המחליא

גיא טינף, שמעון ליטף
גיא פניני פיספס בגדול במסיבת העיתונאים שבה הודיע על פרישה ממשחק. בנאום שהכין הוא יכול היה לומר שלפני הכל, זו הזדמנות אחרונה להסיר את הכתם הכי גדול על הקריירה שלו - ערימת הגועל ששפך באוזנו של יהונתן שולדבראנד בדרבי של 2012 - ולספר שלכבוד תליית הנעליים, התקשר אליו ישירות וביקש סליחה. איזה ישירות ואיזה נעליים.
את המסיבה עם העיתונאים, באופן לא ממש מפתיע, אף אחד לא רצה להרוס. זה היה גדול על נציגי התקשורת המתרפסת, וקטן על שמעון מזרחי, שהקדיש למסמר הערב נאום דביק. באירוע הפרידה הרשמי איש מהנוכחים לא דיבר על הסרטן שבחדר.
7 צפייה בגלריה
גיא פניני מודיע על פרישה
גיא פניני מודיע על פרישה
פניני מודיע על פרישה
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
איור לכתבה של פלג
איור לכתבה של פלג
(איור: אופיר בגון)
"תודה לאמא ואבא על ההשקעה מגיל צעיר", סיכם פניני בקול חנוק מדמעות, וקשה היה שלא להתרגש ביחד איתו. בדיוק כפי שקשה היה לשכוח את הפנינים: "זבל, בן זונה. גרמני, נאצי, סרטן בראש, אבא שלך ימות". האיחולים כוונו ליהונתן ולאביו, שהשקיע בבנו מגיל צעיר. בפניהם ישירות פניני לא התנצל מעולם. בשביל זה לא היו לו "ביצים" (כמו במקרה של אלכס מאריץ'). הוא מעדיף לבוא מאחורי הגב (תשאלו את ליאור אליהו).
כל זה לא היה קורה אילו בצמרת מכבי ת"א הייתה דמות ערכית וחינוכית. על כך ששמעון מזרחי הביא את המועדון הזה לגדולה, אין מה לדבר. הבעיה אצל היו"ר הבלתי נלאה היא ממש לא התמכרותו המוחלטת לצהוב, אלא הגמישות של הקווים האדומים, והתיישרותם בהתאם לאינטרסים.
"גיא הוא סמל ומופת לווינריות, לחוכמת משחק ולנאמנות למועדון. שימש כקפטן מכבי ת"א ונשא את שמה בגאווה רבה", אמר בברכתו מזרחי. עד כדי כך גאווה, שלמחרת חשיפת הלחישות הקשות בטלוויזיה, נאלצו ראשי המועדון להדיחו מהתפקיד - וכמובן להחזירו בתוך זמן קצר. כשוועדת המשמעת של האיגוד דנה בעונשו, היה זה מזרחי שאירגן עבורו עסקת טיעון והרחקה, שהסתיימה במקרה במשחק החשוב הראשון בלו"ז.
7 צפייה בגלריה
גיא פניני עם יו"ר מכבי ת"א שמעון מזרחי
גיא פניני עם יו"ר מכבי ת"א שמעון מזרחי
פניני ומזרחי במסיבת העיתונאים. לא דיברו על הסרטן שבחדר
(צילום: עוז מועלם)
"שנינו קיללנו. יהונתן זרק לי סוגי קללות מגוונות כמעט לכל אורך המשחק, מילים שהנייר לא בדיוק סובל", ניסה פניני לבלף למחרת, ובהודעה המכובסת של ההנהלה נאמר: "פניני הסביר לנו כי במהלך המשחק שולדבראנד התגרה בו מילולית ופיזית". מה לעשות שבסרטון עם הסרטן לא היה זכר להתגרות, בעוד ששמו של הקפטן־פרובוקטור כבר הלך לפניו, ואפילו טס לחו"ל.
"פניני בעט בשחקן גרמני במשחק הקודם וקיבל טכנית. הפעם הוא עשה את המעשה הכי מלוכלך שיש עם מרפק לננאד קרסטיץ'. מעולם לא ראיתי התנהגות כזאת", זעם ביורובאסקט 2011 מאמן נבחרת סרביה דושאן איבקוביץ'. אצל מזרחי הפך הישראלי המכוער לסמל.
חמש שנים קודם, כשפניני מהפועל ירושלים דחף מאחור את אליהו בבריונות מסוכנת, אפילו מאמן מכבי ת"א דאז עודד קטש אמר: "זה אחד הדברים היותר מכוערים. יש פרובוקציות מקובלות, אבל היום הוא חצה את הקווים". אחר כך המצלמות קלטו את התפיסה באשכיו של מאריץ' מקובאן בהיכל, והמועדון ניסה כהרגלו לטייח. "הקבוצה מקבלת את הסברו של פניני על כך שהפגיעה בחלק גופו התחתון של מאריץ' לא נעשתה בכוונה וכי אין מדובר בפרובוקציה", נמסר לתקשורת, בתוספת התקרבנות אופיינית: "אם זה לא היה פניני, לא היו עושים מזה כזה סיפור". בהנהלת היורוליג לא התרשמו מפתפותי הביצים וקנסו את המועדון ב־13 אלף יורו בגין התנהגות בלתי ספורטיבית.
7 צפייה בגלריה
דושאן איבקוביץ'. הישראלי המכוער השאיר לכלוך גם בסרביה
דושאן איבקוביץ'. הישראלי המכוער השאיר לכלוך גם בסרביה
דושאן איבקוביץ'. הישראלי המכוער השאיר לכלוך גם בסרביה
(צילום: EPA)
כזו היא מחלקת הכדורסל הצהובה, שמעדיפה חצאי אמיתות במקרה הטוב, ומגוננת על שחקנים חסרי יושרה ובושה. בדיוק ההפך מהתרבות ומהערכים של מיץ' גולדהאר. איזה הבדל תהומי בין מיקי ברקוביץ', הווינר הכי גדול בתולדות הספורט הישראלי, ושחקן הנשמה מספר אחת מוטי ארואסטי, לבין המכביזם הנמוך – פיזית ומילולית – של פניני.
"לקרוא לאנשים 'נאצים' ו'שואה' זה מבחיל", אמר מזרחי על אוהדי הפועל למחרת דרבי הפלייאוף של 2005, שבו ניצחה מכבי באוסישקין. אכן מעלה קבס, אבל הפרחח שכינה את יריבו "נאצי" מייצג מבחינתו את "ערכי המועדון", ונשא את שמו בגאווה – כקפטן. כולה יד אליהו, לא יד ושם.

