וילה מפוארת במושב כפר ביאליק, נוף טובל בירוק, חמישה חתולים, ארבעה כלבים ושני סוסים – זו הסביבה בה גדל יפתח זיו. מהפסטורליה הזו, ואחרי ארבע שנים בקבוצות צפוניות כמו עירוני נהריה וגלבוע/גליל, הגיע הישראלי בן ה־26 למועדון הכדורסל הכי הישגי ולחוץ בישראל, מכבי ת"א.
עכשיו, ממרומי המגדל בו הוא מתגורר בת"א, מנסה זיו להתרגל לחיים החדשים בעיר הגדולה: "עד היום זה קצת מכה בי לפעמים. פתאום לעלות במעלית ולרדת לחניון מינוס חמש, זה לא משהו שאני רגיל אליו. פתאום הפקקים, כמויות של אנשים, מלא מכוניות, יש נוף של בניינים וכבישים, רעש של צפצופים, אבל יש בזה משהו כיפי. לא מזמן קיבלתי את הדוח הראשון שלי, אז קיבלתי כבר את האסמכתא לתל־אביביות שלי".
5 צפייה בגלריה
יפתח זיו
יפתח זיו
"יצאתי מאזור הנוחות שלי, אבל עכשיו אני במכבי וזה מותג". יפתח זיו
(צילום: עוז מועלם)
"אני מחכה כבר לשמור על שחקנים שהם טופ אירופי, כמו קלאת'ס. אני לא אעשה לו טראש טוק, בשקט־בשקט אני אפרק אותו. השמות הגדולים לא יבינו מי זה הבחור שבא לשמור עליהם ויתחילו לבכות לשופטים. אז זה אני, יפתח זיו"
אלייז'ה בראיינט נהג להגיע להיכל על קורקינט, שקלת גם? "כשלקחתי את הדירה שקרובה להיכל זה היה אחד השיקולים שלי. ביום רע עם פקקים קשים יש לי רק עשר דקות נסיעה, חוץ מזה שגם עשו לנו בקבוצה איזושהי אזהרה קלה לגבי קורקינטים, ובצדק".
בתוך כל התל־אביביות הסואנת הזו, זיו היה צריך להתרגל בשנה האחרונה גם לחשיפה אליה לא היה מורגל עם מעל ל־40 אלף עוקבים באינסטגרם אחרי שנכנס לזוגיות עם כוכבת הרשת, קים אור אזולאי. הערב (21:05) החשיפה תכלול משחק יורוליג ראשון במדי מכבי ת"א מול באיירן מינכן בהיכל, ונראה שהכדורסלן נהנה מכל רגע.
"אני לא מחפש את כל חיי הזוהר האלה", הוא אומר. "כשהתחלנו לצאת ידעתי במה זה כרוך, שעל כל פיפס קטן יהיה באזז. אנחנו הולכים למסעדה, וישר מתפרסמת תמונת פפראצי, אבל הסתכלתי על הבחורה שהיא, ואם זה מה שבא ביחד עם הזוגיות אז אני אעשה את ההקרבה הזאת. יצאתי מאזור הנוחות שלי, אבל עכשיו אני במכבי וזה מותג, אז אני עושה איתה חצי פייט כזה".
5 צפייה בגלריה
קים אור אזולאי גיוס
קים אור אזולאי גיוס
"לא מחפש את חיי הזוהר, אבל אעשה את ההקרבה עבור הזוגיות". על בת הזוג קים אור אזולאי
(צילום: מוטי לבטון)

"הקבוצה צמאה לישראלים"

בעונה שעברה גלבוע/גליל גררה את מכבי ת"א למשחק שלישי בסדרת הגמר, הרבה בזכות זיו שניהל את חבריו לקבוצה בצורה מעולה והעלה את ממוצעיו בפלייאוף ל־13.3 נקודות, 5.1 ריבאונדים ו־4.3 אסיסטים. ההתעלות הזו גרמה לצוות המקצועי של מכבי ת"א למרקר את השם שלו, שגם ככה כבר היה בפנקס, והטלפון לא איחר להגיע.
"יצא לי לדבר עם אבי (אבן, ראש מערך הסקאוטינג) ויאניס (ספרופולוס) והם אמרו לי שכבר כמה שנים יש להם את ההסתכלות והסימון עליי. אני שמח שזה סוף־סוף יצא לפועל. אני שמח שהגעתי כשחקן שבא להילחם על דקות ולא על טייטל של שחקן פוסטר".
כספי פרש, זוסמן עזב לברלין, פתאום הפכת לישראלי הבכיר של מכבי ת"א. "קודם כל, לצערי כספי פרש לפני שהספקתי לשחק איתו. זה מחמיא, ולדעתי הקבוצה צמאה לישראלים. אני רוצה להגיד – ולא מתוך שחצנות – שעבדתי קשה כדי להיות בעמדה הזו. אני מחכה לטירוף, למשחק הראשון ביורוליג, לראות את ההיכל מלא. חוויתי את זה מהצד השני בצורה לא טובה, אז אני שמח שאני בצד שלהם עכשיו".
מלבד מקרים בודדים, בשנים האחרונות קשה מאוד לישראלים להצליח במכבי ת"א. "זה חלק מהסיכון במרכאות שלוקחים. תמיד יש את המצב הזה שלא תקבל דקות או שלא תהיה חלק מהרוטציה. אני מאמין בעצמי, ההזדמנות שלי תגיע".
5 צפייה בגלריה
יאניס ספרופולוס ויפתח זיו באימון
יאניס ספרופולוס ויפתח זיו באימון
הישראלי הבכיר. יאניס ספרופולוס ויפתח זיו באימון
(צילום: אורן אהרוני)
"אני רוצה להיות שחקן משמעותי, להוביל, להנהיג. אני מאמין בעצמי וביכולות שקיבלתי מההורים או מהשמיים, זה משהו שלא מלמדים אותו. אתה לא צריך להיות הכוכב או השחקן הכי טוב, אלא פשוט לדעת לסחוף אחריך"
כמה פעמים אמרו לך שאתה עושה טעות? "הרבה. בכללי, הרבה אנשים אומרים לי מה אני צריך לעשות. תמיד יהיה לאנשים מה להגיד, גם לטוב וגם לרע. צריך לפתח עור של פיל ולב של אריה. אני מקווה שבסוף העונה אני אחלק לאנשים כובעים כדי שיאכלו אותם, את כובע אליפות אירופה כמובן".
למה לא יצאת לאירופה? "היו לי כמה הצעות טובות, אף אחת מהן לא הייתה ביורוליג. אבל אז קיבלתי את הטלפון ממכבי. תמיד אני אומר לחברים שלי: כמו שאתם מכירים בכדורגל את ברצלונה ומנצ'סטר יונייטד, אז מכבי זה אותו הדרג, זה הטופ של הטופ".
איך אתה רואה את ההבדלים בין קבוצות קטנות לבין מכבי בכל מה שקשור למעטפת סביב השחקן? "זה פשוט מטורף, לכל דבר קטן יש עזרה, יש בנאדם שמאייש כל תפקיד. אתה אומר לאנשים שאתה משחק במכבי והם מכירים. כשהתחלתי לצאת עם חברה שלי אמרתי לה שאני כדורסלן בגלבוע/גליל, והיא שאלה: 'יש עוד קבוצות חוץ ממכבי ת"א?'".

