אלופת העולם הטרייה אנסטסיה גורבנקו בוחנת אפשרות להחליף את מאמן-העל שאיתו היא עובדת במסגרת הנבחרת, דייב מארש. ההצלחה הגדולה שלה הובילה להצעות רבות שהוגשו לה מצד מאמנים שמעוניינים להכין אותה לאולימפיאדת פריז 2024.
האמריקאי מארש, שנחשב לאחד השמות המוכרים בענף ועובד במרכז השחייה היוקרתי בסן-דייגו, היה זה שקידם את גורבנקו בשלוש השנים האחרונות, אולם עתה יש סימני שאלה לגבי המשך העבודה המשותפת ביניהם.
5 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו
אנסטסיה גורבנקו
אנסטסיה גורבנקו. שוקלת להחליף את המאמן
(צילום: EPA)
"לא פשוט לגורבנקו עם מארש", טען מקורב לשחיינית. מתברר כי האמריקאי לא הגיע עימה לאבו-דאבי, אלא מאמנה האישי אהוד סגל. "אצל מארש האימונים מושתתים יותר על קצב, עד כדי כך שהגוף מתקשה לעמוד בעומסים כאלו, זה יותר טכניקה ומהירות מאשר קילומטראז'ים". מארש, שמשתכר 150 אלף דולר בעונה, דוגל באימונים קצרים ואינטנסיביים על מנת לדמות כמה שיותר תחרות, והוא זה שבין היתר שיפר משמעותית את יכולת הזינוק של גורבנקו.
בינתיים מתברר כי גורבנקו, שהפכה לשם גדול בעולם השחייה, קיבלה לאחרונה הצעות לעבור ולהתאמן במרכזי שחייה באוסטרליה, כמו גם בספרד ובצרפת. "אנחנו מעדיפים שהיא לא תעזוב את מארש, אבל היא צריכה לקבל את ההחלטה", אמרו גורמים באיגוד השחייה.
5 צפייה בגלריה
דייב מארש. סוף הדרך שלו עם גורבנקו?
דייב מארש. סוף הדרך שלו עם גורבנקו?
דייב מארש. סוף הדרך שלו עם גורבנקו?
(צילום: אורן אהרוני)

