ההחלטה הנדירה של רועי ריינשרייבר להרחיק שלשום את מגן מכבי חיפה רז מאיר במשחק העונה בגלל העימות במנהרת השחקנים, הקצינה עוד יותר את השיח סביב איכות השופטים. האירוע בטוטו־טרנר מתחבר ישירות לתקרית סוערת נוספת שהגיעה יומיים קודם – הכרטיס הצהוב המשונה ששלף אביעד שילוח למתן חוזז והביא להרחקתו. שני השופטים לא ישובצו למחזור הקרוב.
מכבי ת"א, למרות שניצחה בסופו של דבר את קריית־שמונה עם עשרה שחקנים, שלחה מכתב נוקב לאיגוד השופטים עם דרישה לבדק בית. המנכ"ל יריב טפר לא נשאר חייב והשיב במכתב חריף משלו, בו כתב בין היתר: "הייתם יכולים לעשות הרבה יותר כדי למנוע משילוח ובני משפחתו את החרפות, הגידופים והאיומים".
4 צפייה בגלריה
יריב טפר
יריב טפר
"יש לי שיח מול המאמנים והפידבק שלהם הוא חיובי – רחוק בהשוואה להתבטאויות שלהם בראיונות". טפר
(צילום: עוז מועלם)
בראיון ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet מתייצב טפר להגנת השופטים ועונה לביקורות: "יש לי שיח מול המאמנים והפידבק שלהם הוא חיובי – רחוק בהשוואה להתבטאויות שלהם בראיונות. הפער מטורף".

"לשופטים לעולם לא תהיה תהילה"

המנכ"ל ממשיך לתקוף: "יש שיח ציבורי שנוצר על ידי כתבים־אוהדים שמסקרים את קבוצותיהם ובעלי אינטרס להעביר את המסרים שלהן. לעולם נהיה הגוף שאוהבים לא לאהוב. אין לנו תהילה. לא נבקיע ולא נגיע למונדיאל. בוחנים אותנו על אחוז קטן של החלטות לא טובות. השיח האלים והמסית גורם לכך שאנשים טובים, שופטי העתיד, לא רוצים להגיע לתחום".
4 צפייה בגלריה
יריב טפר
יריב טפר
"השיח האלים והמסית גורם לכך שאנשים טובים, שופטי העתיד, לא רוצים להגיע לתחום". טפר
(צילום: עוז מועלם)
ועדיין, יש צורך בשיפורים. "אנחנו מקבלים פידבקים מבעלי המקצוע ואפילו ברחוב. אם מועדון מסוים מחליט לפמפם דרך אנשיו בתקשורת שאפילו שגיאה של שופט, לא קריטית כמובן, היא הזויה והדברים לא באמת כאלו, אז יש פה בעיה, כמו למשל הצהוב של חוזז. החל מהמחזור השביעי אין כמעט טעויות משמעותיות, אני רואה דברים טובים".
כמו? "תפעול מערכת ה־VAR שעברה שדרוג קיצוני. מדובר בכלי עזר שובר שוויון, ההחלטות מתקבלות דרכו במהירות. אורך זמן בבדיקה ירד ל־30 שניות, כמו בליגות המובילות באירופה".
מכבי ת"א התלוננה גם שהשער של קריית־שמונה הובקע מעמדת נבדל. "אף גורם לא יכול לטעון שלא היה שער. יש שגיאות כמו זו של שילוח ששלף צהוב מוטעה לחוזז, ואני בהחלט מצפה לסטנדרטים גבוהים יותר, אבל אלו החלטות שרואים בכל אירופה. בניגוד לאחרים, אנחנו בוחנים ומבקרים את עצמנו, בזמן שהשופטים שלנו חשופים לאיומים מטרידים".
"ברמת הנראות, כאשר שופט מגיע למשחק, גם אם מדובר בילדים של אחותו שעטופים בצעיפי מכבי ת"א, זה רע ציבורית. עם זאת, אין מניעה מלשבץ אותו כי הוא לא הגדיר עצמו כאוהד שלהם או הצהיר על ניגוד עניינים"
מה שהפך למגמה. "זה לא רק השופטים. אני יודע שאריק בנאדו קיבל איומים ברשתות, וגם אני מקבל לא מעט איומים. יש למועדונים חלק גדול במה שקורה. הם לוקחים אירוע ומלהיטים אותו – עד כדי כך ששופטים שהולכים ברחוב או יושבים בבתי קפה מאוימים על ידי אוהדים. חייבים לעצור את זה. קבוצות מסיתות נגד שופטים. זו סכנה".

"קניתי דגלים לכל המגרשים"

קח אותנו לפרשת הדגלים – אחד האירועים המביכים בתולדות הכדורגל הישראלי. "אירוע לא נעים, השופטים המעורבים הושעו מחמישה משחקים. ההנחיות חודדו, רכשתי דגלים לכל אצטדיון, למרות שאני עדיין מצפה משופט או מעוזר שלו שיגיעו עם שני הסרטים שלהם".
מה קרה במנהרה בטרנר? "לא יכול לדבר על זה כל עוד לא התכנסה הוועדה המקצועית. לא מכיר את האירועים עד הסוף. ברמה העקרונית ניתן להרחיק שחקן מחוץ למשחק".
4 צפייה בגלריה
יגאל פריד מוציא כרטיס אדום
יגאל פריד מוציא כרטיס אדום
"בעונה מצוינת". פריד
(צילום: אורן אהרוני)
אנחנו מדברים על אמון, ואז משבצים למשחק של הפועל ת"א את שלומי בן־אברהם, שנפסל על ידכם לשפוט במשחק של מכבי ת"א. "ברמת הנראות, כאשר שופט מגיע למשחק, גם אם מדובר בילדים של אחותו שעטופים בצעיפי מכבי ת"א, זה רע ציבורית. עם זאת, אין מניעה מלשבץ אותו כי הוא לא הגדיר עצמו כאוהד שלהם או הצהיר על ניגוד עניינים".
יש עתיד לשופטים בישראל? "יגאל פריד בעונה מצוינת, כמו גם שניר לוי, דוד פוקסמן ועוד. אין הרבה איגודים שהצליחו לפתח עתודה מתחת לגיל 32. אם הם לא היו טובים, לא היו מזמינים אותם למפעלים האירופיים".
4 צפייה בגלריה
ספיר ברמן בפעולה
ספיר ברמן בפעולה
"יש תהליך נכון שלא לוקח בחשבון את העניין המגדר". ספיר ברמן
(צילום: עוז מועלם)
איך אתה רואה את ההשתלבות של ספיר ברמן? "יש תהליך נכון שלא לוקח בחשבון את העניין המגדרי. מתייחסים אליה כמו לכל שופט או שופטת. אם היא מפשלת, היא חוטפת. אם יש פידבקים חיוביים, אומרים לה. היא יודעת שלא עושים לה הנחות".
אתה חושב שהקפאות של שופטים מסייעות להם? "אם הוועדה חושבת שישיבה בחוץ של שלושה שבועות עוזרת, אז אין בעיה עם זה".