אחרי עשר שנים רדומות של הענק הירוק מהכרמל, הוא התעורר. אחרי 22 שנים בחיפה והקריות, צצה בי תחושת בטן ישנה שלא הייתה מאז שנות האלפיים המוקדמות. בתור ילד, היה ברור לחלוטין מי הקבוצה השלטת במדינה: מכבי חיפה. אז, מכבי באמת הייתה רק בחיפה, כשמכבי תל אביב דשדשה בימי פוסט נימני, ולא היוותה באמת יריב, חוץ מהמשחקים נגד חיפה כמובן.
אני גדלתי בצד האדום של העיר. גדלתי על הפועל חיפה שרק חזרה להיאבק על החזרה לליגת העל, וכשעלתה רק נאבקה על ההישארות. ניצחון בדרבי אז היה מילה גסה ביציעי קריית אליעזר, ורן אבוקרט עוד נחשב לכישרון מבטיח. אבל בניגוד לאוהד הכדורגל הממוצע, אותי חינכו להסתכל על יריבויות בכדורגל בצורה שונה. התפיסה שלי תמיד הייתה שלשנאה אין מקום בספורט. ויכולה להיות יריבות, והיא יכולה להיות מלוכלכת, אבל תמיד צריך לדעת לתת כבוד כשצריך. חוץ מלליברפול. לא מסוגל.
1 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל חיפה
אוהדי הפועל חיפה
אוהדי הפועל חיפה
(צילום: ראובן שוורץ)
תחילת האלפיים היו שנות ההתעצבות שלי סביב הספורט. פיתחתי הבנה בסיסית לגבי מה זה כדורגל טוב, מהי קבוצה טובה, מהי המשמעות של להיות ספורטאי, אתם יודעים, בסיסי.
מה שמשותף לחיי ולשנים האלה הוא שאלו רק חלק מהאליפויות של מכבי חיפה בשנים שאני חי. רק לתת לכם תחושה, שמבחינתי הענק הירוק קיים, והוא בדמות קבוצה אימתנית מכפר גלים, שמשליטה "טרור" על הליגה כל הזמן, כמעט כמו שביבי ראש הממשלה.
2021 היא השנה שבה השתחררתי מצה"ל. היא השנה שהחלטתי שאני רוצה להפוך את החלום למציאות, ולהתחיל ללמוד איך קוראים למה שאני כל כך אוהב לעשות. לכתוב, להוציא את התשוקה שלי לספורט החוצה, בדיוק כמו שאתם קוראים עכשיו.
הלכתי ללמוד, והדבר הראשון שהבנתי הוא שאובייקטיביות היא שם המשחק בתחום. הבנתי שכדי באמת להיות טוב במה שאתה עושה, אתה חייב להסתכל על התמונה הגדולה.
מכבי חיפה טובה לכדורגל הישראלי. מכבי חיפה טובה, עוד יותר תעזור, שלא לדבר על מכבי חיפה אלופה. שוב נזכיר, אני אוהד הפועל חיפה, כן? לא מכבי, הפועל. אבל אני עכשיו מבין משהו שהרבה זמן לא הבנתי.
אני מבין שהכדורגל הישראלי נמצא במצוקה. הקבוצות הגדולות נאבקות להישאר גדולות, וחלקן נופלות לממדי יתוש. הכדורגל הישראלי הוא תחום הפכפך בצורה פנומנלית, וקבוצה שלקחה אליפות יכולה לרדת ליגה בעונה הבאה, וזה קרה כמה פעמים.
וכעת, שוב אנחנו בצומת דרכים. מכבי תל אביב יצרה עוד רצף, ונראתה כמישהי שפשוט בטוחה שאף אחת לא תצליח לנצח אותה. וזה לא נשבר. מכבי חיפה לא ניצחה גם העונה את הצהובים מתל אביב למרות העונה הדומיננטית.
אבל לאחר 10 שנים של בצורת הענק הירוק התעורר. והוא בא להרוס את הכל. הוא בא להרוג את האליטות הקיימות ולהתייצב מחדש כמועדון הגדול במדינה. מכבי חיפה, הפועל באר שבע, מכבי תל אביב, בית"ר ירושלים. אלו ארבע קבוצות ש"רצות" לאליפות. לפחות על הנייר. תגידו לי שזה לא טוב. תגידו לי שזה לא יחיה את המשחק, יעיר מחדש את הספורט של המדינה. יביא לנו אולי מאבק אליפות משולש בואכה מרובע. שיראה לנו שוב, שיש כאן מה לראות, שיש כאן כדורגל יוצר, מהנה, מרגש.
בפעם האחרונה שבה מכבי חיפה לקחה אליפות היה זה תחילתו של עשור חדש. עשור שלפניו היא שלטה ללא עוררין. עכשיו הענק הירוק התעורר, נוסו על נפשותיכם.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.