עם ארבעה משחקים עד לסיום העונה וכשהיא במקום האחרון בליגה ההולנדית הבכירה, ויטסה ארנהם, ששיחקה 35 שנים ברציפות בליגה הראשונה, לא הייתה זקוקה לדחיפה. היא כבר התנדנדה מהתהום. אבל אז הגיעה לא דחיפה או רוח גבית, אלא הוריקן אמיתי שגרם להתאחדות ההולנדית לקזז 18 נקודות ממאזנה של ארנהם, ועם מינוס נקודה באמתחתה, נחתמה סופית ירידתה לליגה השנייה.
לדברי ההתאחדות, העונש הכבד הושת על המועדון בגלל "החריגה החמורה של הקבוצה בהפרת התקנות לשיטת מתן הרישיונות בליגה ההולנדית". ארנהם, לדברי ההתאחדות, החזיקה מידע חיוני ומסרה מידע שקרי בחקירה פלילית.
3 צפייה בגלריה
כתבת אברהמי
כתבת אברהמי
"עם או בלי נקודות, האהבה שלנו למועדון אמיתית". השלט של אוהדי ויטסה
(צילום: BSR Agency gettyimages)
בחקירה הזו מעורב גם רומן אברמוביץ', עם חשדות לקיום יחסי חסות בינו לבין המועדון, למרות סנקציות שהטיל עליו האיחוד האירופי אחרי הפלישה של רוסיה לאוקראינה ב־2022. ההתאחדות ההולנדית הודיעה כי קיימים חשדות לפיהם אברמוביץ' שלט או עדיין שולט בקבוצה באופן שמפר את הסנקציות, וכי הם מחכים לתוצאות החקירה של משרד הכלכלה, כדי לחשב את צעדיהם הבאים.

רומן אסור

הקשר האסור בין ארנהם ואברמוביץ' נתגלה במסמכים שדלפו מתוך "תיק האוליגרכים" ל"גרדיאן" הבריטי וללשכה לעיתונות חוקרת. למרות הקשרים ההדוקים בין צ'לסי, המועדון שאברמוביץ' היה הבעלים שלו עד שנאלץ למכור אותו, והשחקנים הרבים שהגיעו בהשאלה מלונדון לארנהם, המועדונים הכחישו שקיים ביניהם קשר מקצועי או כלכלי. כעת מתברר שאברמוביץ' שפך יותר ממאה מיליון יורו על המועדון ההולנדי.
3 צפייה בגלריה
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
שפך יותר ממאה מיליון יורו על המועדון ההולנדי. אברמוביץ'
(AP Photo/Lefteris Pitarakis)
ההדלפה גילתה שאברמוביץ' ואנשי סודו בצ'לסי מימנו את רכישתה של ארנהם דרך שורה של חברות קש במקלטי מס במדינות אקזוטיות. הרכישה האמורה מתייחסת לשנת 2010, כשמירב ג'ורדניה, שחקן כדורגל לשעבר מגיאורגיה, היה לזר הראשון שרוכש קבוצה בהולנד. ג'ורדניה הודה במסיבת העיתונאים החגיגית לרגל קניית המועדון שהוא חבר של אברמוביץ', אבל אמר שהאוליגרך לא היה מעורב בקנייה.
בעשור הקודם היה הסכם שותפים לא כתוב בין המועדונים. שחקנים רבים שעוד לא היו מוכנים לשחק בליגה האנגלית, הושאלו לוויטסה כדי להשתפשף. ב־2013 נמכרה ויטסה לאלכסנדר צ'יגירינסקי, איש עסקים רוסי ועוד מקורב לאברמוביץ'. אז גם התברר שהוא היה מעורב במימון המועדון מאז 2010.
המסמכים לא מוכיחים שלאברמוביץ' הייתה שליטה בוויטסה וכי הוא הורה על פעולותיה (החקירה השנייה של ההתאחדות ההולנדית הגיעה לאחר שג'ורדניה טען שוויטסה לא מתחזקת בגלל ש"לונדון אינה מעוניינת בכך", טענה שהוא חזר בו ממנה בסופו של דבר), מה שהיה נוגד את התקנון האתי של אופ"א לגבי האיסור של בעלות משותפת על שני מועדונים שיכולים להתחרות זה בזה.
3 צפייה בגלריה
אוהדי ויטסה ארנהיים
אוהדי ויטסה ארנהיים
לא העונה של קבוצתם. אוהדי ויטסה
(צילום: AP)
אבל המסמכים מראים שאברמוביץ' שפך על המועדון הקטן 117 מיליון יורו עד 2015. המסמכים מראים בבירור שורה של העברות והלוואות בנקאיות, על סכומים דומים ובאותם תאריכים מחברות של אברמוביץ' לחברות של צ'יגירינסקי ומשם לג'ורדניה ולוויטסה. ההעברות קרו בין חשבונות בנק באיי הבתולה הבריטיים, בליז וליכטנשטיין, כולן מקלטי מס מוכרים.
בראיונות לתקשורת הודה ג'ורדניה כי קיבל עזרה מאברמוביץ' וצ'יגירינסקי. "הם הלוו לי כסף אחרי שרכשתי את ויטסה, אבל זו לא הייתה הלוואה למועדון. זו הייתה הלוואה אישית, בין חברים'".

