הפרידה של ז'לגיריס משאראס
ביוני 2016, פחות מחצי שנה אחרי שהפך לראשונה בחייו למאמן ראשי, ברצלונה רצתה להחתים את שרונאס יאסיקביצ'יוס (44). הוא כבר סיכם את תנאיו, אך הליגה הספרדית מנעה את החתימה מכיוון שעל פי הקריטריונים שלה למאמן בליגה חייבים להיות לפחות שנתיים ניסיון בקבוצת בוגרים. שאראס נשאר בז'לגיריס קובנה ויורגוס ברצוקאס היווני חתם בקבוצה הקטלאנית.
אתמול (חמישי) סגר שאראס מעגל וחתם לשלוש שנים בברצלונה איתה גם זכה כשחקן ביורוליג, בשתי אליפויות ספרד ובשלושה גביעי המלך. נדמה כי ההמתנה הארוכה הייתה שווה לכל הצדדים. הוא צבר ניסיון בז'לגיריס, הגיע איתה להישגים שאף אחד לא ציפה (העפלה לפיינל פור היורוליג ב-2018), כשבמקביל בארסה בנתה סגל חלומי שיעמוד לרשותו גם בעונה הבאה.
5 צפייה בגלריה
שאראס מרוצה
שאראס מרוצה
חוזר לברצלונה. שרונאס יאסיקביצ'יוס
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
שרונאס יאסיקביצ'יוס במדי ברצלונה
שרונאס יאסיקביצ'יוס במדי ברצלונה
שאראס במדי ברצלונה
(צילום: AP)
בשבוע האחרון שאראס היה המאמן המחוזר באירופה. פנרבחצ'ה בה שיחק לקראת סיום הקריירה פנתה אליו כדי שיהיה מחליפו של ז'ליקו אוברדוביץ' האגדי. הצדדים כבר היו במשא ומתן מתקדם ונראה היה שהוא בדרך לאיסטנבול. אלא שאז קרתה התפנית.
ברצלונה העפילה לגמר טורניר סוף העונה בספרד ופגשה את באסקוניה. די בהפתעה הפסידו הקטלאנים ליריבה החלשה יותר על הנייר. מיד לאחר מכן יצרו אנשי בארסה קשר עם שאראס, שבכלל היה בחופשה משפחתית ביוון. הוא שקל את הדברים והבין כי פנר נמצאת בצומת דרכים. העזיבה של סמל גדול כמו אוברדוביץ' יחד עם הקיצוץ המשמעותי בתקציב בעקבות משבר הקורונה, צפויים להחליש בצורה משמעותית את מי שהייתה בעיני רבים הקבוצה החזקה ביבשת בשנים האחרונות. מצד שני, ברצלונה סיכמה כבר עם הרכז הטוב באירופה, ניק קלאתס, ניקולה מירוטיץ' הנהדר נשאר ויחד עם השניים יש עוד סוללת כוכבים.
5 צפייה בגלריה
קלאתס
קלאתס
חיזוק אדיר. ניק קלאתס
(צילום: EPA)
שאראס לא היה צריך לחשוב יותר מדי. ביום רביעי ברצלונה פיטרה את פשיץ', 24 שעות לאחר מכן ו-36 שעות מאז ההפסד בגמר לבאסקוניה, היא הודיעה על צירופו של שאראס. אין יותר מהר מזה.
לליטאי יש אמנם רק ארבע שנים כמאמן ראשי (ועוד שנה וחצי כעוזר), ועוד בקבוצת יורוליג בינונית, אבל אין בכלל ספק שהוא גיבש לעצמו זהות ועם הצלחות גם קשה להתווכח. שאראס אימץ לא מעט מההתנהלות שלו מהמאמנים הגדולים תחתיהם שיחק. הוא יכול להיות החבר הכי טוב מחוץ למגרש, כמו שמספרים על אוברדוביץ', אבל ברגע שנשמעת השריקה לפתיחת האימון נוצרת הפרדה מוחלטת. מצד שני, במהלך פסק זמן מכריע במאני-טיים הוא יכול לזרוק הערה מצחיקה ממש כמו פיני גרשון ולהפיג את המתח.
5 צפייה בגלריה
יכול להפיג את המתח עם הומור. שאראס עם פיני גרשון
יכול להפיג את המתח עם הומור. שאראס עם פיני גרשון
יכול להפיג את המתח עם הומור. שאראס עם פיני גרשון
(צילום: ראובן שוורץ)

אוהב שליטה ודוגל בהגנה חזקה

בנוסף להעפלה לפיינל פור ב-2018, שאראס הוביל את ז'לגיריס גם לפלייאוף ב-2019, והעונה דורגה הקבוצה במקום התשיעי, מרחק ניצחון אחד, מכניסה לפלייאוף כשהוחלט על ביטולה בעקבות מגפת הקורונה. בליטא הוא זכה בחמש אליפויות רצופות ובשלושה גביעים וטיפח לא מעט שחקנים זרים אלמוניים שאחרי התקופה בז'לגיריס זכו לחוזים שמנים בקבוצות עילית. אחד מהם הוא הפורוורד/סנטר ברנדון דייויס, שחתם בקיץ הקודם בברצלונה וכעת השניים יתאחדו.
5 צפייה בגלריה
ניקולה מירוטיץ' מול אנתוני רנדולף
ניקולה מירוטיץ' מול אנתוני רנדולף
ייתן לו חופש בהתקפה? ניקולה מירוטיץ'
(צילום: EPA)
שיטת המשחק, ובעיקר הצורה בה הוא יצליח ליישם אותה בברצלונה היא סוגייה מעניינת. שאראס אוהב להיות בשליטה כל הזמן. הוא דורש משחקניו הגנה חזקה, ובהתקפה לא נותן להם יותר מדי חופש. הוא תמיד יעדיף שהם ייקחו זריקה אחרי תרגיל מסודר במקום התפרעות של שחקנים. השיטה הזאת מתאימה יותר למועדונים עם סגלים מוגבלים כמו ז'לגיריס ופחות לברצלונה. מצד שני, אולי האיכות של הסגל תעשה את שלה והוא ייתן לקלאתס ומירוטיץ' יותר חופש. בעונה החולפת הוא כבר הוכיח שהוא יודע להתגמש.
בסוף השנה האזרחית מצאה את עצמה ז'לגיריס במקום האחרון ביורוליג כשהיא סופרת תשעה הפסדים רצופים. המאמן החליט לשחרר קצת מהשיטה הנוקשה שלו, ועד לעצירת העונה קבוצתו ביצעה מהפך של 180 מעלות, ניצחה תשע פעמים והפסידה רק בארבעה משחקים.