לא יעזור, במוקד תחרויות האתלטיקה באולימפיאדה תמיד יעמדו הריצות הקצרות ובראשן 100 ו-200 מטר. למרות זאת, הקרב שעשוי לגנוב את ההצגה לספרינטרים הוא בכלל בין רץ נורבגי אחד, יקוב אינגבריגטסן, לרצים של אפריקה שבדרך שולטים בלעדית בריצות הארוכות.
בשנים האחרונות אינגבריגטסן, שבספטמבר יהיה בן 21, ניסה להיצמד לאפריקאים וכמעט הצליח, אבל תמיד נכנע. בסוף, לפני שבועיים, בתחרות ליגת היהלום באצטדיון בפירנצה, זה קרה בריצה ל-5,000 מטר.
4 צפייה בגלריה
יקוב אינגבריגטסן
יקוב אינגבריגטסן
יקוב אינגבריגטסן. הדבר הבא
(צילום: גטי אימג'ס)
עד אותה נקודה, הבלגי ממוצא מרוקאי מוחמד מוריט היה שיאן אירופה עם זמן של 12:49.67 דקות, תוצאה שהחזיקה מעמד 17 שנה. רק לשם השוואה, שיאו האישי של אינגבריגטסן היה 13:02.02 דקות. עבור רצי הפלא מאפריקה, בעלי הגנים הנכונים, ירידה מגבול 13 הדקות היא עניין כמעט טריוויאלי. אינגבריגטסן, בעצת אביו המאמן יירט, סיפק ריצה טקטית אדירה וגבר בין היתר על שיאן העולם ב-5,000 ו-10,000 מטר, ג'ושוע צ'פטגאי האוגנדי, בדרך לניצחון בריצה ושיא אירופי מרשים של 12:48.45 דקות.
לקראת סיום הריצה בפירנצה יריביו של אינגבריגטסן כמעט דרכו על נעליו המשובחות בניסיון נואש לתפוס אותו לפני שיחצה את חוט המטרה. האגוס גבריווט האתיופי סיים שני עם 12:49.02 דקות - 17 מאיות פחות מהנורבגי, וצ'פטגאי עצמו איכזב כשהגיע שישי עם 12:54.69 דקות.
מעבר לתוצאה שחתכה כמעט 15 שניות, לא פחות, משיאו האישי הקודם של אינגבריגטסן, המומחים נכנסו לשלב המשמעויות והמסקנות לקראת טוקיו. יותר מזה, כבר מכתירים את הריצות ב-1,500 ו-5,000 מטר כאירוע בשם "יקוב אינגבריגטסן ומלחמתו ביבשת אפריקה". האם הנורבגי (1.81 מטר, 65 ק"ג) מהעיירה סנדס המונה 50 אלף תושבים יוכל למומחי הריצות הארוכות גם בטוקיו? האם האתיופים או הקנייתים ינהלו קרב טקטי ויקריבו מתנדב? או שבכלל אחיו הבוגרים של יקוב, הנריק (31) ופיליפ (29), שועלי מסלול עתירי מדליות, יקריבו את הצלחתם האישית לטובת האח הצעיר המוכשר? קשה להאמין שתהיה ריצת אמוק בלתי מבוקרת.
4 צפייה בגלריה
האחים אינגבריגטסן
האחים אינגבריגטסן
האחים אינגבריגטסן. משפחה של אתלטים
(צילום: גטי אימג'ס)

