הפלישה הרוסית לאוקראינה הייתה בעלת השלכות גם על עולם הכדורגל, שתמיד היה קשור באופן הדוק לגיאופוליטיקה. החדשות היחסית טריות הן שאופ"א החליטה להעביר את מיקום גמר ליגת האלופות מאצטדיון גזפרום ארנה בסנט פטרסבורג לפריז - בחירה כואבת אך בלתי נמנעת, שמציינת את הגמר השלישי של הגביע עם האוזניים הגדולות שהועבר בשלוש השנים האחרונות (השניים הקודמים הועתקו בשל נגיף הקורונה). בעוד שבאוקראינה נושבות רוחות מלחמה בשל העימות עם רוסיה, אופ"א הייתה נתונה כאמור תחת לחץ רב-כיווני לסיים בנוסף את הסכם החסות שלה בליגת האלופות עם ענקית האנרגיה הרוסית "גזפרום", הכל במטרה להימנע מהסתכנות הצתת שערורייה נוספת, שאנשי הארגון על כל דרגיהם אינם רוצים בה. בסופו של דבר אופ"א החליטה לוותר על אחת הספונסריות הגדולות שלה, בהודעה קצרה היא הודיעה על ביטול חד צדדי של ההסכם.
גזפרום היא למעשה חברת הגז והנפט הגדולה ביותר ברוסיה, השלישית בגודלה בעולם (במונחי שווי שוק), ומפיקת הגז הטבעי הגדולה בעולם. היא אחראית על הפקת הגז הטבעי, בעיקר בים הבלטי, והפצתו מחוץ לרוסיה, במיוחד למערב אירופה בזכות Nord Stream ו-Nord Stream 2, שני חיבורים שנעשו דרך הים הבלטי המחברים את רוסיה עם גרמניה.
6 צפייה בגלריה
אלכסנדר צ'פרין נפגש עם ולדימיר פוטין
אלכסנדר צ'פרין נפגש עם ולדימיר פוטין
צ'פרין ופוטין. אופ"א לא עשתה חשבון לרוסיה
(צילום: EPA)
מעבר לכך, מספקת החברה כמעט את כל תצרוכת הגז של מרכז אירופה, מזרח אירופה, ומדינות ברית המועצות לשעבר. גזפרום למעשה היא לא רק המנהיג הבלתי מעורער של תחום האנרגיה הרוסי, אלא תוצאה ישירה של ממשלת הקרמלין. רוב מניות החברה שייכות למעשה למחלקה של משרד הכלכלה הרוסי, המשתמשת בגז כדי לשנות את יחסי הכוחות הגיאופוליטיים. אפילו דמויות המפתח של גזפרום קשורים קשר הדוק לממשלת רוסיה: אלכסיי מילר, המנכ"ל הוותיק של החברה (מאז 2001), היה גם סגן שר האנרגיה ואילו דימיטרי מדבדב, הנשיא היחיד מלבד פוטין במילניום הזה, תמיד היה בצמרת החברה. לכן, לא יהיה זה מוגזם להגדיר את החברה, שלפי ההערכות מגלגלת מחזור של כ-130 מיליארד דולר בשנה, כנשק הספורטיבי של ממשלת רוסיה.

שאלה בשווי 40 מיליון אירו

אופ"א מבינה את כוחו של הכדורגל בהנעת הלכידות הבינלאומית. הצהרת הדגל שלה אומרת שהיא צריכה "להוביל ולהוות דוגמה לממשל תקין, לעבוד יחד עם כל קהילת הכדורגל ולהבטיח תהליכים שקופים ודמוקרטיים, תוך קידום קמפיינים נגד אלימות ואפליה". אז איפה זה ממקם את מערכת היחסים שלה עם גזפרום, מעצמת האנרגיה של המדינה הרוסית שהפכה לאחד הספונסרים הגאים והבולטים של תחרות הראווה של הארגון, ליגת האלופות?
6 צפייה בגלריה
אצטדיון גזפרום ארנה בסנט פטרסבורג
אצטדיון גזפרום ארנה בסנט פטרסבורג
יהיה ריק בסוף מאי. אצטדיון גזפרום ארנה בסנט פטרסבורג
(צילום: Shutterstock)
כיום, נראה כי ספורט נמצא בפוליטיקה, ופוליטיקה קיימת בספורט. הפלישה של רוסיה לאוקראינה גורמת לכדורגל להיראות קטן בצורה בלתי רגילה. העסקה של גזפרום עם אופ"א נאמדת בכ-40 מיליון אירו לעונה, וההסתבכות של הכדורגל האירופי עם המדינה הרוסית מרחיקה לכת, כך מסתבר, הרבה יותר מאירוע ראווה אחד. העסקה עם חברת הגז הוארכה רק בשנה שעברה, עד 2024, כך שהשותפות הייתה אמורה לכלול את יורו 2024 ואת שתי המהדורות הבאות של ליגת האומות. מעבר לכך שהמשבר אילץ את אופ"א להעביר את גמר ליגת האלופות העונה מסנט פטרסבורג לפארק דה פראנס בפריז, נראה שכעת עולות שאלות עמוקות יותר לגבי החסות ארוכת השנים של חברת האנרגיה הממלכתית עם הארגון שמנהל את כדורגל האירופי.
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, אמר בנאומו לבית הנבחרים כי "אין סיכוי לקיים טורנירי כדורגל ברוסיה שפולשת למדינות ריבוניות", בעוד שחבר הפרלמנט הבריטי כריס בריאנט, אמר ש"אופ"א צריכה לנתק את הקשרים עם גזפרום. לפעמים היא פשוט צריכה להכיר בכך שהמשחק צריך להיות על מוסר ולא על כסף". אגב, עוד בטרם נפלה ההחלטה להעתיק את גמר ליגת האלופות מאדמת רוסיה, קראה שרת החוץ הבריטית, ליז טרוס, לקבוצות האנגליות להחרים את משחק הגמר במאי.
6 צפייה בגלריה
אלכסיי מילר (מימין) ביציעי שאלקה 04
אלכסיי מילר (מימין) ביציעי שאלקה 04
קשר הדוק עם הממשלה הרוסית. אלכסיי מילר (מימין) ביציעי שאלקה
(צילום: GettyImages)
אשתקד, אופ"א תיארה את גזפרום כאחת מבין שותפותיה האמינות ביותר. עכשיו, כשהמתח מתגבר ומשוריינים רוסים דוהרים ברחובות קייב ובכלל ברחבי אוקראינה, עולה השאלה האם ה-40 מיליון אירו לעונה שווים את הפגיעה במוניטין של הארגון (שגם כך לא זוכה לביקורות מהללות לאחרונה). התשובה: לא ולא. אופ"א החליטה לבטל את ההסכם, על כל משמעויותיו.

