אחרי פגרה כפויה, מכבי ת"א תארח הערב (חמישי, 21:00) את אולימפיאקוס עם חידוש משחקיה ביורוליג. אולי ההפסקה הזאת תעשה לה טוב, כי היא באמת חייבת לשנות בדחיפות את האופן שבו נראתה בשבועות האחרונים. הפסד ביתי ליוונים לא רק יעמיק את המשבר המקצועי החמור, הוא גם יקבע שיא שלילי עבור הצהובים – תשעה הפסדים ברציפות באירופה. איך אפשר לשנות את גורל העונה הזאת, אם בכלל? שאלנו ארבעה מומחים.

שמעון אמסלם | העונה הזאת גמורה

אני לא רואה מה מכבי ת"א יכולה לעשות אחרת, לדעתי העונה הזאת שלה גמורה. גם הם הבינו את זה, ומשם גזורות כל ההחלטות שמכבי קיבלה לגבי המאמן, או העובדה שלא הגיע פורוורד טוב יותר מאנג'לו קלויארו שקולע מבחוץ - נראה שהם רוצים להגיע לסוף העונה ואז להפוך הכל מחדש.
5 צפייה בגלריה
ווילבקין ושחקני מכבי ת"א מאוכזבים
ווילבקין ושחקני מכבי ת"א מאוכזבים
ווילבקין והחברים מאוכזבים. אמסלם: "נראה שבמכבי רוצים להגיע לסוף העונה ואז להפוך הכל מחדש"
(צילום: אורן אהרוני)
אנחנו יכולים לתת עצות מפה ועד להודעה חדשה על פיתוח כדורסל ישראלי, על פטריוטיות, לחזור לערכים של פעם, אבל הם משחקים כדורסל אחר לגמרי, משחק של כסף גדול ושחקנים עם ניסיון ביורוליג, זה עולם שונה. לדעתי היורוליג הרג את הכדורסל המקומי, הוא דרס פה הכל.
אני שומע שאומרים שמכבי ת"א לא תוכל להצליח אם לא יהיו לה ישראלים דומיננטיים, גם זאת משוואה שהייתה נכונה לפני עשר שנים. במשחק החדש זה משהו אחר, כדי להצליח ביורוליג מכבי צריכה להביא את השחקנים הכי טובים שמשחקים ביורוליג. זה נכון שאם מכבי רוצה להצליח גם בליגה המקומית היא צריכה ישראלים, אבל לא לשם כך הם משחקים. הליגה הישראלית היא משהו בטוח בשבילה, כדי לקבל תמונה בסוף השנה כשהם גוזרים רשתות.
5 צפייה בגלריה
לארקין מאוכזב
לארקין מאוכזב
"כדי להצליח ביורוליג מכבי צריכה להביא את השחקנים הכי טובים שמשחקים ביורוליג"
(צילום: עוז מועלם)
את מכבי מעניין הכסף הגדול, המשחק על המספרים הגדולים - והם לא שם. יש למשל קבוצות ברוסיה עם אוליגרך שזורק שם 50-40 מיליון דולר, ולא משנה מה מכבי תעשה, היא לא תצליח לנצח את המספרים הגדולים האלה. זה מה שקורה בכל העולם, בכדורגל וב-NBA, פתאום רואים קבוצה שלוקחת אליה את כל השחקנים הכי גדולים כדי לקחת אליפות.

מאיר טפירו | שיאמינו בעצמם

השנתיים האחרונות בצל הקורונה הן באמת עונות מאוד מאתגרות לכל הקבוצות בעולם, ואי-אפשר לקחת אותן כמשהו מייצג. פתאום חסרים שחקנים, משחקים נדחים ואז נוצר עומס בבת אחת, קבוצות חזקות ביורוליג מקבלות בראש מיריבות שנחשבות לחלשות.
ההנהלה של מכבי התחילה איזשהו תהליך והיא רוצה לסיים אותו הכי טוב שיש. הם הבינו שיש להם מאמן טוב ביד ורוצים להמשיך לתת לו את המפתחות, לפחות עד סוף השנה הנוכחית. זאת החלטה נכונה, לא תמיד השינוי הוא מבורך.
5 צפייה בגלריה
שמעון מזרחי
שמעון מזרחי
שמעון מזרחי. טפירו: "פעם הליגה הישראלית הייתה הלחם והחמאה של מכבי"
(צילום: עוז מועלם)
מאוד קשה לנהל שתי קבוצות כמו שיש למכבי ת"א, ביורוליג ובליגה הישראלית, כי ברגע שמפסידים באירופה זה משפיע גם על הליגה. פעם הליגה הישראלית הייתה הלחם והחמאה של מכבי, והם באמת היו משקיעים בזה, כל הישראלים הכי טובים שיחקו אצלם.
עכשיו מכבי נכנסה לתהליך אחר לגמרי, בגלל שינוי הפורמט ביורוליג שהוביל לעומס, אבל הם יצטרכו למצוא בסוף את האיזון כדי שגם הישראלים יוכלו לשחק ביורוליג. ככה זה יוביל אותם בחזרה להיות רמה אחת מעל ולייצר דומיננטיות.
אנשים שוכחים, אבל בשבועות הראשונים של העונה היה למכבי ת"א רצף ניצחונות, כולל על ברצלונה. הכל יכול להשתנות, אבל מכבי צריכה קודם כל להאמין בזה.

