חצי שנה של פארסה. ב-13 בינואר האחרון מונה ג'ורדי קרויף למאמן נבחרת אקוודור ובמדינה התלהבו וציפו בכיליון עיניים להצלחה גדולה עם אקס מכבי תל אביב.
"מאמן עם דם של אגדה", ציינו באמצעי התקשורת את מורשתו של בנו של יוהאן והציגו פרויקט גדול שכלל שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, הקמת בית נבחרות החדש וקירוב האוהדים לנבחרת. ההולנדי/ספרדי הוצג בטקס מפואר בו נכח גם נשיא אקוודור לנין מורנו לצד השרים בכירים במדינה, וזאת למרות שעל פי הדיווחים הוא לא היה המועמד המועדף על ההתאחדות, שמינתה אותו בתום חודשים של חיפושים.
7 צפייה בגלריה
ג'ורדי קרויף
ג'ורדי קרויף
פיזר הצהרות. ג'ורדי קרויף
(צילום: AP)
"אני שאפתן ורוצה לזכות בהכל, נבנה נבחרת במטרה לזכות בקופה אמריקה ותוכנית לפיתוח כשרונות שתשמש דוגמה ביבשת", הכריז קרויף באותו ערב גאלה זכור לשמצה.
צעד לעבר העתיד? הישגים היסטוריים? פיתוח הכדורגל? לא דובים ולא כלום. הציפיות היו בשמיים והכל קיוו לעלות למונדיאל בקטאר 2022, אבל כעת מדברים על אכזבה גדולה וחוששים מהתרסקות מבלי שקרויף הספיק לאמן אפילו במשחק אחד, ומבלי שהעביר אפילו אימון. ולא, הקורונה לבדה לא אשמה בכל זה, טוענים ברחובות קיטו וגוואיאקיל.
7 צפייה בגלריה
לנין מורנו
לנין מורנו
גם הוא התלהב לחינם. נשיא אקוודור לנין מורנו
(צילום: AP)
בשבת האחרונה פורסם שקרויף החליט להתפטר מתפקידו, כשברקע ידיעות שפורסמו בספרד על האפשרות שהוא ימונה למאמן זמני של ברצלונה במקום קיקה סטיין. כל זאת, אחרי שעד כה הוא הספיק לקבל 900,000 דולר מבלי שעבד בכלל ומבלי שהציג שום תכנית עבודה (היה אמור לקבל 4 מיליון דולר עד סוף מוקדמות המונדיאל), ואחרי שעבור הפרויקט שהציג כבר הוציאה ההתאחדות 211,000 דולר. במקביל, הוא המשיך לשמש כפרשן ולכתוב טור בעיתון "ספורט" מבלי ששהה כמעט באקוודור.
קורונה או לא, למרות שהמשחקים ברחבי העולם הופסקו, המאמנים הזרים האחרים שעובדים באקוודור נשארו להתגורר בה ולהתכונן לחידוש המשחקים לעומת קרויף, שחזר לספרד ועורר תרעומת בשל כך. האקוודורים מרגישים שקרויף פשוט עשה מהם צחוק. שישה מבין 9 חברת הנהלת ההתאחדות חתמו על מסמך הקורא לקיים היום ב-18:00 (שעון ישראל) ישיבה דחופה בה הם דורשים לקבל דוח מפורט אודות החוזה של המאמן, ההוצאות שנגרמו עקב כך ותרחישי עזיבתו.
7 צפייה בגלריה
אוהדי אקוודור. קרויף הבטיח להוסיף צבע
אוהדי אקוודור. קרויף הבטיח להוסיף צבע
אוהדי אקוודור. קרויף הבטיח להוסיף צבע
(צילום: EPA)
"נכון לעכשיו לא קיבלנו שום החלטה", הודיע נשיא ההתאחדות פרנסיסקו אגאס, אבל לכולם ברור שהקדנציה של המאמן הגיעה לקיצה עוד בטרם החלה.

"בושה, קרויף רימה אותנו ולועג לנו"

אז מה גרם לקרויף לנטוש את הפרויקט ולעזוב? הכל התחיל באפריל האחרון, אז הודיע אגאס שמשכורתו של קרויף תקוצץ ב-70 אחוז בעקבות משבר הקורונה. לפני שבועיים הגיש המנהל הספורטיבי של הנבחרת האקוודורית, הספרדי אנטוניו קורדון שמינה אותו לתפקיד, את התפטרותו לטובת משרה בבטיס, בה יעבוד כמנהל ספורטיבי יחד עם המאמן מנואל פלגריני. את האוהדים וההתאחדות עיצבן קורדון מכיוון שבמכתב ההתפטרות שלו לא ציין את הסיבה האמיתית לעזיבתו, ורק תלה זאת במשבר הקורונה.
ואז הגיע הכישלון של ברצלונה בליגה הספרדית, ששוב העלה לסדר היום את האפשרות שקרויף יקבל את משרת חלומותיו, גם אם באופן זמני. בחוזהו קיים סעיף יציאה במקרה שהמועדון הקטאלוני ימנה אותו לתפקיד. בכל מקרה אחר, אם יעזוב הוא יצטרך לשלם פיצויים בסך 900,000 דולר. קיקה סטיין אמור להישאר בבארסה עד לסיום משחקי ליגת האלופות באוגוסט, אבל כמעט בטוח שלא ימשיך בעונה הבאה וכל הסימנים מעידים על כך שבקטאלוניה מצפים למנות את צ'אבי. קרויף מועמד לקבל את משרת המאמן הזמני עד למינויו של קשר העבר ובשל כך מושכנעים שזו הסיבה האמיתית לכך שהחליט לעזוב.