הספונסר שנמחק מהחולצה

למעשה, לא רק אופ"א ניצבה ב'קו האש'. ברמה הלאומית, מועדון הכדורגל הגרמני שאלקה 04 היה גם הוא באור הזרקורים בשל החסות שהתנוססה בחזית חולצתו הכחולה, מאז אוקטובר 2006. אז נבחרה קבוצת הכדורגל של גלזנקירשן להסכם חסות בסך 125 מיליון אירו ב-5 השנים הראשונות. הבחירה בשאלקה לא הייתה מקרית, שכן גלזנקירשן היא עיר מפתח בגזרת האנרגיה הגרמנית ואחת מנקודות ההגעה של חיבורי Nord Stream ו-Nord Stream 2. הכסף הרוסי סיים לקבוצה הגרמנית רבות, בעיקר בעתות משבר כמו ירידת הליגה בעונה החולפת. למרות זאת, לאור הפלישה הרוסית לאוקראינה, החליטו במועדון הגרמני בתחילה להסיר את הלוגו של ענקית האנרגיה מהחולצות והמדים הרשמיים, ובהמשך ביטלו רשמית את חוזה החסות העשיר, שלושה חודשים לפני סיומו הרשמי.
6 צפייה בגלריה
שחקני שאלקה 04 עם הכיתוב החדש על חולצתם
שחקני שאלקה 04 עם הכיתוב החדש על חולצתם
שחקני שאלקה עם הכיתוב החדש על חולצתם
(צילום: GettyImages)
6 צפייה בגלריה
אוהדי שאלקה 04 מניפים חולצה עם גזפרום כספונסר
אוהדי שאלקה 04 מניפים חולצה עם גזפרום כספונסר
וככה זה נראה כשגזפרום עוד לא הייתה מוקצית
(צילום: AP)
העיתון הגרמני "בילד", אף הגדיל לעשות וכיסה מלאכותית את הלוגו של גזפרום עם מסר של סולידריות לעם האוקראיני, בכתבה שסיקרה את הקבוצה.
מאז 2012, גזפרום שלשלה כ-400 מיליון יורו לקופת אופ"א כדי לקשר את הלוגו שלה לזה של התחרויות היבשתיות החשובות ביותר. הקשר הזה מביך כיום לא מעט את הנהגת אופ"א, שנאלצת לבצע צעדים כואבים לכיס, אך מתבקשים מוסרית. עובדה מעניינת נוספת היא שאלכסנדר דיוקוב, מנכ"ל גזפרום נפט, הוא לא רק נשיא התאחדות הכדורגל הרוסית, אלא גם חבר בוועד המנהל של אופ"א. חברי האיחוד האירופי לא נותרו אדישים, כתבו לנשיא אופ"א אלכסנדר צ'פרין והפצירו בו "לשים קץ לשיתוף הפעולה עם גזפרום", בטענה שיש כאן בעיית מוניטין משמעותית עבור הארגון, שעל שולחנו ניצבת ההחלטה שבעצם מסתכמת בבחירה בין כסף או מוסר.
6 צפייה בגלריה
אלכסנדר דיוקוב
אלכסנדר דיוקוב
לא רק מנכ"ל גזפרום, אלא גם חבר בוועד המנהל של אופ"א. דיוקוב
(צילום: AP)
רבים יגידו שהכדורגל מכר את נשמתו מזמן, אבל מתקפה רוסית על אוקראינה ופתיחת מלחמה בטריטוריה שכנה, הוא נושא בלתי ניתן להגנה. המצב הגיאופוליטי הנפיץ, הינו בעל השלכות פוטנציאליות מרחיקות לכת, משום שמערכת היחסים בין אופ"א לגזפרום כפופה לתנאי החוזה שלהן. החל משלשום כבר לא.
המצב הביא לקבלת ההחלטה המתבקשת. נאט"ו ובעלי בריתה מקדמים כיום לא מעט סנקציות נגד רוסיה. אמנם האסטרטגיה היעילה של חברת הגז והנפט הרוסית הגיעה בשנים האחרונות לכל האצטדיונים הגדולים באירופה באמצעות ספונסרים על חולצות, שלטי חוצות ופרסומות, אך כעת ההנהלה הבכירה של הכדורגל האירופי החליטה שלא להישאר קשורה לספונסר הזה ו-ויתרה על ההכנסות הכלכליות החשובות. מסתבר שערכי מוסר ניצבים לפני הכל.