ב-25 ביוני 2009 עומרי כספי עשה היסטוריה כשהפך לישראלי הראשון שנבחר בסיבוב הראשון בדראפט ה־NBA, לאחר שקומישנר הליגה בזמנו, דייויד סטרן היהודי, התגאה לקרוא בשמו במקום ה-23. מאז עברו 12 שנים והפורוורד הישראלי, שיודיע הערב על פרישה מכדורסל בגיל 33, השאיר אחריו חתיכת מורשת.
כספי הוא לא הכדורסלן המוכשר ביותר שגדל בישראל, רוב הסיכויים שהוא יגיד את זה בעצמו, אבל אין בכלל ספק שהוא חלוץ בכל מה שקשור ל-NBA, כשאחריו נכנסו בשערי הליגה הטובה בעולם גל מקל ודני אבדיה.
4 צפייה בגלריה
כספי במדי סקרמנטו. חלוץ בכל מה שקשור ל-NBA
כספי במדי סקרמנטו. חלוץ בכל מה שקשור ל-NBA
כספי במדי סקרמנטו. חלוץ בכל מה שקשור ל-NBA
(צילום: AP)
לא פחות מעשר עונות בשבע קבוצות שונות העביר כספי ב-NBA, הזכורות ביותר היו במדי סקרמנטו. עונת הרוקי שלו הייתה מעל לכל הציפיות עם ממוצעים של 10.3 נקודות ו־4.5 ריבאונדים ב-25 דקות, כולל השתתפות בסוף שבוע האולסטאר בדאלאס במסגרת המשחק בין כוכבי השנה הראשונה לשנייה, וכן בתחרות החיובים לצד אחד הכוכבים הגדולים בעולם, קווין דוראנט.
4 צפייה בגלריה
השנים בסקרמנטו היו הזכורות ביותר
השנים בסקרמנטו היו הזכורות ביותר
השנים בסקרמנטו היו הזכורות ביותר
(צילום: AFP)

דו־קרב נגד סטף קרי

ב־29 בדצמבר 2015 כספי ניפק את משחקו הטוב ביותר בקריירה, ועוד איזה משחק זה היה: דו־קרב שלשות מול הקלע הטוב בהיסטוריה, סטף קרי. הישראלי תפר זריקה אחרי זריקה בדרך לתשע קליעות מדויקות מחוץ לקשת (השווה את שיא המועדון של סקרמנטו) וסיים עם 36 נקודות. קרי היה צנוע יותר בנקודות (23), אך סיים עם טריפל דאבל (10 ריבאונדים ו־14 אסיסטים) וגולדן סטייט ניצחה את הקינגס.
שנה וחצי לאחר מכן כספי איחד כוחות עם קרי בקבוצת הכוכבים של גולדן סטייט, שכללה אז גם את קליי תומפסון, דריימונד גרין ודוראנט. כספי שיחק מצוין תחת שרביטו של סטיב קר, והיה נראה שלראשונה בקריירה הוא ייקח חלק בפלייאוף ה־NBA, אבל ב־16 במארס 2018, דווקא נגד אותה סקרמנטו, נקע את הקרסול, הווריורס ניפו אותו מהסגל והוא פיספס הזדמנות לחגוג עם הקבוצה זכייה באליפות בסיום העונה. למרות זאת, בגולדן סטייט לא שכחו אותו והעניקו לו בפתיחת עונת 2018/19 את טבעת האליפות בטקס שנערך לפני המשחק מול ממפיס, שאליה עבר הישראלי.
4 צפייה בגלריה
עומרי כספי מנסה לחסום את סטף קרי
עומרי כספי מנסה לחסום את סטף קרי
אחרי ששיחק נגדו, כספי איחד כוחות עם קרי
(צילום: רויטרס)
הפציעות היו, לצערו של כספי, חלק מרכזי בקריירה שלו. כמעט תמיד לפני שהצליח לכבוש עוד פסגה הוא סבל מחוסר מזל ונאלץ להיעדר מהמגרשים. האחרונה והמשמעותית מכולן, שבעקבותיה גם החליט לתלות את הנעליים, הייתה בעיה בסחוס בברך. כספי אמנם חזר ממנה והיה העונה חלק מהזכייה של מכבי ת"א באליפות, אך אמר שהיא נמצאת בראש שלו גם עכשיו ושהוא חושש ממנה.

הרים את ההיכל על הרגליים

כספי משאיר אחריו מורשת לא קטנה גם בנבחרת ישראל. הוא היה ממלא כמעט לבדו את היכל מנורה מבטחים כשהיה מגיע למשחקים. בסך הכל שותף כספי ב־92 משחקים בינלאומיים, שבהם קלע 1,341 נקודות (ממוצע של 14.6 למשחק), כולל שלוש אליפויות אירופנ (2013, 2015 ו־2017). לכספי היו לא מעט משחקים גדולים בנבחרת, ואולי הזכור מכולם היה בניצחון הענק 76:89 על סרביה בהיכל מנורה במסגרת מוקדמות יורובאסקט 2013, כשלהט עם 23 נקודות והרים 11 אלף צופים על הרגליים.
4 צפייה בגלריה
עומרי כספי משאיר מורשת גם בנבחרת
עומרי כספי משאיר מורשת גם בנבחרת
עומרי כספי משאיר מורשת גם בנבחרת
(צילום: אורן אהרוני)
הערב, כשכספי יודיע במסיבת העיתונאים על פרישה ודמעות יזלגו מעיניו, כל הרגעים לאורך הדרך יעברו לו בראש: מההתחלה בקבוצת הכדורסל הקטנה של יבנה, דרך מכבי ת"א, ה־NBA וסגירת המעגל אצל הצהובים בשנים האחרונות. כספי מסיים קריירה מדהימה, הגדולה ביותר של כדורסלן כחול־לבן, ולנו נותר רק לקום ולהודות לו על 16 שנים מופלאות.