נשיאת איגוד ההתעמלות האומנותית הרוסי, אירינה וינר, הידועה כאחת הנשים המפורסמות והחזקות בענף, הורחקה על ידי התאחדות ההתעמלות הבינלאומית (FIG) לשנתיים בשל התנהגותה לאחר המשחקים האולימפיים בטוקיו. וינר כזכור תקפה אז בחריפות את האיגוד בעקבות ההחלטה של השופטים להעניק את מדליית הזהב ללינוי אשרם, על חשבון האחיות אברינה, אותן אימנה אז. דינה אברינה סיימה במקום השני אחרי אשרם.
"אנחנו לא רגילים להפסיד והן (ישראל) מפסידות כבר חמש שנים", אמרה וינר לפני כשנתיים. "הילדה הזו (אשרם) לא זכתה באף מדליית זהב עד עכשיו. לא בגראנד פרי ולא באליפויות עולם. רק בישראל היא זכתה בזהב באליפות אירופה ב-2020 בגלל שהאחיות אברינה לא הופיעו. עצוב וכואב לי על זה שהשיפוט לא היה הוגן".
2 צפייה בגלריה
לינוי אשרם ודינה אברינה על הפודיום
לינוי אשרם ודינה אברינה על הפודיום
סוף לסאגה. אשרם ודינה אברינה על הפודיום
(צילום: רויטרס)
2 צפייה בגלריה
ספגה עונש קשה. וינר
ספגה עונש קשה. וינר
ספגה עונש קשה. וינר
(צילום: אורן אהרוני)
וינר המשיכה וטענה למזימה של ממש: "זו הייתה טעות בוטה, חוסר צדק מזעזע - וזה היה מתוכנן מראש. אין לטעות הזו שום קשר לספורט נקי. זה בדיוק כמו שימוש בחומרים אסורים או מתן שוחד לשופטים. הטעות של המתעמלת הישראלית בסיום הייתה כזו שלא הייתה אמורה להשאיר לה שום סיכוי לזכות בזהב, ופשוט העלימו מזה עין. זו פשוט בושה לשופטים. הם הורידו את אברינה מראש הפודיום בצורה הכי לא הוגנת ומכוערת שאפשר".
וינר היא האישה החזקה ביותר בענף ברוסיה, המדינה ששלטה בהתעמלות האמנותית לאורך עשרות שנים. מאז אטלנטה 1996 רוסיה זכתה בזהב האולימפי בקרב-רב, רצף שנשבר בטוקיו. למעשה אשרם היא הראשונה אי פעם שלא שייכת לאחת ממדינות ברית המועצות לשעבר (מלבד לורי פונג הקנדית ב-1984, שעשתה זאת כשהגוש המזרחי החרים את המשחקים בלוס אנג'לס). כך שהזכייה של הישראלית, או אם תרצו ההפסד של רוסיה, עוררו דרמה והדים במדינה שרגילה לראות את המתעמלות שלה זוכות בזהב.
בהודעה לתקשורת נאמר על ידי ה-FIG: "הצהרות פומביות בתקשורת לאחר התבוסה של נבחרת ההתעמלות האומנותית הרוסית טוקיו 2020 נחשבו כפוגעניות ומפרות את כללי ה-FIG".