לפני ארבע שנים באליפות אוסטרליה, אנדי מארי הפסיד לרוברטו באוטיסטה אגוט בסיבוב הראשון והיה נראה שזה הסוף. שני ניתוחים במותן, כולל אחד שהותיר אותו עם מותן מפלטינה, השאירו אותו מיואש לגבי המשך הקריירה. עם תום המשחק, מארי התראיין במגרש ואמר: "אהבתי מאוד לשחק כאן לאורך השנים, זה מקום מדהים לשחק בו. אם זה היה המשחק האחרון שלי, זו דרך מדהימה לסיים. נתתי את כל מה שהיה לי וזה לא הספיק. אולי אראה אתכם שוב, אעשה כל מה שאפשרי בשביל זה".
לאחר מכן הקרינו על המסכים במגרש סרטון עם ברכות מיריביו/חבריו של מארי מהסבב. רוג'ר פדרר אמר: "זו הייתה קריירה מדהימה, ברכות חבר". נובאק ג'וקוביץ' אמר: "תודה חבר, אני מאחל לך כל טוב, עברנו ביחד מסע ארוך". גם רפאל נדאל, ג'ון איזנר, ניק קיריוס, סשה זברב וקרוליין ווזניאקי הופיעו בסרטון. אחרי המשחק, מארי הגיע למסיבת העיתונאים ולא הצליח לדבר, הוא בכה ועזב את החדר. לאחר מכן הוא חזר ושוב נשבר ובכה. זו הייתה נראית כמו מסיבת הפרידה שלו.
5 צפייה בגלריה
אנדי מארי טניסאי בריטי
אנדי מארי טניסאי בריטי
הצליח לזכות בעוד רגע כזה. מארי
(צילום: EPA)
נרוץ ארבע שנים פחות שלושה ימים קדימה ואיזה הבדל. אתמול הבריטי בן ה-35 בעל המותן ממתכת הצליח לשרוד מותחן ארוך וניצח 3:6, 3:6, 6:4, 7:6 (7), 6:7 (6:10) את מתאו ברטיני המדורג 14 בעולם, במה שהפך לניצחון הראשון שלו מול יריב מהטופ 20 העולמי בגרנד סלאם מאז 2017 והניצחון ה-50 שלו אי פעם במלבורן. הניצחון הקודם של מארי מול יריב מהטופ 20 בטורניר גרנד סלאם היה כאמור לפני חמש שנים וחצי מול קיי נישיקורי, שדורג 8 ברולאן גארוס בעוד מארי עצמו דורג ראשון והפסיד בסופו של דבר בחצי הגמר לסטן ואוורינקה.
זו הייתה הפתעה ענקית ומארי, שהצליח להתחמק מהפסד בזכות פספוס אומלל של ברטיני בנקודת משחק במערכה החמישית, התרגש מאוד בסיום: "אני שמח מאוד וגאה בעצמי. עבדתי כדי להעניק לעצמי סיכוי לשחק טוב במשחקים כאלה נגד שחקנים כמו מתאו וזה השתלם".
צריך לציין שברטיני הגיע בשנה שעברה לחצי הגמר באליפות אוסטרליה, אבל לאחר מכן השנה שלו הייתה לא מוצלחת. הוא עבר ניתוח בפרק כף היד, נדבק בקורונה וסבל מבעיות גם עם רגל שמאל. גם כך, מדובר בהישג מרשים מאוד מבחינת מארי.
5 צפייה בגלריה
ג'ודי מארי אמו של הטניסאי אנדי מארי
ג'ודי מארי אמו של הטניסאי אנדי מארי
גם אמא ג'ודי חזרה
(צילום: EPA)
מארי הודה אחרי המשחק שהטיל בעצמו ובסיכוי שלו לחזור לנצח שחקנים גדולים על הבמות הגדולות ספק בשנים האחרונות. "הרגשתי גאה בעצמי אחרי המשחק וזה לא משהו שהרגשתי הרבה פעמים במהלך הקריירה שלי", הוא סיפר.
מי שהתרשם מאוד מההופעה המפתיעה של מארי היה טניסאי העבר השבדי מאטס וילאנדר, שאמר בשידור של יורוספורט: "אנדי, לפני כמה שנים ראיתי אותך נכנס אל המגרש במהלך רולאן גארוס והיה נראה שאין לך מוטיבציה. אמרתי לאחר מכן שאולי לא היית צריך לקחת את הכרטיס החופשי אל הטורניר. אתה אמרת לי שתיקח כל כרטיס חופשי שיתנו לך כי אתה רוצה לחזור. היום הוכחת שטעיתי. לראות אותך נלחם כך, את הצורה בה פתרת את הבעיות, וזוכה לתגמול על כל העבודה הקשה, הופכים את הכול לשווה. חזרת בכל צורה וכל הכבוד. אני לא יכול לחכות לראות אותך כבר בהמשך הטורניר".
