טאדיי פוגצ'אר יצא אתמול לרכיבת צהריים קלילה ומהנה, 169.3 קילומטרים ממורה לקרקסון, לא משהו מסובך מדי תחת שמש הצהריים הצרפתית, רק כמה עליות לא רציניות בדרך. הוא היה הרוכב ה־33 שחצה את קו הסיום בקטע ה־15 בטור דה פראנס, שש דקות ושבע שניות אחרי המנצח הבלגי טים ולנס, לא מתחרה שבאמת מדאיג אותו. האמת היא שרגע לפני יום המנוחה, אין מישהו כזה במרוץ.
הסלובני בן ה-26, האלוף ב־2020, 2021 ובשנה שעברה, סיים שני ליונאס ויניגור הדני בשתי המהדורות הנוספות בתקופה הזו. היריבות ביניהם מגדירה את חמש השנים האחרונות בטופ העולמי – אבל כפי שקרה מוקדם מאוד בטור הנוכחי, פוג'צאר מתחיל לברוח לוויניגור. אחרי 15 קטעים, הפער ביניהם התנפח ל־4:13 דקות, ובששת הקטעים הנותרים לדני נותרו מעט מאוד הזדמנויות לנסות להדהים. הגיוני יותר שפוגצ'אר דווקא יגדיל את ההפרש, ויסיים בניצחון דומה יותר לגרסה האחרונה, של יותר משש דקות פער על ויניגור. שאר הרוכבים לא רלוונטים – ישנם רק שניים נוספים, הגרמני פלוריאן ליפוביץ והבריטי אוסקר אונלי, שבכלל נמצאים בהפרש של פחות מעשר דקות מהמוביל. הוא עד כדי כך חזק.
3 צפייה בגלריה
טאדיי פוגצ'אר
טאדיי פוגצ'אר
מי יכול עליו? טאדיי פוגצ'אר
(צילום: LOIC VENANCE/AFP)

מחדד את הכישרון

הדומיננטיות של פוגצ'אר הולכת ומתעצמת. בשנה שעברה הוא לקח דאבל עם הג'ירו, ופלירטט עם הרעיון להיות הראשון בהיסטוריה שזוכה בשנה אחת בכל שלושת המרוצים הגדולים, לפני שוויתר על הוואלטה בספרד (מרוץ בו עדיין לא זכה). אולי בעתיד כבר לא יישארו לו אתגרים והוא ינסה זאת. ואולי מדליית זהב אולימפית הייתה מצטרפת לשלל ההישגים, אבל הוא פרש מהנבחרת הסלובנית לפריז בגלל תשישות. באמת נראה שהאיש לא מתעייף לעולם, וההסבר ההגיוני יותר שנפוץ במולדתו הוא שפוגצ'אר העניש את הוועד האולימפי הסלובני על כך שלא לקח למשחקים את אורשקה ז'יגארט – אלופת המדינה במרוץ נגד השעון ומרוץ כביש, וגם הארוסה שלו...
בחודשים הראשונים של העונה התבהר שהוא רק מחדד את הכישרון שלו, המשך ישיר לתחילת העבודה עם מאמן הכושר החדש חאבייר סולה ב־2024. בקבוצת האמירויות שעבורה הוא רוכב הרגישו שהוא רוצה לעשות עוד התקדמות ומוכן לתת הכל, סולה הבטיח שהסלובני יכול להשתפר, והתוכנית שלו החלה לכלול בין השאר יותר עבודה על כוח בחדר הכושר ואימונים בתנאי חום להכנת הגוף.
3 צפייה בגלריה
רוכב האופניים הסלובני טאדיי פוגצ'אר
רוכב האופניים הסלובני טאדיי פוגצ'אר
אי אפשר לנצח אותו
(REUTERS/Sarah Meyssonnier)
לאחרונה, בקריטריום דה דופינה היוקרתי, הוא הלהיב עם השימוש בנשק החדש שלו – האצה חריגה בישיבה בעליות – שחיסלה את התחרות. זה צעד מאוד לא שגרתי על המסלול, והסלובני הסביר בפשטות: "אני אוהב לשבת על האופניים. אתה חייב לעמוד על הדוושות אם אתה רוצה לתת את האקסטרה, אבל כשהקצב כבר גבוה, אתה לא חייב לעשות את זה".