קריסה מתגלגלת

לא רק שוויטסה ארנהם ירדה ליגה, אלא שההתאחדות נתנה לה שבועיים להוכיח שהיא יכולה לממן את עצמה, בלי הלוואות ממקלטי מס, כדי לשחק בשנה הבאה בליגה השנייה. אם ויטסה לא תעשה כך, היא תוכרז כפושטת רגל, הרישיון המקצועני יילקח ממנה, והיא למעשה תפורק.
האוהדים השבורים התגייסו, ערכו גיוס המונים, שבו השתתפו גם שחקני עבר והווה, ביניהם רונלד קומאן, ואספו 830,000 יורו. שחקני ההווה אף הודיעו כי הם מוכנים לוותר על חלק גדול משכרם כדי לסייע לקבוצה לשרוד.
מניות הרוב של הקבוצה עדיין נמצאות בידיו של ולרי אויף, איש עסקים אוקראיני וחבר קרוב של אברמוביץ', אבל הוא לא מזרים כספים למועדון. לארנהם יש חובות על סך 19 מיליון יורו ואף אחד שמוכן לקחת על עצמו בעלות. ניסיון למכור את הקבוצה לאיש עסקים אמריקאי כשל. המועדון לא חייב לגייס כספים בסכום השווה לעומק החובות, אבל הוא נדרש להראות תוכנית עסקית שתספק את ההתאחדות ההולנדית כדי להמשיך לקבל רישיון לפעול כקבוצת כדורגל מקצוענית. והיא חייבת לעשות זאת עד ל־17 במאי. שלושה ימים לפני כן, המועדון יחגוג יום הולדת 132.
מניות הרוב של הקבוצה עדיין נמצאות בידיו. ולרי אויף
ויטסה ארנהם הוא המועדון השני הכי ותיק בהולנד, אחרי ספרטה רוטרדם. ב־1998 הוא סיים במקום השלישי בליגה, הדירוג הגבוה ביותר אליו הגיע. הוא זכה בגביע ב־2017 ועלה לגמר שוב ב־2021, אבל בעיקר הצטיין כבית גידול לכדורגלנים שהמשיכו ממנו הלאה.
מדובר במועדון מקצועני, אבל כמעט קהילתי. חסר יומרות גדולות, אבל עם 25,000 אוהדים שממלאים את היציעים בכל משחק ביתי. הכסף של אברמוביץ' ושאר המיליונרים הרוסים ריפד אותם בשקט כלכלי ושחקנים לרוב. כשמישהו זרק לארנהם עצם, אף אחד לא שאל שאלות. הם רק רצו להישאר רלוונטיים.

טייקונים חסרי רגשות

אבל הסימנים היו שם. ג'ורדניה איים על אחד ממנהלי הקבוצה במהלך ויכוח כי יחתוך לו את אצבעות ידיו. העיתונות והאוהדים התייחסו לתקרית כאל עוד אפיזודה בפ.צ הוליווד, הכינוי של ויטסה. קבוצה בלי הרבה הישגים, אבל דרמות בלתי נפסקות.
החשיפות בעיתונות על הקשרים של אברמוביץ', שתי חקירות של ההתאחדות והכינוי החדש שניתן לקבוצה, "צ'לסי ב'", לא הדליקו שום נורות אדומות. ההנהלה אפילו דיברה על גזענות ודעות קדומות כלפי הרוסים בגלל ההאשמות. אפילו הטענות של ג'ורדניה ב־2015, לפיהן גורמים בלונדון אינם מעוניינים בהצלחתה של ויטסה ובמאבק שלה על האליפות, נפלו על אוזניים ערלות. הניצחונות והגביע ב־2017 גרמו לאוהדים ולמנהלים להסתכל לכיוון השני.
זה אולי השיעור הכי חשוב ללמוד כשכספים של אברמוביץ' ואוליגרכים אחרים, או שייח'י נפט, נכנסים לענף. הכדורגל בשבילם הוא כלום. היום הם פה, מחר יהיה להם בייבי אחר לגהץ עליו את הכספים. הם טייקונים חסרי רגשות בעולם שכולו מבוסס על רגש. כשמועדון כדורגל מאבד את דרכו ואת הקשר שלו לבסיס הרגש שלו, הוא מאבד את הזהות שלו, ואז את הרישיון שלו לפעול כמועדון מקצועי, ואז מאבד את ראשו, את דרכו ואת עצמו.
פורסם לראשונה: 01:30, 08.05.24