיירן והמספרים שלו מדהימים: 244 שערים ב־286 משחקים. מאז שהגיע לקבוצה באיירן זכתה בשש אליפויות רצופות והוא הוכתר ארבע פעמים כמלך השערים של הבונדסליגה.
יש טענה שמושמעת כלפי לבנדובסקי, גם בקבוצות שבהן שיחק וגם בנבחרת פולין, שהוא לא תמיד מגיע למשחקים הגדולים. שהוא מצטיין בשלבי המוקדמות וקורע רשתות — אבל כשנבחרת פולין מגיעה ליורו או למונדיאל, הוא לא פוגע. וכך גם בגמרים בהם שיחק בעבר. למשל, בחצי הגמר מול ריאל מדריד ב־2013 הוא הבקיע רביעייה בלתי נשכחת, אבל בגמר מול באיירן הוא איכזב. לבנדובסקי יצטרך להוכיח מול ברצלונה ובטח מול מסי, שלכל הדיבורים עליו אין השפעה. נכון, מול בארסה זה "רק" רבע הגמר, אבל בתכלס, זה הגמר האמיתי של הטורניר הזה.
פורסם לראשונה: 08:03, 13.08.20