שרון דרוקר | רק מאמן ישראלי

מההחתמה של קיירי תומאס אפשר להבין שמכבי ת"א לא הרימה ידיים, אבל עד עכשיו זה לא נראה טוב. המבנה הראשוני של הקבוצה לוקה בחסר. אי-אפשר לבנות קבוצה עם שני סנטרים התקפיים שאף אחד מהם לא הגנתי, ואני גם לא רואה סיבה לכך שתומר גינת או ים מדר לא משחקים במכבי. מניסיונות עבר במכבי, יהיה לה מאוד קשה במהלך העונה לשנות את פני הקבוצה. אמנם עדיין לא אפסו הסיכויים, אבל כשאני רואה קבוצות אחרות שמשחקות ביורוליג, מכבי לא שייכת לטופ-8. אולי השבועיים האלה של ההפסקה הכפויה בגלל האומיקרון יכניסו להם אנרגיות אחרות, זה יכול להיות יתרון.
5 צפייה בגלריה
יאניס ספרופולוס
יאניס ספרופולוס
ספרופולוס. דרוקר: "ההצלחות של מכבי היו עם מאמנים ישראלים"
(צילום: עוז מועלם)
הדעה שלי די ברורה. ההצלחות של מכבי היו עם מאמנים ישראלים ועם סגלים מיוחדים שכללו שחקנים עם הרבה אינטליגנציה. בשנים האחרונות משהו שם לא עובד, הם צריכים לעשות ריענון, לראות מה לתקן ולהבין מה הטעויות. אם זה לא היה עובד שנה אחת או שנתיים, אפשר היה להבין, אבל זה לא עובד כבר כמה שנים. מכבי יכולה להיות בכל עונה בפלייאוף ואולי אפילו בפיינל-פור, אבל כרגע זה נראה דמיוני.
הפורמט הזה של שמונה-תשעה זרים, ושהישראלים משחקים תפקיד משני - לא עובד. הקבוצה צריכה להיות אחת שחיה את המשחק יחד. אני לא מאמין בשתי קבוצות, לא מאמין ששחקן שלא שיחק ביום חמישי יגיע למשחק הבא ויתפקד כאילו כלום לא קרה, זה לא סוויץ' שאתה מדליק ומכבה. כשאתה נותן אחריות לאותה קבוצה כל הזמן, בסוף יהיו תוצאות.

מיקי ברקוביץ' | אולי היוונים יעזרו

מכבי ת"א לא נמצאת בתקופה כל כך טובה, אבל התקווה היא שהיוונים יעזרו לה הערב לצאת מזה. תמיד היוונים עזרו לנו, גם בתקופה שאני שיחקתי במכבי. המשחק הזה בא בדיוק בזמן, אחרי התוצאות הלא טובות ביורוליג הקבוצה תגיע חדורת מטרה.
5 צפייה בגלריה
ברקוביץ'. "ניצחון הערב על אולימפיאקוס יהיה יריית פתיחה לדרך חדשה"
ברקוביץ'. "ניצחון הערב על אולימפיאקוס יהיה יריית פתיחה לדרך חדשה"
ברקוביץ'. "ניצחון הערב על אולימפיאקוס יהיה יריית פתיחה לדרך חדשה"
(צילום: עוז מועלם)
במבט לאחור, היו משחקים העונה שבהם מכבי הפסידה על נקודה אחת או שתיים, בעיקר חוסר מזל, באמת הפסדים כואבים ששינו את התמונה לגמרי.
במכבי החליטו לעשות שינוי בסגל עם הצירוף של קיירי תומאס. הרזומה שלו מרשים, מדובר בשחקן NBA ואני מקווה שהוא יצליח להשלים את הדברים שהיו חסרים בסגל כמו הקליעה מחוץ לקשת, פונקציה שחשובה לכדורסל בכלל בכל קבוצה.
אני בטוח שכולם רוצים בהצלחת הקבוצה, מההנהלה ועד אחרון השחקנים, כולם עושים את כל המאמצים. יאניס ספרופולוס מאמן טוב, הוא נמצא מספר שנים בתוך המערכת ומכיר את כל הפלוסים והמינוסים. נכון שכרגע קשה לקבוצה לבוא לידי ביטוי, אבל במשחקי הבית אפשר לנצח, חייבים. מחכה למכבי רצף של משחקים במסגרת היורוליג בהיכל, ויש עוד הרבה משחקים בקופה. ניצחון הערב על היוונים יהיה יריית פתיחה לדרך חדשה. לא מדובר פה בקרב מול צסק"א או ריאל מדריד - אולימפיאקוס זאת קבוצה שאסור להפסיד לה בבית.
פורסם לראשונה: 12:40, 20.01.22