הכל נשאר במשפחה

כשמדברים על יקוב אינגבריגטסן, מדברים קודם כל על המשפחה. האח הבכור הנריק היה אלוף אירופה ב-1,500 מטר בהלסינקי 2012. הצעיר יותר פיליפ היה אלוף אירופה באותו מרחק באמסטרדם 2016. יקוב, שהיה בן 18 בלבד, השלים טרילוגיה משפחתית ב-1,500 מטר בברלין 2018. איפה ראיתם שושלת כזו? ואם זה לא הספיק הוא השלים דאבל גם ב-5000 מטר כשסגנו היה אחיו פיליפ, אלא מה. "יש במשפחה אחות בת 15, אינגריד, שבכלל מיועדת להיות הגדולה מכולם", טען הלבור אקלנד מהעיתון הנורבגי "אפטן פוסטן". "גם וויליאם בן ה-5, האח הצעיר במשפחה בהפרש 26 שנים מהנריק הבכור, כבר חי אתלטיקה". כמעט מובן מאליו.
אם בגילים המוקדמים עדיין שיחק כדורגל עם כל החברים בשכונה, מהר מאוד הפסיק כשנוכח מה אחיו הבוגרים עושים. האבא יירט רכש חלק מיסודות האימון בלמידה עצמית באינטרנט ונהפך לפרופסור בניהול ריצות. מובן שיקוב הצטרף אליהם לאימונים, אפילו בעצימות המתאימה לבוגרים. "פה ושם התחיל לעקוף אותם. יכולנו להבין שיש פה משהו מיוחד", אמר האבא לפני האליפות בברלין שבה זכה כאמור. "עכשיו הוא עוד לא בן 18 וכבר השיג את מה שהשיג, אז מה יהיה הלאה?" כשהעיתונאים התחילו להמטיר עליו שבחים, האבא ענה להם: "אתם מספרים לי? הרי מי החזיק אותו בידיים לאחר שנולד?".
4 צפייה בגלריה
יקוב אינגבריגטסן
יקוב אינגבריגטסן
מגיל קטן הבינו שהוא מיוחד
(צילום: AP)
לפני האליפות ההיא בברלין, יקוב יצא עם שני אחיו ואביו למחנה אימונים באורגון, בירת האתלטיקה של ארה"ב. שישה שבועות של ביחד: לאכול, לישון ולתקשר רק אחד עם השני. "בסוף הוא נמאס עלינו", צחק הנריק שהתייחס ליקוב, "כבר לא רצינו לראות אותו יותר". מיד לאחר המחנה נערכה תחרות באורגון שבה יקוב הפך לצעיר ביותר בהיסטוריה שירד מתחת ל-4 דקות בריצת המייל. תוצאתו בריצה, 3:58.07 דקות, דירגה אותו במקום ה-11 בכל הזמנים. כשחזר לנורבגיה שיפר את השיא החדש בשנייה וחצי וכיום שיאו עומד על 3:51.09 דקות.

"רוצה להיות הגדול בהיסטוריה"

במבחן העולמי האחרון, באליפות העולם בדוחא 2019, הוא סיים רביעי ב-1,500 מטר וחמישי ב-5,000 מטר. נכון לעכשיו הריצה ל-1,500 הייתה הפעם האחרונה שבה הפסיד לרץ אירופי, הפולני מרצ'ין לבנדוסקי שזכה בארד.
"אני רוצה להיות הרץ הכי גדול בהיסטוריה", הכריז אינגבריגטסן לא מזמן, ולאו דווקא משחצנות אלא מאמונה עצמית. בינתיים הוא לא מדבר על יריביו האפריקאים, אולי משום שאינו רוצה להעיר את האריות ערב המסיבה בטוקיו, והרי בכל זאת, בקרב צמוד כל-כך, לכו תדעו מה הרצים הללו יכינו כדי להוריד את הטיל הנורבגי מכן השיגור. "אני אתן את הכי טוב שאוכל, אבל יש רצים אחרים שחושבים בדיוק אותו דבר כמוני", הסביר.
הקריירה של יקוב די מזכירה את זו של קופץ המוט הפנומן ארמנד דופלנטיס. שניהם כישרונות-על, שניהם ידעו מילדות מה הם רוצים לעשות, ולשניהם מעטפת ספורט משפחתית. שניהם הם הדבר הנוכחי וגם הדבר הבא באתלטיקה. היתרון הגדול, לא שיש תחרות גלויה, הוא של דופלנטיס השבדי שמחזיק בשיאי העולם באולם ובאצטדיון. אינגבריגטסן אסף עד כה, כאמור, ארבעה שיאי אירופה לבוגרים, שניים לנוער במייל וב-3,000 מטר מכשולים.
4 צפייה בגלריה
ארמנד דופלנטיס
ארמנד דופלנטיס
ארמנד דופלנטיס. עבר מסלול דומה
(צילום: AFP)
סיפור המכשולים מסביר עד כמה יקוב מגוון. מעטים מהם הרצים למרחקים בינוניים וארוכים שמשלבים ריצות "חלקות" לצד ריצות מכשולים. אינגבריגטסן הוא אחד הבודדים. ב-2017, באליפות אירופה לנוער באיטליה, כשל ב-1,500 מטר בתחילת המירוץ והפסיד זהב בטוח. הנורבגי הפנה את תסכולו לריצת 3,000 מטר מכשולים המשנית עבורו - וסיים כמנצח בזמן של 8:50.00 דקות. אגב, הוא גם מחזיק בשיא אירופה עד גיל 20 - 8:26.51 דקות.
אז מה יקרה בטוקיו בריצות 1,500 ו-5,000 מטר, האם אתם מהמרים על רץ הפלא הסקנדינבי או על סוללת הכישרונות של אפריקה? מה שבטוח, את הדו-קרב הזה אף אחד לא ירצה להחמיץ.
תודה ליורם אהרוני, אחראי אתר המומחים במכללה האקדמית בווינגייט.