לברון ג'יימס רשם השבוע ציון דרך נוסף בקריירה המפוארת שלו, 36,000 נקודות ב-NBA. הצעיר ביותר לעשות זאת. הוא חוגג היום 37, הגיל בו פורשים או מורידים הילוך. לא אצל כוכב לוס אנג'לס לייקרס, שרושם בעונתו ה-19 בליגה ממוצעים של 27.6 נקודות, 7.0 ריבאונדים ו-6.7 אסיסטים. כרגע לא נראה שהוא מתכוון לעצור ופרישה לא נראית באופק, אז איך הוא עושה את זה? בהשקעה של כשני מיליון דולר בשנה, סכום שאפילו שחקנים שמרוויחים כמוהו לא מתקרבים אליו.
כמעט אין יום בו קינג ג'יימס לא מעלה סטורי מאימון כלשהו, זה די קל כי הוא מעסיק מספר מאמני כושר פרטיים, שניים מהם מלווים אותו גם במשחקי חוץ. הוא מעסיק גם שפים במשרה מלאה, ואוכל אך ורק לפי תפריט סופר-קפדני, אבל מצד שני לא מדובר באיזו דיאטה מטורפת. במהלך עונת 2013/14 הוא ניסה דיאטת קטוגנית (כמעט ללא פחמימות) והצליח לרדת במשקל בצורה משמעותית, אולם במהרה חזר לאכול כרגיל.
3 צפייה בגלריה
לברון ג'יימס
לברון ג'יימס
לא עוצר לרגע. לברון
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
לברון ג'יימס
לברון ג'יימס
עונה מספר 19 בליגה הטובה בעולם. לברון
(צילום: AFP)
ומה הארוחה שלו כוללת? לברון אוהב ארוחות בוקר, אז הוא אוכל חביתה ולא פחות מחמש פרוסות של פרנץ' טוסט. שאר התפריט בנוי מכל תפריט בריא אחר שאתם מכירים: מאכלים עשירים בחלבון ומעט פחמימות. חזה עוף, סלמון בגריל וכו'. מדי שבוע הוא מתפנק על פיצה. לא קריטי.
"זה התפריט הכי גרוע בעולם", אמר חברו לשעבר לקבוצה טריסטן תומפסון ב-2020, "הוא אוכל קינוח אחרי כל ארוחה, מלא מתוקים. ניסיתי לאכול כמוהו לפני אימון ולא הצלחתי לזוז. זה מטורף איך הגוף שלו שורף קלוריות. זה לא אנושי".
(האימון המטורף של לברון)
מה שתומפסון לא לקח בחשבון זה את שגרת האימונים הדי מטורפת של ג'יימס (לא כולל כמובן את אימוני הקבוצה הרגילים). הם כוללים שימוש תדיר בכדור פיזיו (או בשמו העברי: כדור התעמלות). הרשת כבר צחקה כמה פעמים על האימונים "המוזרים" של לברון, אבל הוא זה שצוחק אחרון עם קריירה אדירה שתימשך עוד לא מעט זמן. מה עוד יש לנו? אימונים רגילים בחדר כושר "ביתי" שבו יש לו הכל מהכל, ואימוני יוגה כדי להשתחרר.
רק תשאלו את קייל קורבר, שניסה פעם אחת להתחרות בג'יימס. "אני אף פעם לא מקיא מאימוני אירובי, אבל אחרי התחרות עם לברון על הקרוס-טריינר הרגשתי שאני צריך שיפנו אותי באלונקה. הייתי גמור", סיפר הגארד, "לברון ירד מהמכשיר, לקח את הכדור, רץ לסל הרחוק והטביע. זה היה מדהים, אני בקושי הצלחתי לנשום והבחור הזה המשיך לרוץ והטביע. הבנתי שלברון הוא מעולם אחר, כל הקבוצה הייתה בהלם ממה שהוא עשה". העונה מאליק מונק הצטרף להלם המדובר: "לברון? הוא רובוט. הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה".
