"כוכבי השבט", Stars of the Tribe. זה לא ריאליטי חדש שמחבר בין "הישרדות" ל"אקס פקטור", אלא חברת מדיה והלבשה שהקים ג'ורדן ברמן, יזם מניו־ג'רזי שמצא דרך לחזק את הזהות היהודית בזמנים קשים על ידי שימוש באחד הכלים החזקים ביותר שיש - ספורט.
אתר החברה (https://starsofthetribe.com/) עלה לאוויר מספר שבועות אחרי 7 באוקטובר, ומציע מרצ'נדייז ייחודי - כוכבי ספורט יהודים מכל הזמנים, שאמורים לקרוץ לקהל הרחב ועל הדרך ללמד על מורשת ההצלחות של הספורטאים הללו. הקמע הרשמי הוא משה, זה מהתנ"ך, שמופיע כסופרסטאר בפוזות שונות, עם סלוגנים כמו "אייר מוזס" ו"Let My People Goooal" – משחק מילים על "שלח את עמי" ו"שלח את הכדור לרשת".
3 צפייה בגלריה
 ג'ורדן ברמן
 ג'ורדן ברמן
"הכינוי שלי הוא 'הדב היהודי'. לא מפחידים אותי בקלות". ג'ורדן ברמן
(צילום: Stars of the Tribe, LLC)

מקופקס עד אבדיה

"אני יהודי־אמריקאי גאה", מסביר ברמן (50), נשוי ואב לשניים, "ולכן הזדעזעתי וזעמתי מהעלייה החדה בתקריות אנטישמיות בארה"ב עוד לפני 7 באוקטובר. בין 2021 ל־2022, למשל, היה זינוק של 36 אחוז בתקריות כאלה לפי הנתונים של הליגה נגד השמצה. יהודים מהווים רק 2.4 אחוזים מאוכלוסיית ארה"ב, אבל היו קורבנות של 55 אחוז מפשעי השנאה באמריקה, לפי ה־FBI".
שני בניו המתבגרים של ברמן היוו השראה לרעיון: "הם אוהבים מוזיקת היפ־הופ וכדורסל", הוא מספר, "ולכן ליבם נשבר כששמעו את ההערות האנטישמיות של קניה ווסט וקיירי ארווינג באוקטובר 2022. מספר שבועות מאוחר יותר יצא לי להיפגש עם דני שייס, ששיחק 18 שנה ב־NBA והתמודד עם קארים עבדול־ג'באר, קארל מלון ושאקיל אוניל. נפגשנו באירוע של פילדלפיה 76', שחשפה פסל של אביו, דולף שייס - 12 פעמים באולסטאר, אלוף ב־1955, חבר בהיכל התהילה ובנבחרת 75 השנה של הליגה. דולף נחשב לכדורסלן היהודי הגדול בכל הזמנים, והסיפורים של בנו היממו אותי, כולל החברות שלו עם טל ברודי, שגדל בטרנטון, ממש סמוך למקום מגוריי.
3 צפייה בגלריה
חולצה
חולצה
בהשראת "שלח את עמי", "Let my people goal". אחת מהחולצות
(צילום: Stars of the Tribe, LLC)
"לבנים שלי, שמקבלים את כל המידע שלהם מהרשתות החברתיות, לא היה מושג בנוגע למורשת הספורטיבית היהודית המפוארת, והם לא ידעו שחלק מהספורטאים שהם מעריצים כיום הם יהודים. אז החלטתי להשתמש בחברת הפקות הווידיאו הקטנה שלי כדי להחדיר בהם גאווה יהודית ולחגוג את רוח הלחימה היהודית".
איך מגיעים לקהל הצעיר הזה? "הגולשים יכולים לצפות באתר בסרטונים בני דקה המציגים ספורטאים יהודים מובילים בפעולה. כששמים את דמויותיהם ושמותיהם על חולצות וכובעים, זו דרך מגניבה ועכשווית להציג אלופים יהודים. התחלנו לעבוד עם חלקם כדי ליצור קולקציות משלהם".
את האלופים אסף ברמן מכל הזמנים. אפשר למצוא בשמות שעל החולצות את מקס בר, המתאגרף האגדי שנלחם עם מגן דוד על המכנסיים והוכתר כאלוף העולם במשקל כבד ב־1934; את שחקן הבייסבול סנדי קופקס, שוויתר על משחק בוורלד סיריז בגלל יום כיפור; את השחיין הפנומנלי מארק ספיץ; ובעידן המודרני יותר את המתעמלת אלי רייזמן, שחקן הפוטבול ג'וליאן אדלמן והטניסאי הארגנטינאי דייגו שוורצמן. ברשימה שמופיעה על אחד הטי־שרטים אפשר למצוא גם את עומרי כספי, מיקי ברקוביץ' ודני אבדיה.
ברמן: "אני מפרסם סרטונים בהם אני מגן על ישראל ומגנה את ההפגנות בעזרת כוח העל היהודי: הומור! השנאה לא מזיזה לי, כי אני בטוח בזהות שלי כיהודי גאה"
לאילו תגובות אתה זוכה? "הקהילה היהודית נענתה בצורה מדהימה. הצעירים נלהבים ללמוד על 'היהודים הקשוחים', והגולשים אוהבים את המוצרים. גם הקהל הישראלי הוא שוק שהולך וצומח. חשוב להבין שנדיר לראות שמות יהודיים על מוצרי הלבשת ספורט, והם יוצרים עניין ומעוררים שיחה. זה כל העניין - ליצור דיון סביב מצוינות יהודית בספורט. מעבר לכך, הופתעתי מכמות האהבה שיש לאנשים למשה - ולא רק יהודים, גם נוצרים ומוסלמים. הצגת הנביא שלנו בדרך מרעננת ומהנה זה משהו שמעורר חיוכים מכל מי שרואה אותו. אגב, בחנוכה תרמנו את כל הרווחים מקולקציית משה למגן דוד אדום, ועשרה אחוזים מרווחי מכירות ההלבשה הולכים למכבי ארה"ב. זה חיזק את המודל שלי - קודם יהודים, אחר כך עסקים".
3 צפייה בגלריה
מארק ספיץ
מארק ספיץ
מככב על על החולצות. מארק ספיץ
(צילום: gettyimages)
מרגש: מיקי ברקוביץ' זוכה בפרס ישראל
(באדיבות ONE)

