מכבי ת"א תתארח הערב במוסקבה נגד חימקי, ומעניין יהיה לראות אם המאמן יאניס ספרופולוס הצליח לתקן את הליקויים שנחשפו בהפסד לאולימפיאקוס. הצהובים סבלו ביוון מהגנה חדירה ולא מספיק נחושה, שאיפשרה ליריבה חדירות נוחות לצבע, נקודות קלות, ריבאונד התקפה או לחילופין חדירה, קיפול ההגנה והוצאת כדור לזריקה נוחה משלוש.
אחרי ארבעה משחקי יורוליג, ברור לנו כי לפחות מבחינת ההגנה, הצמד הקרואטי – ז'יז'יץ את בנדר – הוא כישלון. בעוד ז'יז'יץ' נותן תרומה בהתקפה אבל לא מספק את הסחורה בהגנה, הרי שבנדר לא מספק את הסחורה בשני צידי המגרש.
1 צפייה בגלריה
דראגן בנדר
דראגן בנדר
חור בהגנה. דראגן בנדר
(צילום: אורן אהרוני)
העובדה שיאניס לא יכול לסמוך על עמדות 5 ו־4 שלו בהגנה, גורמת לו להישאר עם האנטר וקלויארו במגרש דקות רבות ללא חילוף, מה שפוגע ביכולות שלהם ובקבלת ההחלטות במאני טיים (עיין ערך החטאתו של האנטר ללייאפ בסוף המשחק – הוא פשוט היה עייף).
אין ספק שמכבי זקוקה לשחקן בעמדה 4, גבוה ואתלט, שייצר חסימות או יגרום לפחד ושינוי זריקה אצל שחקני היריבה. אחד יוכל לחפות ולסייע להגנה האיטית של מכבי וגם לחזק את ריבאונד ההגנה (מפלצת של עבודה שחורה).
פרמטר נוסף שבלט בהפסד לאולימפיאקוס הן החטאות מהעונשין (11 מ־19, 57%), שבסופו של דבר היוו גורם קריטי לאיבוד נקודות חשובות במאני טיים. אסור למכבי ולקבוצות ברמתה לאבד כל כך הרבה נקודות בטוחות, בטח במשחקים צמודים, ויהיו עוד רבים כאלה.
צרה נוספת היא איבודי הכדור (14 מול אולימפיאקוס, 18 מול באיירן, 15 מול אלבה ו־10 מול צסק"א). מדובר בפרמטר משמעותי שמחד מראה שמכבי עדיין בשלבי התארגנות, ומצד שני מוביל למתפרצות וסלים קלים בצד השני. קבוצה עם כמות כזו של איבודים תתקשה לנצח.
גם קבלת החלטות והעמידה בלחץ בעייתיות העונה במכבי. לא תמיד ברורות החמישיות איתן פותח יאניס, למשל עם שני הקרואטים הרכים בהגנה נגד באיירן, מה שיצר פיגור מוקדם, ממנו היה קשה לחזור. או למשל כאשר בחר לעלות את בנדר בשניות הסיום מול אולימפיאקוס, כשלמכבי היו לתת שתי עבירות, ובנדר – שמנטלית ופיזית לא נמצא במשחק – עשה עבירה אחרי שבריר שנייה, מה שהשאיר לשחקני אולמפיאקוס 4 שניות ארוכות כדי לסדר מצב קליעה נוח להאריסון שדפק שלשה מנצחת.
היה מצופה מאניס ש־7.6 שניות לסוף, במצב שלמכבי יש לתת שתי עבירות, יתדרך את השחקנים ויסביר שיש למשוך כמה שאפשר עד ביצוע העבירה. גם זריקות העונשין של ג'ונס לקראת הסוף, כאשר אולימפיאקוס הובילה בשלוש הפרש וברור שמכבי צריכה שלשה, היה צריך להיות מהלך מתוכנן של יאניס להחטאה והשתלטות על הריבאונד (במזל ג'ונס החטיא והכדור הגיע ל־ווילבקין ששם את השלשה).
באופן כללי, יאניס נוטה לתת יותר מדי קרדיט לבנדר ולז'יז'יץ' (חיזוק הביטחון יש שיאמרו), דבר שגורם לבעיית הגנה קשה. לזכותו יאמר שתיקן עצמו בחצי השני והשניים כמעט שלא שותפו.
לסיכום, כדי לנצח הערב נדרש שיפור בקבלת ההחלטות של המאמן. בסך הכל מכבי מגיעה ליורוליג עם קבוצה מגוונת, בעלת יכולות רבות (בעיקר התקפיות), אבל נקודות התורפה שמסתמנות כרגע הן ההגנה, התיאום (איבודי כדור) ובקבלת ההחלטות. מאמין שעם הזמן שתי הנקודות האחרונות יפתרו. לגבי ההגנה, נדרשת עבודה קשה של הקרואטים וקבלת החלטות יותר אמיצה של יאניס. בהקשר זה, גם הנהלת הקבוצה צריכה לעשות חושבים ואולי להביא שחקן על עמדה 4 – לוחם, אתלט, על חשבונו של בנדר שכישוריו לא מתאימים כרגע למכבי. בעניין זה, יפה שעה אחת קודם. אנחנו כרגיל נהיה שם, נעקוב ונייחל לשינויים והצלחות של מכבי.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה. נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.