לפני שבועיים זה נראה תסריט בלתי אפשרי. מכבי חיפה פגשה את מכבי ת"א עם יתרון של שמונה נקודות בפסגה ובמומנטום מצוין, כך שמוזר היה לחשוב שתוך זמן כה קצר היא תהיה במרחק משחק מאיבוד המקום הראשון. זה יכול לקרות הערב (20.45) אם הירוקים יפסידו בדרבי, דבר שכבר קרה העונה, והאלופה, שתשחק מול חדרה חצי שעה מוקדם יותר, תשיג שלוש נקודות.
העונה של מכבי חיפה לא השתנתה מקצה לקצה תוך שבועיים. לא יהיה נכון לומר שהכל עבד חלק ופתאום הגיעה ההתרסקות. המצב אינו קטסטרופלי, היא עדיין בראש, ורק לפני עשרה ימים הביסה את כפר־סבא 0:3, אבל עם שני הפסדים בשלושת המשחקים האחרונים ברור שמשהו בהלך הרוח השתנה.
4 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה מאוכזבים
שחקני מכבי חיפה מאוכזבים
פתאום המקום הראשון בסכנה. שחקני מכבי חיפה אחרי אשדוד
(צילום: עוז מועלם)
יש כמה דברים שבלטו לשלילה במשחקים האחרונים, והם מגיעים ממקומות שונים – יכולת אישית, חיבור קבוצתי, החלטות מקצועיות ועניינים מנטליים. על כולם, כמובן, אחראי ברק בכר. אם יצליח לטפל היטב בעניינים האלה, מכבי חיפה תוכל לחזור להיראות כמו שהוא רוצה.

כשל הגנתי

בשני ההפסדים האחרונים עשה טאלב טואטחה טעויות הגנתיות, אבל לא יהיה חכם להסתכל רק עליו מבין שחקני החלק האחורי, דווקא על המחליף. שער הניצחון של אשדוד היה כשל הגנתי מתמשך. זה התחיל עם עופרי ארד, שבזמן המסירה של שלומי אזולאי לא ממש היה מודע למרחב ונראה כאילו הוא עושה לעצמו סחרחורת. בעקבות האירוע, בוגדן פלאניץ' היה חייב לצאת לכיוון שגיב יחזקאל, אבל לא ממש הסתדר עם הזריזות שלו.
אליהם צריך להוסיף את סאן מנחם, שמשום מה לא דיברו מספיק על כך שנגע בכדור בצורה לא טובה עוד לפני טואטחה, שהרחיק על הגוף של יעקב בריהון. מי נשאר? רז מאיר, שבלט בהפסד למכבי ת"א. בשער השוויון מאיר לא מדד טוב את גובה הכדור שעבר ממש מעליו והגיע לטל בן-חיים. ההגנה של מכבי חיפה השתפרה העונה, אבל התחושה היא שעדיין קשה לסמוך עליה לגמרי.
4 צפייה בגלריה
בוגדן פלאניץ' מכשיל את מתן חוזז
בוגדן פלאניץ' מכשיל את מתן חוזז
לא מעט כשלים בהגנה. בוגדן פלאניץ' מכשיל את מתן חוזז
(צילום: עוז מועלם)

אפקט אצילי

לעומר אצילי יש קשר ברור לתוצאות האחרונות. לא מדובר בקארמה, כמו שמנסים לצייר אוהדים של קבוצות אחרות, אלא בעניין מקצועי שאפילו לא ממש קשור ליכולת, זו שיש להניח שעוד תשתפר. הכניסה של הקשר שינתה את התפקוד של צ'ארון שרי, שעבר מכנף ימין לאמצע, ואיכשהו נדמה שהעניין הזה שינה את האיזון במגרש.
חשוב להבין שלפעמים ההזזה של שרי מביאה ממש לשינוי מערך, כיוון שאז נטע לביא משחק באותו קו של קשר נוסף, מוחמד אבו-פאני או חוסה רודריגס, ואילו שרי קדמי יותר. 1-3-2-4 במקום 3-3-4. יש לכך השלכות, מאחר שלביא פחות טוב במערך הזה שבו הוא חייב לשמור הגנתית על אזור מסוים ויש לו פחות חופש לצאת לחטיפות כדור. חיפה, כאמור, לא תמיד משנה מערך, אבל המעבר של שרי לאמצע נראה פחות טוב מבעונה שעברה, גם כשהיא נשארת באותו 3-3-4, כיוון שאשכנזי – שחקן שעושה תנועה ללא כדור – לא נמצא לידו.
4 צפייה בגלריה
עומר אצילי
עומר אצילי
עומר אצילי
(צילום: שרון צור)

בצורת חורף

שרי בספק להערב, אבל אפשר להמר שגם אם ישחק בכר יחזור למקור וישים אותו בצד ימין. בכל מקרה, הסיפור המרכזי אצל ההולנדי כרגע הוא בכלל אחר ונוגע להיעלמות. שרי, שהרשים מאוד ברוב המשחקים בחלק הראשון של העונה, לא כבש או בישל בחמשת המחזורים האחרונים. גם בעונה שעברה הייתה לו תקופה כזו, גם אז הבצורת הגיעה בחורף והסתיימה באמצע ינואר אחרי שמונה משחקים ללא שער או בישול בליגה ובגביע. יש הסבורים שמדובר במשהו בראש, אבל אפשר לומר את זה על כל מכבי חיפה. ידוע שיש לקבוצה מחסום מול מכבי ת"א, והנושא נידון בהרחבה אחרי המשחק ביניהן, אפילו מפיו של בכר עצמו, אך גם באופן כללי יותר ניתן לומר שמדובר במערכת שמלחיצה את עצמה. בשני המשחקים החשובים ביותר לאוהדים, מול מכבי ת"א ובדרבי נגד הפועל חיפה, היא הפסידה משער בתוספת הזמן.

משחק ראש

עכשיו מכבי חיפה חסרה גם את ניקיטה רוקאביצה, מלך השערים של הליגה. אם תספיק לפני סיום חלון ההעברות ביום חמישי היא תחזיר את מוחמד עוואד, אבל המחליף הזמני, גודסוויי דוניו, נראה לא מחובר כשפתח מול אשדוד. כל הדברים האלה לא אומרים כמובן שמכבי חיפה בצרות – סביר להניח שתרוץ ראש בראש עם מכבי ת"א עד הסוף – אלא שהדרך לאליפות עוברת בפתרון הבעיות האלה ומי שאחראי לכך הוא בכר. להחלטות שיקבל ולעבודה הנעשית בקבוצה, מנטלית ומקצועית, בעבודה מול שחקנים, יהיה משקל עצום במשחקים הקרובים, החל מהערב. בדיוק לשם כך החליט יעקב שחר להחליף את מרקו בלבול בבכר. פה המבחן.
4 צפייה בגלריה
רוקאביצה יורד מהמגרש פצוע
רוקאביצה יורד מהמגרש פצוע
איך מסתדרים בלעדיו? רוקאביצה יורד מהמגרש פצוע
(צילום: עוז מועלם)
פורסם לראשונה: 11:56, 10.02.21