צירוף המקרים

גולדשטיין, כהן האחוקים והאח
בשבוע שעבר נכתב כאן על מינויו התמוה של אמיר כהן למנהל אגף תחרויות בהתאחדות, חרף בעיית האמינות והזגזגנות שלו, ובהליך חפוז שהשקיפות ממנו והלאה.
ב"ועדה" שבחרה בו ישבו שניים: מנכ"ל ההתאחדות ומנהלת כוח האדם. את הפרוטוקול הם מסרבים לפרסם, עובדה שגרמה לכמה חדי־אבחנה להעלות פרט חשוב נוסף להשלמת התמונה: המנכ"ל הנ"ל הוא עו"ד ניב גולדשטיין, לשעבר מנכ"ל מכבי נתניה וחברו הקרוב של המנהל המקצועי במועדון אלמוג כהן - שהוא לגמרי במקרה אחיו של אמיר.
7 צפייה בגלריה
ניב גולדשטיין
ניב גולדשטיין
ניב גולדשטיין. מינוי הזוי שיש לו אח ורע
(צילום: ההתאחדות לכדורגל)
מה זה חברו הקרוב? הנה, כך סיפר גולדשטיין בראיון לפני חודשים ספורים, כשהשניים שיתפו פעולה: "אני מחשיב את אלמוג כהן כאחד החברים הכי טובים שלי, ואני מדבר איתו שלוש פעמים ביום"... המינון, חשוב לציין, בלי מרשם של רוקח.
שלום ניב, זה לא ניגוד עניינים? לא היה מן הראוי שתפסול את עצמך? "כן, אני חבר טוב שלו, הכרתי אותו במכבי נתניה. לא חושב שאני בניגוד עניינים. זה איש אמון שלי ואני צריך לעבוד מולו. אני מכיר גם את שאר המועמדים שראיינתי בצורה זאת או אחרת".
מעניין מאוד, רק חבל שלא הודיעו מראש לעשרות המועמדים שהתחרו על התפקיד, ובמיוחד לשבעת האחרים שהגיעו לראיון, שזה קרה במסגרת התוכנית "האח הגדול", ושהם בסך הכל הוזמנו לפרק הדחה.