"אוהב את הלחץ"

אתה וקינן אוואנס חסרי ניסיון ביורוליג. מי מביניכם יהיה הרכז הראשון? "זה לא משהו שמדברים עליו במפורש. שנינו משחקים ביורוליג בפעם הראשונה ובתוך קבוצה גדולה. גם במכבי יודעים שזה יהיה תהליך, אבל בסוף אנחנו צריכים להביא את הקבלות. מי שיהיה טוב וייקח את ההזדמנות – יקבל קצת יותר, ולשם אני מכוון".
אתה מתכוון לקנות את דקות המשחק שלך דרך ההגנה? "חד־משמעית, אני קודם כל צריך לשמור. אני אמנם בן 26, אבל ליורוליג אני מגיע כרוקי, זה מצריך מאה אחוז מאמץ כדי לקבל אפילו עוד שנייה של משחק. גם במקומות אחרים הבאתי את ההגנה, הלב שלי, הטירוף".
אתה מסוגל להפוך לשחקן יורוליג לגיטימי? "אני מאמין שכן. עם עבודה קשה וסבלנות, וגם טיפת מזל, זה יקרה".
5 צפייה בגלריה
קילפטריק שומר על זיו
קילפטריק שומר על זיו
זיו בגביע ווינר
(צילום: אורן אהרוני)
משחק יורוליג ראשון, למה אתה הכי מחכה? "לטירוף של הקהל, שיקראו את השם שלי ואעלה על הפרקט עם כל התפאורה, לשמור על שחקנים שהם טופ אירופי. בכל קבוצה יש שחקן שאני מחכה כבר לשמור, נגיד כמו ניק קלאתס – לנסות לעצור אותו זה משהו שקורץ לי. אני לא אעשה לו טראש־טוק, בשקט־בשקט אני אפרק אותו. השמות הגדולים לא יבינו מי זה הבחור שבא לשמור עליהם ויתחילו לבכות לשופטים. אז זה אני, יפתח זיו".
קלאתס הבא? "לשם אני מכוון. עכשיו אני רוקי, אבל אני מקווה שבעוד כמה שנים אהיה הבחור הזה עם האליפויות ועם קריירת היורוליג. אני רוצה להיות שחקן משמעותי, להוביל, להנהיג. מנהיגות זו תכונת אופי".
אתה יכול להיות המנהיג של מכבי? "כן, אני מאמין בעצמי וביכולות שלי שקיבלתי מההורים או מהשמיים, זה משהו שלא מלמדים אותו. אתה לא צריך להיות הכוכב או השחקן הכי טוב, אלא פשוט לדעת לסחוף אחריך".
5 צפייה בגלריה
ניק קלאתס
ניק קלאתס
מחכה לזיו. ניק קלאתס
(צילום: EPA)
איך אתה עם לחץ? "בשביל מה אנחנו משחקים כדורסל? אני אוהב את זה".
בגיל צעיר יותר היית מאלה שעונים למאמן. "התבגרתי. הייתי ילד פרא שרוצה הכל כאן ועכשיו. היום אני יותר עם הרגליים על הקרקע, מבין את הדינמיקה בין מאמנים ושחקנים".
אתם מגיעים לפתיחת העונה במצב לא אידיאלי, אתה ועוד ארבעה שחקנים נדבקתם בקורונה, וההכנה לא הייתה בשיא. "כן, לצערנו. הייתי א־סימפטומטי, יצאתי חיובי־שלילי ואמרו לי לשבת בבידוד בכל מקרה. זה מבאס, אבל אני חתול, נוחת על הרגליים. זה מה שיש ועם זה נתמודד, אנחנו לא בוכים על המצב, וזה לא תירוץ".