7 צפייה בגלריה
ליונל מסי
ליונל מסי
הכישלון של מסי וברצלונה עורר את שאיפותיו של קרויף
(צילום: AP)
"אנחנו מבינים שאחרי שברצלונה לא זכתה באליפות יותר מעניין את קרויף להישאר שם מאשר להגיע לפה", זעם חבר הנהלת ההתאחדות קרלוס גלארסה.
קרויף היה אמור לשוב לאקוודור ביום שישי האחרון, אחרי ששהה בספרד בשלושת החודשים האחרונים, אבל לא עשה זאת "מסיבות אישיות". המעניין שהוא שהצוות שלו, הכולל גם הוא את מיודעינו קרלוס גרסיה (עוזר מאמן), חואן טוריחו (מאמן כושר), חואן קולינס (מאמן שוערים), יואל לארה (סקאוט) ודומינגו מרטין (עוזר מאמן שני) נחת במדינה הדרום אמריקנית כבר ב-9 ביולי ושהה מאז בבידוד.
בעוד אנשי הצוות שלו שוהים באקוודור פורסם כאמור בשבת האחרונה שקרויף לא ימשיך בתפקידו, והערב אמורה להימסר על כך הודעה רשמית בתום הישיבה של ההתאחדות. "הוא שלח לי הודעה ממדריד בה כתב שהוא מבקש עוד יומיים לחשוב על עתידו מכיוון שהוא בסימן שאלה", אמר אגאס. "זה פגע בי ואני חושב שצריך למצוא דרך להיפרד ממנו".
7 צפייה בגלריה
קרויף ואנשי צוותו במכבי ת"א
קרויף ואנשי צוותו במכבי ת"א
קרויף ואנשי צוותו במכבי ת"א
(צילום: עוז מועלם)
גלארסה התעצבן עוד יותר: "זו בושה איך שקרויף מתייחס אלינו. הוא לועג לכדורגל האקוודורי. איך הוא יכול לרמות אותנו ככה? מגיע לנו שיתייחסו אלינו בכבוד ובגללו גם איבדנו זמן ומשאבים חשובים מאוד. אם מישהו לא מרגיש בנוח במקום העבודה שלו - הוא צריך להיות כנה ולעזוב. הוא מטייל באירופה, במקסיקו ובכל מיני מקומות ובכל פעם צריך לבקש עבורו אישורים מחדש. זה לא צודק כלפי עובד ממוצע במדינה שמשתכר 500 דולר בחודש".
לואיס צ'אנגו, מנהלה של קבוצת מושוץ' רונה המקומית, לא התאפק ותקף גם את אגאס: "לפני 500 שנה הספרדים שדדו את הזהב מבני שבט האינקה ובמאה ה-21 קרויף לוקח אלפי דולרים ונוסע לחופשות והיו"ר לא מבקש ממנו חשבוניות ודוחות עבור הוצאות. אם לי יש מחויבות בעבודה אני נשאר שם עד הסוף כי צריך לעמוד ביעד".
7 צפייה בגלריה
ציוץ
ציוץ
הציוץ שהזכיר את שוד הזהב משבט האינקה
(צילום מסך)
כעת הכל מסתבך עבור האקוודורים. הכדורגל העולמי אמנם מושבת בגלל הקורונה, אבל הם צריכים לחפש מאמן חדש לקראת מוקדמות המונדיאל, טורניר שאמור להיפתח בחודש אוקטובר. מאמן הנבחרת עד גיל 20, הארגנטינאי חורחה סליקו (מתגורר באקוודור מאז 2005) והאורוגוואי גיז'רמו אמאדה, מאמנה של סנטוס לגונה המקסיקנית, הוזכרו כמי שמועמדים לקבל כעת את התפקיד במקום קרויף.
גלארסה: "עוד מעט מתחילים משחקי מוקדמות המונדיאל ואנחנו לא יכולים להמשיך במשחק החתול והעכבר הזה. אם קרויף רוצה - אז שיתפטר. אנחנו לא נפטר אותו".
7 צפייה בגלריה
אף אחד לא יתפלא אם אקוודור תובס בארגנטינה
אף אחד לא יתפלא אם אקוודור תובס בארגנטינה
אף אחד לא יתפלא אם אקוודור תובס בארגנטינה
(צילום: AFP)
חלוץ הנבחרת לשעבר, קרלוס טנוריו, קרא להתאחדות ללמוד מהטעות: "צריך למנות מאמן מקומי או לפחות דרום אמריקני. אם המוקדמות היו מתחילים מחר אז לנו ולבוליביה יש את הנבחרות החלשות ביותר. המאמן לא אשם במה שקרה, אלא ההתאחדות ואם הוא יעזוב זה לא ישנה את המצב שלנו בהרבה".
בקיצור, אף אחד לא יופתע אם אקוודור תספוג תבוסה מארגנטינה במשחק הראשון במוקדמות המונדיאל בבואנוס איירס ב-8 באוקטובר. רק שהפעם, אם זה יקרה אף אחד לא יתקוף את המאמן שיעמוד על הקווים, אלא את מי שהיה אמור להיות שם במקומו ופשוט החליט לברוח.