פריז סן ז'רמן חשבה שהיא באה לנוח מול נאנט. אחרי המאמץ האדיר שהביא 0:1 קטן על ריאל מדריד, מה זה עוד משחק בליגה הצרפתית נגד קבוצה ממרכז הטבלה. מסי, ניימאר וקיליאן אמבאפה פתחו בהרכב וציפו לחגוג, אך מולם עמד אלבן לאפון, ילד פלא לשעבר בן 23, שרשם את הסטטיסטיקה המופרעת הבאה: שמונה הצלות מבעיטות מתוך הרחבה, ועוד פנדל של ניימאר. המכבש של פ.ס.ז' השיג שער אחד בלבד, וזה נגמר ב-1:3 לנאנט. לאפון זכה לכבוד ענק והפך לשחקן ה-13 בהיסטורי שזוכה לציון "10" מהעיתון ל'אקיפ. מסי, אגב, קיבל את הציון המושלם פעמיים.
לאפון בן ה-23 הוא לא שם אנונימי. למעשה מדובר בילד פלא בדימוס. הכישרון החריג שלו הפך אותו לשוער הצעיר ביותר שפתח בליגה הצרפתית - בגיל 16 ו-310 ימים בלבד הוא עמד בשערה של טולוז. כילד בבורקינה פאסו הוא הראה כישורים רבים: התנסה בטניס כמו אבא שהיה טניסאי חובב וכדוריד כמו אמא (חברת נבחרת בורקינה פאסו בכדוריד) ושעבר לצרפת בגיל 9 הוא התקבע על כדורגל. תחילה כמובן כחלוץ, כמו כולם, אך יום אחד השוער בקבוצת החובבים בה שיחק נפצע, לאפון נכנס לשער והתאהב. השמועה על השוער הצעיר התפשטה והרבה קבוצות התעניינו בו, בסופו של דבר הוא בחר בטולוז, בחירה שהתבררה כנבונה.
3 צפייה בגלריה
אלבן לאפון
אלבן לאפון
עוצר את אמבאפה
(צילום: רויטרס)
טולוז רצתה לטפח אותו לאט לאט, המציאות טפחה לה בפרצוף וב-28 בנובמבר הוא עלה לראשונה בהרכב ושבר את השיא של מיקאל לאנדרו האגדי. לאפון לא זז מהשער ולפני גיל 19 כבר היו לו מאה הופעות בבוגרים. במשך שנתיים וקצת הוא נתן הצגות בשער מדי שבוע, כולל מול פריז סן ז'רמן, תוך כדי שהוא מפגין ביטחון של שוער בוגר יותר ומשחק רגל משובח כיאה לשוער המודרני, שמתפקד מדי פעם גם כבלם לעת מצוא.
עד מהרה סימנו אותו כשוער העתיד, כמו בן גילו ג'יג'י דונארומה שפרץ באותה עת במילאן. מיקאל לאנדרו, אותו אחד שלאפון שבר את השיאו שלו, אמר עליו: "אני אוהב את הרוגע והביטחון שהוא משרה על ההגנה. הוא לוקח החלטות נכונות, המיקום שלו תמיד מצוין. צפויה לו קריירה מצוינת". "הוא קורא את המשחק מצוין", הוסיף גרגורי קופה, עוד שוער עבר אגדי. הרבה קבוצות הוזכרו כמועמדות לקנות אותו, פיורנטינה שילמה עליו 8 מיליון אירו והעבירה את השוער המבטיח לשורותיה. הרכישה הכי יקרה של המועדון בקיץ 2018. בכל זאת, אחד השוערים הכי מבטיחים בעולם.
3 צפייה בגלריה
אלבן לאפון
אלבן לאפון
סומן כאחד השוערים המבטיחים בעולם
(צילום: AFP)

ציפיות לא ריאליות - וחזרה הביתה

בפיורנטינה זה הלך הרבה פחות חלק. הביטחון הפך לשחצנות שתורגמה לטעויות רבות. טענו שהוא בטוח מדי במשחק הרגל שלו, מה שגרם לו לאבד לא מעט כדורים, ופתאום הוא גם לא הסתדר עם כדורי גובה. בעונתו הראשונה הוא פתח ברוב המשחקים, עד שלקבוצה נמאס לשלם את שכר הלימוד שלו. היה לסגולים שוער מבטיח אחר -ברתלומיאיי דרגובסקי הפולני, שאמר תודה על כל טעות של לאפון ולקח את מקומו כשוער ראשון. בתום עונה אחת בלבד, השוער חזר לצרפת.
"לא התאקלמתי באיטליה כמו שצריך, היו הרבה דברים שלא היו בשליטתי והקשו עלי", אמר לתקשורת המקומית, "החלטתי כבר באמצע העונה שאני רוצה לעזוב את הקבוצה. אני לוקח אחריות על כל הטעויות שעשיתי ועל כל הבחירות שלי". לאפון רצה לחוות תרבויות אחרות, אבל ההצעה הרצינית ביותר הייתה מנאנט, וכך הוא מצא את עצמו שוב בליגה הצרפתית. "אולי זה טוב לחזור לצרפת, שם הראיתי יכולת גבוהה", אמר ב-2019. הוא צדק, החזרה הביתה עשתה לקריירה שלו רק טוב.
3 צפייה בגלריה
אלבן לאפון
אלבן לאפון
עונתו האחרונה בצרפת? לאפון עם האוהדים
(צילום: AFP)
נאנט אמנם נאבקה על חייה בעונה שעברה, אך העונה הולך לה הרבה יותר טוב והרבה בזכות לאפון, שחזר להיות אחד השוערים המובילים בליגה ואיתו הקבוצה ממוקמת במקום השביעי, רחוק מאוד ממאבקי ההישרדות וקרוב יותר למאבק על מקום במפעל יבשתי בעונה הבאה. נאנט כמובן ניצלה את הסעיף שאיפשר לה לרכוש את השוער המבטיח תמורת 7 מיליון אירו בלבד.
עוד לפני ההצגה הגדולה מול פריז סן ז'רמן, שמו קושר עם מעבר לפרמייר-ליג (אחת האופציות שהוזכרו היא ניוקאסל) וגם ברצלונה הוזכרה כמועמדת. הציון המושלם מול פריז סן ז'רמן בוודאי יעלה את הערך שלו, וכנראה שכבר בקיץ נראה אותו שוב בליגה גדולה יותר.