לפני כחודש הציגה ההתאחדות לכדורגל את השינויים בתקנון המשמעת, שהיו אמורים להיות נקודת ציון בהתמודדות עם האלימות במגרשים, אבל במבחן המציאות נשארנו עם הפחתת נקודות סיטונאית ומצב שההכרעות בליגת העל ייקבעו על ידי בית הדין המשמעתי.
שמונה נקודות הפחית עד כה בית הדין מחמש קבוצות שונות, ועוד היד נטויה, מה שעשוי להכריע בסופו של דבר את גורל הזוכה באליפות, היורדות והכניסה לפלייאוף העליון. ליגה שלמה עם כוכבית. השינויים בתקנון הם הוראת שעה ותקפים עד לסיום העונה הנוכחית, כך שהם ייבחנו שוב בקיץ, וחלק מהם עשויים להיעלם או להשתנות. הפחתת הנקודות החליפה את עונשי הרדיוס וסגירת יציעים, ובמחלקה המשפטית של ההתאחדות הסבירו כי עונשים כאלה בוטלו רק במדינות שיש בהן חוקים שסייעו למשטרה להשתלט על האוהדים המתפרעים, מה שלא קיים בישראל. החלופה, לעומת זאת, פוגעת בספורטיביות.
3 צפייה בגלריה
אבוקות שהושלכו בדרבי
אבוקות שהושלכו בדרבי
כבר הפך למקרה שגרתי. אבוקות בדרבי התל אביבי
(צילום: עוז מועלם)
הביקורת על השינויים נוגעת בשתי נקודות עיקריות: ההחלטה לבצע שינוי מהותי במהלך עונה פעילה, וניסוי וטעייה על חשבון המועדונים תוך כדי תנועה, יחד עם כך שלא התחשבו בהשלכות של עונשים על תנאי, שנגררים עדיין מסל העונשים הקודם. הפועל ת"א, למשל, עמדה בשבוע שעבר לדין בעבירה של התפרעות אוהדים בנסיבות מחמירות בגין הדלקת אבוקות ורימוני עשן ביציע והשלכת שלושה אמצעים פירוטכניים לכר הדשא שהובילה לעצירת המשחק למספר דקות. בתקנון החדש זה שווה קנס בלבד, אבל לאדומים היה עונש הפחתת נקודה על תנאי שהופעל במקרה זה. התוצאה עלולה להיות תגובת שרשרת, שתביא להפחתת נקודות נוספות ממכבי חיפה ובית"ר ירושלים, שיעמדו השבוע לדין על עבירות דומות.
התקנון החדש מחייב הפחתת נקודות בשלושה מקרים: התפרעות אוהדים בנסיבות מחמירות שבגינן המשחק לא הגיע לסיומו, גרימת נזק בגוף או השלכת אמצעים פירוטכניים בין יציעים - אלא אם יש לקבוצה עונש על תנאי. מכבי ת"א עמדה לדין על ירי מכונן של חזיז לעבר כר הדשא, שפגע בבלם דרק לוקאסן אך לא הסב לו נזק גופני. למרות זאת, תובע ההתאחדות החדש, עו"ד גלעד ברגמן, דרש הפחתת נקודה. "יש הרבה חורים בתקנון החדש", אמר אחד הדיינים. "למשל הפחתת נקודות באירועים מאוד ספציפיים, בלי מענה לאחרים. הפגיעה בלוקאסן עם חזיז זה לא יותר חמור מזריקת חפצים בין יציעים? זה תקנון בלי פתרונות, עדיף לחזור לעונשים הישנים".
אחד הדיינים: "יש הרבה חורים בתקנון החדש, למשל הפחתת נקודות באירועים מאוד ספציפיים, בלי מענה לאחרים. זה תקנון בלי פתרונות, עדיף לחזור לעונשים הישנים"
ביקורת נוספת של הדיינים על העונשים החדשים נכתבה בפסק הדין בעניינה של הפועל ת"א, שפורסם אתמול: "לאור שינויי התקנון, לא עומדים עוד לרשותנו במאגר הענישה מגוון של עונשים אותם נהג בית הדין לגזור לאחר הרשעה".