מנצחים, לא קורבנות

המטרה של ברמן, להגדרתו, היא יצירת תחושת גאווה וחיזוק ההתמודדות בקרב צעירים יהודים, החווים אנטישמיות בבתי הספר ובאוניברסיטאות - כזו שהפכה חריגה בממדיה מאז 7 באוקטובר, אפילו ביחס לעלייה במספרים שברמן ציין: "הם זקוקים לגיבורים יהודים", הוא אומר, "והגיבורים הללו נמצאים בספורט. ההצטיינות שלהם עוזרת לנפץ סטריאוטיפים. כאשר מנכיחים בציבור את הגיבורים היהודים, הדבר מאחד את הקהילה היהודית מאחר שאנחנו מקבלים השראה לעשות את הטוב ביותר. זה עוזר לנו לעמוד זקופים כמנצחים ולא כקורבנות, בזמן שאותם ספורטאים נותנים השראה גם למעריצים מדתות אחרות. היופי של הספורט הוא שזה כל כך אוניברסלי, שאפשר לבנות גשרים בין קבוצות שונות של אנשים".
איך אתה חווה את התקופה הנוכחית? "אני עובד חזק במיוחד ברשתות החברתיות. יש לנו נוכחות בולטת באינסטגרם, טיקטוק, פייסבוק ויוטיוב, ונתקלתי בתגובות שליליות מלאות בורות. מהצד שלי, אני מפרסם מדי יום סרטונים בחשבונות האישיים שלי, בהם אני מגן על ישראל ומגנה את ההפגנות פרו־חמאס בעזרת כוח העל היהודי: הומור! השנאה לא מזיזה לי, כי אני בטוח בזהות שלי כיהודי גאה שמגדל צעירים יהודים חזקים".
לא מפחיד להיות יהודי בארה"ב כיום? "אני 1.86 מטר על 95 ק"ג ומתאמן בג'ו־ג'יטסו ברזילאי. לכן הכינוי שלי הוא 'הדב היהודי'. לא מפחידים אותי בקלות".
פורסם לראשונה: 01:30, 15.05.24