3 צפייה בגלריה
לברון ג'יימס
לברון ג'יימס
"מרגיש שאני משתפר מיום ליום ונעשה בריא יותר"
(צילום: AFP)
המילה האחרונה בתחום הרפואה היא תא חמצן, וברור שלג'יימס יש אחד כזה משלו. חוקרים גילו שזה עוזר לא רק להתאוששות של שרירים, אלא גם מבחינה קוגניטיבית, מה שאולי עוזר ללברון לקרוא אפילו יותר טוב את המהלכים במגרש, וגם אמבטיות קרח. הוא גם חשף לאחרונה שהוא שותה כוס יין אדום "כמעט כל יום" בגלל שהוא שמע שזה "טוב ללב", שזאת אמונה רווחת בקרב רבים, אבל מומחים חלוקים בנושא הזה. "אני משחק את הכדורסל הכי טוב שלי, ואני שותה כמעט כל יום. אז כנראה שזה עובד", הסביר.
אחרי הטריפל-דאבל שלו (30 נקודות, 11 ריבאונדים ו-10 אסיסטים) מול אורלנדו לפני שבועיים, ג'יימס סיפק עוד "סוד" שעוזר לו לשמור על הגוף: שינה רציפה. "ישנתי הלילה מחצות עד שמונה. לאחר מכן קמתי לארוחת בוקר וחזרתי לנוח. זה טוב לא?", צחק עם העיתונאים. "אני מקבל גם המון השראה מלהיות יחד עם קבוצת התיכון של הבן שלי. אני עושה את מה שאני עושה כבר כמעט 19 שנה. מרגיש שאני משתפר מיום ליום ונעשה בריא יותר".

עושה הכל לבד

במהלך 2016 (לברון היה אז בן 32) קליבלנד נלחצה מכך שהוא התחיל לסבול מבעיות בגב התחתון, והוא נאלץ לשכב כדי לנוח במהלך פסקי הזמן. זה החזיר אותם שנים אחורה, כשלארי בירד וקווין מקהייל מהסלטיקס נאלצו לסיים את הקריירה בגלל בעיות גב - לא אצל לברון.
על פי דיווח ב-ESPN ג'יימס מימן בעצמו את הטיפול שלו. הוא יצר קשר עם דוני ריימון, מומחה בביומכניקה, והעסיק אותו באופן פרטי. במשך שלוש שנים ריימון ליווה אותו באופן אישי והגיע כמעט לכל האימונים והמשחקים שלו. ג'יימס צמצם את כמות ההטבעות שלו בזמן מסוים, אך חזר לרחף אחרי העבודה האינטנסיבית עם ריימון, שהעתיק את מגוריו לאוהיו בשביל הכוכב.
(להסתכל וללמוד - ומי שבאמת מסוגל שגם יעשה)
"אני משקיע בגוף שלי כל יום, זאת עבודה מסביב לשעון", אמר לברון לפני שנתיים ל-ESPN, "בין אם זה בצורה פרטית או באימוני הקבוצה, רק אחרי 15 שנים בליגה הבנתי דברים חשובים". שזה החלק המעט מוזר, כי היינו מצפים שב-NBA, הליגה הטובה בעולם, היו דואגים יותר לבריאות השחקנים.
"זה מאוד מאתגר לשמור על חיים של מקצוען ברמה הזאת", הסביר. "זה דברים שלומדים עם הניסיון. מעולם לא דיברתי עם מישהו בליגה על דברים כאלה, למדתי הכל בכוחות עצמי ומהניסיון שלי. היו לי מאמנים, היו לי חברים לקבוצה, אבל אנחנו לא ממש דיברנו על זה. על איך להיות שחקן ב-NBA, על הגישה שאמורה להיות לך ואיך לטפל בגוף שלך באופן מיטבי. למדתי את זה לבד". ואם לברון עושה הכל לבד, מה יגידו שחקנים פחות מוכרים?