הנפוח

השיעור שקיבל איוניר מטסלפפה
הפועל ת"א נגד הפועל פ"ת בגביע הטוטו, דקה 2 בבלומפילד, השדר מוטי חביב מדבר על המאמן האורח, שבגיל 52 הגיע לראשונה בקריירה לליגת העל. "רק תגיד לי פעם אחת ולתמיד, הוא טסלפפה או טלספפה?", חמד לצון הפרשן מוטי איוניר, שאת שמו כמאמן מג'עג'ע כולם מכירים.
"טסלפפה", ענה בהדגשה חביב. "טסל?" המשיך איוניר בדאחקה הקורעת. "סגור על זה?"... זו הייתה התגלמות הפלצנות – כלומר פרשנות שממזגת שחצנות וליצנות. איוניר, שמדבר בפוזה של פפ גווארדיולה, יודע בדיוק איך מבטאים את שמו של המאמן הצנוע. הוא פגש בו לא פעם בשנים האחרונות, בליגה הלאומית, וקיבל ממנו שוב ושוב שיעורים בכדורגל.
7 צפייה בגלריה
הפועל ת"א הפועל פ"ת עופר טסלפפה
הפועל ת"א הפועל פ"ת עופר טסלפפה
נתן בראש לאיוניר, עופר טסלפפה
(צילום: עוז מועלם)
במפגש הליגה הראשון בין השניים, בדצמבר 2019, ניצחה הפועל ראשל"צ של טסלפפה את הפועל אשקלון של איוניר 1:2. לפני שתי עונות הצליח איוניר, כמאמן הפועל אום אל־פאחם, לרשום את הישג השיא במפגשים ראש בראש, כשסיים ב־0:0 עם הפועל פ"ת של טסלפפה, והפסיד לו בגומלין 3:2. קרב המוחות האחרון התרחש לפני פחות מחצי שנה, כשאיוניר כבר אימן בנוף־הגליל, והובס יחד איתה 3:0.
לסיכום: איוניר יודע היטב איך קוראים לטסלפפה, וטסלפפה לגמרי יודע איך קורעים את איוניר.

הפלירטוטו

צור, ברדוגו, ה"אהובים" והדחויים
על הפרויקט המגוחך והמחופף של הטוטו - בחירת 75 הספורטאים האהובים בתולדות המדינה – נכתב כאן כבר לפני שלושה חודשים, עם פרסום שמות המועמדים. הרשימה, שכללה עשרות רבות של כדורגלנים וכדורסלנים, התעלמה לחלוטין מכמה ענפים (כגון כדורעף) וספורטאים (כמו סטיב קפלן), שהאיגנורנטים במועצת ההימורים לא שמעו כנראה על קיומם.
בטקס החגיגי שנערך השבוע הכריזו הרומנטיקנים מהטוטו על "75 האהובים" שנבחרו (על ידי הציבור ו־ועדה מסדרת), והפיצו שלוש תמונות לתקשורת. השניים היחידים שמופיעים בשלושתן הם יו"ר הטוטו הפתטי שבתאי צור ומנכ"לו הנאמן מאיר ברדוגו. כן, גם בצילום הקבוצתי של חלק מ"האהובים" שטרחו להגיע לטקס תפסו שני הפונקציונרים הנערצים מהטוטו מקום טוב בשורה החזיתית באמצע. צור אפילו הסתיר את איל ברקוביץ'.
7 צפייה בגלריה
אהובי הטוטו. בחזית, היו"ר צור והמנכ"ל ברדוגו, בין שפר לשפיגלר. מאחורי מוטל'ה אחיו גיורא  צילום: ברנדי ארדוב
אהובי הטוטו. בחזית, היו"ר צור והמנכ"ל ברדוגו, בין שפר לשפיגלר. מאחורי מוטל'ה אחיו גיורא  צילום: ברנדי ארדוב
אהובי הטוטו. בחזית, היו"ר צור והמנכ"ל ברדוגו, בין שפר לשפיגלר. מאחורי מוטל'ה אחיו גיורא
(צילום: ברני ארדוב)
לא פחות מ־32 כדורגלנים ו־22 כדורסלנים נבחרו בין "75 האהובים", מה שלא הותיר מקום לאהבת מדליסטים אולימפיים כמו מיכאל קולגנוב, שחר צוברי ואבישג סמברג, לאלופת אירופה לונה צ'מטאי סלפטר ולסגנית אלופת העולם חנה מיננקו, שתיים שדווקא באו לכאן בעקבות האהבה. אבל את ההפתעה הכי מרעישה ברשימה שפירסם הטוטו (אמיתי לגמרי) סיפקו שני אחים כדורגלנים – "מוטלה שפיגלר" ו"גיורא שפיגלר".
מי שוודאי התאכזבו מכך שלא נבחרו בין 32 הכדורגלנים האהובים אלה שייע פייגנבוים ואלון מזרחי. מצד שני, הם שני המובילים ברשימת הספורטאים שאוהבים את עצמם.

מילה זו מילה

"הסערות סוערות מאוד בהפועל באר־שבע"
השדר תומר לוי נסער מהסתערותו של רמזי ספורי על שי אליאס במהלך משחק שש־ב"ש סוער, ומדווח מעין הסערה