התאחדות ההתעמלות הבין-לאומית (FIG) פירסמה קוד התנהגות חדש המפרט את ההתנהגות הנדרשת ממתעמלים, מאמנים, שופטים ובעלי תפקידים אחרים בענף ההתעמלות. פירסום הקוד החדש מגיע בעקבות שורת חשיפות של מעשי התעללות קשים וטיוחים בענף ההתעמלות שנמשכו שנים, חשיפות שהחלו לפני כשנתיים עם הסרט התיעודי “Athlete A” בנטפליקס והמשיכו עם חשיפות נוספות בבריטניה, קנדה ומדינות נוספות.
החשיבות הגדולה בפירסום הקוד החדש הינה בהעלאת המודעות בקרב כל המעורבים בענף, כולל הספורטאים והוריהם (ואולי בעיקר הם), למה נחשב כהתנהגות פסולה – בעיקר סביב מערכת היחסים בין המאמן למתעמל. להלן כמה מההנחיות העיקריות מתוך קוד ההתנהגות, הנוגעות ליחסי מאמן-מתעמל:
1 צפייה בגלריה
התעמלות
התעמלות
התעמלות
(צילום: gettyimages)
• למאמן אסור להתעלם או לסתור דעה מקצועית של מומחה רפואי. עליו לכבד כל הנחיה רפואית הנוגעת למתעמל הסובל ממחלה או פציעה כלשהי ולפרוטוקול שיקום וחזרה לאימונים.
• על המאמן להימנע מכל הערה או התנהגות בלתי הולמת, חסרת רגישות, פוגעת, מלגלגת או ביקורתית לגבי המראה הפיזי, מבנה הגוף או המשקל של המתעמל.
• על המאמן להתייחס לכל המתעמלים בשוויון, בכבוד ובהגינות ולהימנע מכל סוג של ניגוד עניינים, חוסר תקינות, אפליה או העדפה של מתעמל על פני מתעמל אחר.
• על המאמן לספק משוב בצורה כנה וחיובית ולנהוג בגישה חיובית ובונה המאפשרת למתעמלים להביע את דעותיהם ללא חשש מההשלכות.
פירסום הקוד אינו רק מס שפתיים. בשנתיים האחרונות הוקם גוף חיצוני ל-FIG בשם
Gymnastics Ethics Foundation המאפשר לכל אדם לדווח על מקרים של התנהגות פסולה. כל מקרה מדווח עובר בירור קפדני הכולל איסוף ראיות ועדויות ומספר מאמנים ושופטים כבר הודחו בעקבות תלונות עליהם. גוף זה אף יוצר קשר עם איגוד ההתעמלות המקומי בכל מדינה שבה דווחה תלונה. מקרים של נסיונות לטיוח על ידי אגודות ספורט או איגוד ההתעמלות המקומי טופלו במלוא החומרה. לפירסום הקוד ואכיפה אפקטיבית שלו יש פוטנציאל אמיתי לגרום לרעידת אדמה בענף.
כפי שכתב יו"ר FIG, "אנו לא יכולים לשנות שנים של התנהלות פסולה הספורט בן לילה. בעוד שבחלקים מסוימים בעולם דורות חדשים של מאמנים ומנהלים פיתחו גישות המבוססת על כבוד ורווחה, שיטות אימון פוגעניות עדיין שוררות במקומות מסוימים, מתוך אמונה חזקה שאלו חלק מהדרך להצלחה".
מאמנים שהתעללו במתעמלים שלהם פיזית ונפשית במשך שנים על שנים לא ישנו את דרכם. השינוי האמיתי יגיע כשמאמנים אלה יפנו את מקומם לדור חדש, צעיר וטוב יותר של מאמנים. האחריות מוטלת כעת על מנהלי האגודות, שיודעים מצוין מה מתרחש אצלם בבית, להאיץ את השינוי המיוחל, שיקרה בכל מקרה, בין אם ירצו בו ובין אם לא ירצו. גם לנו ההורים יש אחריות: לקרוא ולהכיר את הקוד ולדאוג שילדנו מכירים אותו. להנחות אותם לדווח לנו על כל מקרה של התנהגות שלא תואמת את הקוד שהם נתקלים בו, כדי שנוכל להפוך את ענף ההתעמלות לטוב ובטוח יותר עבור ילדינו.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.