על השאלות המהותיות של עונת 2021/22 כבר קיבלנו מענה. נכון, עדיין צריך לדעת מי הקבוצה הרביעית שתזכה לטיסה לאירופה בקרוב, אבל על מה שחשוב כבר יש תשובה - יש אלופה, יש יורדת. זמן טוב להעלות את השאלות החשובות לקראת העונה הבאה.

לאן יגיע ניר ביטון

ביום שישי האחרון פירסמה סלטיק סרטון מרגש שבו נראה ניר ביטון מדבר על משמעות המועדון הסקוטי עבורו. יש סיבה לפרסום - ביטון עוזב את סלטיק לאחר תשע שנים, פרק זמן מפתיע באריכותו, שכלל גם שמונה אליפויות. ביטון שיחק בשתי קבוצות בלבד בקריירה, אשדוד היא הנוספת, ובקרוב נדע מי תהיה הקבוצה השלישית.
4 צפייה בגלריה
ניר ביטון
ניר ביטון
ביטון. 9 שנים בסקוטלנד
(צילום: רויטרס)
ככל הנראה יהיה מדובר בקבוצה ישראלית ולכן אפשר לומר שביטון הוא המלפפון החם של הקיץ. שחקן הרכב בנבחרת ישראל, עדיין לא בן 30, בעל ניסיון רב בקבוצה שמגיעה לכל משחק ליגה כפייבוריטית, בנוסף לוורסטיליות, היכולת לשחק גם בהגנה וגם בקישור. המרכיבים האלה אמורים להביא את שלוש הקבוצות שיכולות לשלם משהו - מכבי חיפה, מכבי ת"א והפועל באר־שבע - לחשוק בו.

לאילו עמדות יגיעו הזרים

מכבי חיפה שוב אלופה והירוקים יכולים לחגוג, אבל אסור להם לחשוב לרגע שהם נמצאים כמה צעדים מהמתחרות בכל מה שקשור לעתיד. מה שמעיד כל כך הוא ההבדל העצום בין החלק הראשון של העונה לחלק השני, אז ירדה כמות השערים למשחק של הקבוצה בכמחצית. גם האלופה זקוקה לשדרוג, ויותר מבמקום אחד.

האם ערן זהבי חוזר

אין הרבה שחקנים ישראלים שאפשר להיות בטוחים שיצליחו להציג את היכולת שלהם גם בקבוצה גדולה יותר, לחוצה יותר, ויהיה מעניין היכן יחליטו בחיפה להשקיע את המאמצים ואת הכסף. יש להניח שיהיה מדובר בחלוץ זר במקום גודסוויי דוניו, אחד שיתחרה עם דין דוד על מקום בהרכב, אבל גם עמדות המגן זקוקות לשחקנים בולטים יותר.
4 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
זהבי. אליל גם בגיל 34
(צילום: gettyimages)
והנה גם שאלת משנה: האם ולדימיר איביץ' חוזר? יש פה שתי שאלות שלא אמורות להיות קשורות אחת לשנייה, אבל מתעסקות באותה קבוצה, מכבי ת"א. זהבי הוא הסיפור הגדול יותר. האוהדים רואים בו אליל וגם היום, בגיל 34, זהבי עדיין אמור להיות כוכב-על בליגת העל. הוא אולי לא ישבור שוב את שיא השערים לעונה, אבל יכול בקלות להיות מלך השערים העונתי.
חזרה של זהבי אמורה להשפיע על כל עיצוב הסגל של הקבוצה, סגל שכבר יש בו שני חלוצים טובים המחזיקים בחוזה - סטיפה פריצה וג'ורג'ה יובאנוביץ'. המאמן, מי שזה לא יהיה, יצטרך למצוא שיטת משחק שתתאים לכמה שיותר מהשחקנים הבכירים, ואם זה יהיה איביץ' הוא ודאי יגיע עם סמכויות רחבות, יוכל לקבל בעצמו החלטות על הסגל. חזרה של איביץ' לקריית־שלום תהיה דבר גדול, אבל חזרה של זהבי אפילו יותר.

מי יאמן בבאר-שבע

אליניב ברדה עושה כמה דברים יפים כמאמן הפועל באר-שבע, ואולי אפילו יזכה בגביע המדינה, אבל יש גם טעויות, חוסר ניסיון, והאמת שנראה שברדה בכלל לא רוצה להמשיך לאמן. אז מי כן? כמעט כל "המועמדים הטבעיים" הישראלים, שמות כמו יוסי אבוקסיס ורוני לוי, כבר עברו בקבוצה לאחרונה. באר-שבע צריכה משהו חדש, מרענן, אחר.
4 צפייה בגלריה
אליניב ברדה
אליניב ברדה
ברדה. רוצה לאמן?
(צילום: נחום סגל)
בגזרה הישראלית נדמה שסלובודן דראפיץ' הוא המרענן האפשרי היחידי, אחד שמאמין בכדורגל אחר לגמרי מהמאמנים הקבועים האחרונים של הקבוצה, אבל למה שבאר-שבע לא תנסה את האופציה הזרה? מכבי ת"א תמיד שם, מכבי חיפה מינתה מאמנים זרים בעשור האחרון, אבל באר-שבע לא. יכול להיות שהגיע הזמן.

מי יישאר במכבי נתניה

יש חשיבות לניסוח השאלה, לשימוש במילים "מי יישאר" ולא "מי יעזוב", כיוון שנראה שכמעט כל שחקן ראוי של נתניה מבוקש על ידי קבוצות עשירות יותר בכדורגל הישראלי, ועוד לא דיברנו על האפשרות של לצאת לחו"ל. כארם ג'אבר, עומרי גאנדלמן ופטריק טוומאסי הם השמות המובילים, כששחקן מוביל נוסף, פארפה גויאגון, אמור לחזור מהשאלה למכבי ת"א.
4 צפייה בגלריה
פטריק טוואמסי
פטריק טוואמסי
לם. מודל קניקובסקי
(צילום: יאיר שגיא)
כדי לעלות מדרגה באמת, לא רק להיות הקבוצה שאוהבים להחמיא לה אלא להתמודד במשך עונה עם הגדולות ביותר, נתניה צריכה לשמור אצלה על כמה שיותר שחקנים. נכון, לפעמים אי־אפשר למנוע הזדמנויות ממי שמעוניין בכך, אבל גם אם שחקן נדרש לעזוב, המטרה תהיה לצרף לסגל שחקנים בעלי פוטנציאל גדול בתמורה, בדיוק כפי שנעשה בעסקת מכירתו של גבי קניקובסקי למכבי ת"א.

יהיה רוכש לבית"ר ירושלים

זו שאלה קריטית לבית"ר וקריטית לליגה כיוון שבלי רוכש, או בלי הזרמת כסף של קרוב ל־20 מיליון שקל, כך לפי דיווחים שונים, יש מצב שהקבוצה תיכנס לפירוק. המשמעות: קבוצה שחיה על מינימום תקציב ומתחילה עונה עם מינוס 12 נקודות. בית"ר לא תשרוד בליגה.
כיסוי החובות, אם יהיה כזה, צריך להוביל לניסיון השארתו של יוסי אבוקסיס במועדון. אבוקסיס הוא בדיוק המאמן שיכול לקחת קבוצה עם תקציב נמוך ולהחיות אותה, כפי שעשה גם העונה ובמקומות אחרים בעבר. אבל קודם צריך את הכסף.