כסף ופסיכולוגיה

ובינתיים, שתי מדליות הזהב ההיסטוריות של גורבנקו באליפות העולם בבריכות קצרות באבו-דאבי מחדדות את המסקנה הכי משמחת עבור הספורט הישראלי: הצעירה בת ה-18 הופכת מול עינינו לספורטאית עם התקוות הגדולות ביותר לקראת המשחקים האולימפיים בעוד כשנתיים וחצי בפריז.
נכון, המשחים ב-50 מטר חזה ו-100מטר מעורב אישי בבריכות קצרות אינם אולימפיים, אבל עדיין מדובר בהישגים אדירים שגם מסמנים גרף שיפור עקבי ומרשים. מספיק להסתכל על איכות המתחרות בבריכה באבו-דאבי כדי להבין שגורבנקו שייכת לשכבת העילית.
בוועד האולימפי הישראלי מבינים כי גורבנקו היא כרגע המסומנת הבכירה ביותר לקראת פריז 2024. הנחת העבודה באיגוד ההתעמלות ובוועד האולימפי היא כי המתעמלת האמנותית לינוי אשרם לא תמשיך לקמפיין אולימפי נוסף, ומי שתנסה לייצר המשכיות היא אבישג סמברג מהטאקוונדו. במצב הזה השחיינית מקריית-ביאליק הפכה לתקווה הגדולה של הספורט הישראלי והיא תנסה לשבור תקרת זכוכית נוספת – מדליה באחד משני הענפים הכי חשובים באולימפיאדה.
5 צפייה בגלריה
גורבנקו
גורבנקו
התקווה הגדולה לפריז 2024
(צילום: גטי אימג'ס)
כבר לפני חמש שנים אותרה גורבנקו בתחרות של איגוד השחייה בקריית-ביאליק וסומנה כמי שיכולה להגיע לטופ. בגיל 15 היא עברה להתגורר במכון וינגייט בנתניה והתאמנה בבריכה האולימפית תחת המאמנים לוקה גברילוב ואוהד סגל.
ההישגים העקביים והמנטליות התחרותית והבוגרת של גורבנקו גרמו לאיגוד השחייה להבין שיש להם יהלום נוצץ במיוחד, ולכן לקראת פריז הוכנה עבורה תוכנית מיוחדת. מעבר למלגות של הוועד האולימפי לספורטאית-על מסוגה, יש לה ספונסרים מהעולם העסקי, כולל אוליגרך רוסי, שתומכים בה ומסייעים במימון ההוצאות הגדולות הכרוכות בבניית ספורטאית אולימפית ברמה עולמית. התקציבים הללו איפשרו את ההחלטה לחבור למאמן מארש במרכז השחייה בסן-דייגו, כולל לשכן אותה בארה"ב ולקיים שגרה ספורטיבית מלאה על הקו קריית־ביאליק-סן־דייגו יחד עם אביה שנוסע לצידה.
5 צפייה בגלריה
גורבנקו
גורבנקו
על הקו בין קריית ביאליק לסן דייגו
(צילום: EPA)
סביב גורבנקו ישנה מעטפת שאמורה לסייע לה בכל תחום ובכל בעיה. לשחיינית הצעירה הוצמד מטעם הוועד האולימפי מערך מנטלי ופסיכולוגי בראשות אוהד מעוז, תחום שתוקצב בכמיליון שקלים לשנה והוא ילווה אותה עד לצרפת, גם בשיחות זום.
גם עיתוי הגיוס של גורבנקו לצה"ל (29 בדצמבר) נקבע בקפידה על ידי אנשי הצוות המקצועי, כדי לצמצם את הפגיעה ברצף האימונים והתחרויות שלה. אחרי אליפות העולם באבו-דאבי, לגורבנקו לא צפויות תחרויות בשבועות הקרובים, ולכן הוחלט שזה יהיה פרק הזמן שבו תוכל למלא את חובתה, לעשות טירונות ולחזור בהמשך לשגרת אימונים. במקום פגרה שכוללת מנוחה, היא תעביר שבועיים של טירונות, שבמהלכם ידאגו לתזונה שלה ויאפשרו לה לצאת לאימונים בבריכה.
5 צפייה בגלריה
גורבנקו
גורבנקו
בקרוב בצה"ל. גורבנקו
(צילום: גטי אימג'ס)

מנוחה זה לחלשים

ישנו יתרון חשוב בכך שגורבנקו התנסתה במשחקים אולימפיים וכבר בטוקיו ניפצה תקרת זכוכית כשהפכה לשחיינית הישראלית הראשונה שעולה לגמר אולימפי. היא עשתה זאת ב-100 מטר גב, שם סיימה במקום השמיני. בנוסף, היא השתתפה בגמר נוסף במשחה השליחים המעורב, נשים וגברים, ב-4x100.
עוד לפני המשחקים בטוקיו, בחודש מאי האחרון היא זכתה במדליית הזהב באליפות אירופה בבודפשט ב-200 מטר מעורב אישי, ובחודש שעבר גם הפכה לאלופת אירופה בבריכות קצרות בקאזאן באותו משחה.
אחד הלקחים המשמעותיים מטוקיו היה להגביר את הפעילות בימי התחרויות, כדי שתוכל להתמודד עם עומס במהלך תחרות גדולה וארוכה שבה היא משתתפת במספר משחים. בטוקיו היא הפתיעה ועלתה לגמר ב-100 מטר גב, אולם ייתכן כי זה עלה לה בעלייה לגמר במשחה שנחשב לחזק ביותר שלה - ב-200 מטר מעורב אישי.
הימים האחרונים באבו-דאבי מוסיפים לה עוד ניסיון ואף מוכיחים שגורבנקו למדה להתמודד גם עם ההתרגשות הגדולה ביותר: השמעת "התקווה" כשהיא בראש הפודיום.