מה שמייחד ג'ודו משאר ענפי הספורט הוא שכל התחרות מתמצה ביום אחד, מהמוקדמות ועד המאבק על המדליה האולימפית. הראשונה להשיג מדליה אולימפית ישראלית בענף הייתה יעל ארד בשנת 1992, ומדליית הארד של אורן סמדג'ה, כיום מאמן נבחרת הגברים, הושגה למחרת. לאחר מכן, אריק זאבי השיג מדליית ארד באתונה 2004 וירדן ג'רבי ואורי ששון זכו בארד בריו 2016, צירוף מקרים שכולם זכו בארד, לא?
בין משחקים למשחקים, הנבחרת הישראלית זוכה במדליות מכל צבעי הקשת, בגראנד סלאמים ובאליפויות אירופה ועולם. הזכור מבין המצליחים הוא שגיא מוקי, שזכה במדליית זהב באליפות העולם בקטגוריית המשקל שלו, ונעמד על הפודיום עם דגל ישראל וההמנון ברקע, כשעיניו מלאות בדמעות התרגשות ומדינה שלמה נסחפה אחריו.

1 צפייה בגלריה
נבחרת הג'ודו עם המדליות
נבחרת הג'ודו עם המדליות
נבחרת הג'ודו עם המדליות
(צילום: אורן אהרוני)

אז למה באולימפיאדת טוקיו 2020 הספורטאים שלנו לא הצליחו לעלות על הפודיום ולזכות במדליות בתחרויות האישיות, ובתחרות הקבוצתית אשר נערכה לראשונה במשחקים האולימפיים, זו המשלבת גברים ונשים קרב אחרי קרב, נבחרת ישראל לקחה מדליית ארד אולימפית. מה בעצם עשה את השינוי?
נדמה שכישלונות אישיים מולידים ניצחונות קבוצתיים. זה קורה רבות בספורט, ואני בדעה שכל ענף ספורט - גם אישי - הוא בעצם ספורט קבוצתי. בספורט אישי, נדרשת משמעת ממוקדת תחרותית, הספורטאי לבד עם יכולותיו ואימוניו, ואילו בספורט הקבוצתי, מלבד מיקוד שליטה משימתי ותחרותי, נדרשת גם משמעת חברתית ואחריות קבוצתית, גם לכידות משימתית ולכידות חברתית.
כל ג'ודוקא במשלחת ידע שהוא נלחם עבור חבריו בקבוצה, עבור המאמנים ואפילו עבור החברה הישראלית בכללותה. כשאתה שחיין או שחקן כדורמים, למשל, אתה מבין את זה בבירור, ומניסיוני כמאמן שחייה ושחיין שליחים תחרותי בארץ ובעולם, אני יודע כי המשימה החשובה והמאתגרת ביותר כחלק מקבוצה היא להתעלות מעל גודל האתגר ולהתחבר יחדיו כספורטאים, כחברים, כנבחרת, כהוקרה למאמנים המסורים ואפילו למדינת ישראל.
שנת 2021 הביאה לישראל מדליה אולימפית קבוצתית ראשונה בהיסטוריה, כזו שלא תישכח עוד שנים רבות, ואני מאחל לכל חברי המשלחת בטוקיו הצלחה רבה, הן במטרות האישיות והן כקבוצה בכל ענף וענף.
הכותב היה שחיין בארבעה משחקים פראלימפיים, ומלווה כפסיכולוג את המשלחת הפראלימפית בהכנות לטוקיו
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.