גם טניסאי העבר הבריטי טים הנמאן התרשם מההופעה של מארי, שהגיע חמש פעמים לגמר במלבורן, ואמר: "הופעה מדהימה, זה הטניס הכי טוב שראיתי אותו משחק מאז 2016 כשהיה בשיא הכושר שלו ובצמרת העולמית. אני חושב שהניצחון הזה והצורה בה הושג מראים את האופי של מארי כאדם וכשחקן. אני חושב שהניצחון הזה, ועוד ברוד לייבר ארנה מול שחקן כזה, ייתן לו מוטיבציה להמשיך להילחם".
5 צפייה בגלריה
אנדי מארי טניסאי בריטי באליפות אוסטרליה 2019
אנדי מארי טניסאי בריטי באליפות אוסטרליה 2019
כך זה נראה באליפות אוסטרליה לפני ארבע שנים
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
אנדי מארי טניסאי בריטי באליפות אוסטרליה 2019
אנדי מארי טניסאי בריטי באליפות אוסטרליה 2019
אנדי מארי טניסאי בריטי באליפות אוסטרליה 2019
(צילום: AP)
עכשיו נותר לראות איך מארי יצליח להגיב מבחינה פיזית למשחק של ארבע שעות ו-49 דקות וכיצד יגיע אל הסיבוב השני. "אני לא מצפה להרגיש מושלם במשחק הבא, אבל אני מקווה להיות במקום טוב. אעשה הכול, ביחד עם הצוות שלי, כדי להעניק לעצמי את הסיכוי הכי גדול לנצח".
טניסאית העבר אנאבל קרופט, שמשמשת בשנים האחרונות כפרשנית, אמרה: "מארי לא מוותר אף פעם. כל מה שהוא רוצה זה לשחק כך במשחק גרנד סלאם מול שם גדול. זה רגע עצום בשבילו. עכשיו מה שמעניין זה לראות איך הוא יגיע אל המשחק הבא. בצוות שלו יעבדו קשה על הגוף שלו לקראת הסיבוב השני".
אחרי הניצחון הגדול מארי כתב בטוויטר: "תודה רבה לכולם על ההודעות והברכות. השארנו הכול במגרש. אני מקווה שנהניתם מהמופע". ולא רק מארי עצמו היה נרגש מההופעה הזו, אלא גם אחיו ג'יימי, שצייץ: "אנדי פא*** מארי" עם אימוג'י של לב. טניסאי העבר חואן מרטין דל פוטרו כתב: "איזה לוחם אתה, חבר. תודה רבה שאתה מראה לנו שלא ויתרת מעולם".
5 צפייה בגלריה
איבן לנדל טניסאי עבר צ'כי ומאמנו של אנדי מארי
איבן לנדל טניסאי עבר צ'כי ומאמנו של אנדי מארי
גם איבן לנדל שוב כאן איתו
(צילום: גט אימג'ס)
והסיפור עצמו הוא במה שדל פוטרו כתב. התשוקה והטירוף הזה של אנדי מארי לדבר שהוא כל כך אוהב, לשחק במגרשים הגדולים מול השחקנים הטובים בעולם בטורנירים הכי חשובים. זה מה שהחזיק אותו מאז 2018 כשהצליח לעבור את הסיבוב השני בגרנד סלאם רק פעם אחת ובאופן כללי חווה אכזבות ותסכולים בזה אחר זה. זה מה שאפשר לו להמשיך לעבוד קשה ולחכות לרגע הזה, האחד, שבו יוכל לחוות שוב את מה שחווה כל כך הרבה פעמים בעבר ואולי לא הבין את הפריבילגיה והזכות שנפלה בחלקו להיות שם בזמן אמת. רק הזמן מחוץ לעניינים גרם לו להבין את זה וגם לשנות את הגישה. בסיבוב הראשון של אוסטרליה הוא גם זכה לפרס גדול על זה. בסיבוב השני אמור להיות לו מבחן קשה לפחות כמו זה שהיה נגד ברטיני, וכנראה שאפילו יותר קשה. העייפות תדבר שם ואפקט "המשחק-שאחרי" גם יופיע. בין אם מארי יעמוד במבחנים האלה ובין אם לאו, אפשר לשמוח בשבילו על כך שחווה שוב את הטעם הזה שכל כך היה חסר לו.
פורסם לראשונה: 06:51, 18.01.23