הסדרה משפטית

סל הכלים צומצם משמעותית מתוך מגמה ללכת לכיוון האוהדים, בעקבות הקמת הוועדה בראשותו של פרופ' מיגל דויטש לפני כשנה וחצי בשל מקרי אלימות בלתי פוסקים בכדורגל הישראלי. חברי הוועדה, שזימנו בעלי תפקידים רבים ובחנו תקנונים של 16 התאחדויות באירופה, המליצו לבטל את עונש המשחקים ללא קהל ולהרחיב את השימוש בהפחתת הנקודות כעונש חובה בעבירות של התפרעויות אוהדים, פיזיות ומילוליות. כמו כן המליצה הוועדה להחמיר את הענישה במקרים של קריאות פוגעניות ונעשתה קריאה לרשויות המדינה לקדם בהקדם האפשרי את ההסדרה המשפטית של השימוש בתוכנות זיהוי פנים במצלמות במגרשי הכדורגל. הסעיף האחרון עדיין לא מיושם, כך שנשארו עם האחריות השילוחית.
3 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי חיפה
אוהדי מכבי חיפה
מכבי חיפה כבר נענשה בהורדת נקודה, ועוד היד נטויה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במסיבת העיתונאים להצגת סל העונשים החדש אמר סגן יו"ר ההתאחדות, עו"ד מורן מאירי: "הכי קל להגיד 'תחמירו איתם, האלימות עולה, עוד עונשים, עוד הרחקות, עוד קנסות'. צריך אומץ כדי ללכת לכיוון השני ולעשות דברים שלא קיימים בעולם, ללכת על עונשים יצירתיים ולא רק בדרך המוכרת". אלא שמאירי בכובעו האחר הוא גם היועץ המשפטי של מכבי ת"א, שהועמדה לדין ונענשה בהפחתת נקודה בפועל. מאירי עירער לבית הדין העליון על העונש, והדיינים סתרו את הטענה כי עונש סגירת יציעים אינו קיים בעולם: "בינואר נענשה לאציו על ידי ההתאחדות האיטלקית על התנהגות אוהדיה, שכללה בין היתר אבוקות ביציע נגד רומא ונאפולי, בקנס של 50 אלף יורו וסגירת ארבעה יציעים כולל האולטראס. מאחר שסגירת יציעים אינה עוד עונש קיים, בחרתי לגזור עונש הפחתת נקודות".
אב בית הדין, ישראל שמעוני, אמר באותו דיון: "מכבי ת"א ביקשה להקל בעונשה תוך שהיא מציינת שעלה בידיה לאתר שלושה מהמשליכים. טענה מסוג זה הייתה מביאה להקלה משמעותית בענישה טרם תיקון הוראת השעה, כשבית הדין הקל בעונשי קבוצות אשר הוכיחו פעולות של ממש לסיכול עבירות אוהדים, אלא שהוראת השעה כובלת את ידי בית הדין גם בסוגיה זו תוך שהוא קובע הן ענישה קצובה לעבירה מסוג זה ומגביל את נפקות המהלכים".
3 צפייה בגלריה
ברק אברמוב
ברק אברמוב
בית"ר לא תהיה בפלייאוף העליון בגלל הפחתת הנקודות? אברמוב
(צילום: שאול גולן)

"העונשים מהבית"

עונש הפחתת הנקודות עשוי, כאמור, לקבוע גורלות בליגה. בית"ר ירושלים עלולה לא להיות בפלייאוף העליון בשל הפחתת ארבע נקודות בעקבות התפרצות אוהדיה בחגיגות גמר הגביע, והיא בסכנת הפחתת נקודה נוספת על השלכת פירוטכניקה במשחק נגד מכבי חיפה בשבת האחרונה. תובע ההתאחדות דורש גם הפחתת נקודה נוספת למכבי חיפה, בשל הפירוטכניקה מול מכבי ת"א, אחרי שהופחתה לה נקודה בשל אירוע דומה באלוף האלופים מול בית"ר.
לסכנין הורדה נקודה בשל השלכת אבוקות מול מכבי חיפה בסמי עופר, והיו"ר מוחמד אבו־יונס אמר אז: "לא כדאי להגיע לבית הדין, העונשים מהבית. אני מעדיף עונשים של סגירת יציעים ואצטדיון מאשר הפחתת נקודות". מתוך רצון להימנע מהפחתת נקודות נוספת, סכנין הציעה לבית"ר שאוהדיה לא יגיעו למשחק בדוחא בשבת הקרובה מחשש להתלהטות. מינהלת הליגה וההתאחדות הבינו גם הן את המצב הרגיש והחליטו כי במשחקים בין שתי הקבוצות עד לסיום יהיה קהל ביתי בלבד.
פורסם לראשונה: 01:30, 12.02.24