דומיננטיות גדולה מדי?

לפני פתיחת הטור התראיין אחד מאנשי הצוות המקצועי הבכירים של קבוצת רד בול באתר "ולו" ואמר: "חייבים להודות שפוגצ'אר נמצא בדרגה אחת מעל כולם. אנחנו צריכים לקבל את זה. קשה להיכנס למרוץ ולהגיד 'טוב, כשהוא יפרוץ קדימה נרכוב בעקבותיו'. אנחנו רואים שוב ושוב שזה פשוט לא תמיד אפשרי. קשה לדעת מה יש לנו לעשות נגדו".
קשה לדעת כי התשובה כרגע היא "אין מה לעשות". היה לו רגע אחד של חולשה בטור הנוכחי, של פגיעה בגלגל הקדמי של רוכב אחר שהובילה להחלקה ונפילה בקטע ה־11, אבל הוא יצא ממנה ללא פגע ולא איבד זמן יקר. בשאר הקטעים, במיוחד בשבוע החולף, הוא מבריק.
פוגצ'אר לא בורח מוקדם, אלא שומר את הטיסה לטיפוס האחרון, לחלק המסיים של השלב, וגם ויניגור לא עומד בזה בדרך כלל. לפני כמה ימים זה הפך לאכזרי: הסלובני כבר לקח לפני כן שני קטעים (4 ו־7), אבל הוא פירק את המרוץ ביום חמישי עם ניצחון גאוני בעלייה לפסגת הוטקאם, ולמחרת חבש את כובע הספרינטר וזכה בקטע קצר נגד השעון. שני ניצחונות רצופים שדורשים כישרון כל כך מגוון ועמוק.
3 צפייה בגלריה
טאדיי פוגצ'אר ויונאס וינגור
טאדיי פוגצ'אר ויונאס וינגור
"אם היה רוצה, היה משאיר לו אבק". טאדיי פוגצ'אר ויונאס וינגור
(צילום: LOIC VENANCE/AFP)
זה מגיע לנקודה שבה יש מי שטוען שהוא אפילו שומר את התחרות יחסית פתוחה בכוונה, רק כי הוא יכול. ביארנה ריס הדני, שזכה בטור ב־1996 ומאוחר יותר הודה שהשתמש בחומרים אסורים, אמר אתמול ביחס לבן־ארצו ויניגור: "היה נהדר לראות שלשום את יונאס מנסה כמה מתקפות, אבל פוגצ'אר יותר מדי טוב כרגע. סביר להניח שאם הוא היה רוצה, הוא היה משאיר ליונאס אבק".
מדהים לראות פנומן כזה בפעולה, ועכשיו זה זמן מושלם לצפות בביצועים שלו. הוא גם כל כך צעיר שזה יכול להימשך זמן רב. זה גם מה שמדאיג אנשים בענף, כמו הפרשן ההולנדי תיס זונפלד שכתב לפני מספר חודשים, עוד לפני ההצגה העכשווית: "לא משנה עד כמה יפות רכיבות הסולו שלו, לא משנה עד כמה הוא עובר עונה מיוחדת, הדומיננטיות שלו גדולה מדי. הוא לא מתעייף, אבל אני כן – ממנו, ואני חושב שאני לא לבד".
אז מה עדיף? סופרסטאר שכבר קרוב לגדולים בהיסטוריה או תחרות צמודה יותר שתשאיר את המתח על כנו? נראה שהתשובה ברורה: גם בשנים שבהן רוכב אחד שלט לחלוטין בטור דה פראנס, גם אם התברר שזה נעשה ברמאות (ד"ש ללאנס ארמסטרונג), ההמונים שעומדים בצידי הדרך וצופים בטלוויזיה לא ויתרו על התענוג שלהם. פוגצ'אר יכול לעשות רק טוב לאופניים, גם בתור שם מוכר
פורסם לראשונה: 01:30, 21.07.25