כל התחזיות לפני האולימפיאדה שהסתיימה לאחרונה העידו כי זה הולך להיות הקיץ הגדול של האצנית הג'מייקנית שלי־אן פרייזר־פרייס.
חודש וחצי לפני טקס הפתיחה של אולימפיאדת טוקיו ובחסותן של נעליים חדשות ומשוכללות, פרייזר־פרייס בת ה־34 שרפה את המסלול בקינגסטון וקבעה 10.63 שניות בריצת 100 מטר – תוצאה שהציבה אותה אז במקום השני בהיסטוריה אחרי שיאנית העולם פלורנס גריפית־ג'וינר. לאחר שנודע ששקארי ריצ'רדסון, יריבתה העיקרית של פרייזר־פרייס, הושעתה מהמשחקים בגלל שימוש במריחואנה, נראה היה שאף אחת לא תוכל לעצור את הג'מייקנית מזכייה במדליית זהב אולימפית שלישית ב־100 מטר, הישג שאף אישה לא רשמה מעולם.
7 צפייה בגלריה
איליין תומפסון
איליין תומפסון
שורפת את המסלול בחודש האחרון. איליין תומפסון
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
שלי-אן פרייזר-פרייס בטוקיו
שלי-אן פרייזר-פרייס בטוקיו
שלי-אן פרייזר-פרייס בטוקיו
(צילום: AP)
מה שהפרשנים לא לקחו מספיק לתשומת ליבם הוא שלצד פרייזר־פרייס ישנה אלופה אולימפית מכהנת שמוכנה לרוץ מאוד מהר כדי להגן על התואר שלה. מאוד מהר.

דאבל-דאבל

איליין תומפסון־הרה (29), האלופה האולימפית מריו, הראתה לפרייזר־פרייס את הגב בטוקיו עם תוצאה אדירה: 10.61 שניות, 12 מאיות בלבד פחות משיא העולם של גריפית'־ג'וינר. בהתחשב בכך שהיא רצה מול רוח פנים ואת המטרים האחרונים ניצלה לחגיגות, לא היה מופרך להמר שהיא מסוגלת לרוץ אף מהר יותר.
אחרי אותו גמר אדיר תומפסון לא הורידה רגל מהדוושה והמשיכה לאולימפיאדה מושלמת שבה ניצחה גם ב־200 מטר עם התוצאה השנייה בטיבה בהיסטוריה (21.53 שניות, 19 מאיות איטי משיא העולם) ובריצת השליחות 100x4 מטר עם נבחרת ג'מייקה. היא הפכה לאישה הראשונה שזוכה פעמיים ברצף בדאבל האולימפי ב־100 וב־200.
7 צפייה בגלריה
איליין תומפסון
איליין תומפסון
תומפסון בדרך למדליית זהב גם ב-200 מטר
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
איליין תומפסון (משמאל) משאירה אבק למתחרות
איליין תומפסון (משמאל) משאירה אבק למתחרות
איליין תומפסון (משמאל) משאירה אבק למתחרות בליגת היהלום
(צילום: AP)
אבל נראה כי לצד המופע המוזהב בטוקיו, ההתפוצצות האטומית של תומפסון־הרה הגיעה בלילה שבין שבת לראשון. במפגש ליגת היהלום ביוג'ין היא שוב השאירה את פרייזר־פרייס מאחור, אך הניצחון הנוסף על בת ארצה היה עוד כלום. כשתומפסון־הרה הביטה בלוח התוצאות, היא כבר הגיבה בהלם: 10.54 שניות, רק 5 מאיות איטי מהשיא של פלו־ג'ו מ־1988. לפתע, אחד השיאים הכי אלמותיים בטבלת שיאי העולם, שיא שעננה כבדה מרחפת מעל לאמינותו, נראה שביר. "יש בי עוד כל כך הרבה, אני מסוגלת לשבור את השיאים ב־100 וב־200 מטר", היא הצהירה לאחר מכן.

פריצה מסחררת

תומפסון־הרה נחשבה בילדותה לאצנית טובה, אך לא לעילוי. אחד מאירועי הספורט הפופולריים ביותר בג'מייקה הוא ה־Champs, אליפות בתי הספר באתלטיקה. עשרות אלפי צופים סקרנים ממלאים את היציעים בציפייה לראות את כוכבי העתיד של הריצות הקצרות מהמדינה שהצמיחה כל כך הרבה ספרינטרים אגדיים. תומפסון־הרה לא כיכבה שם. הישג השיא שלה שם היה מקום רביעי ב־100 מטר.
מי שזיהה את הפוטנציאל שלה למרות שלא הגיעה לפודיום היה מאמן האתלטיקה פול פרנסיס, שגייס אותה לאוניברסיטת הטכנולוגיה של ג'מייקה. דרך פול הגיעה תומפסון־הרה לעבוד עם אחיו, סטיבן פרנסיס, המייסד של קבוצת האתלטיקה MVP ומי שכיום, אחרי ארבע זכיות של ספורטאיות שלו בזהב אולימפי ב־100 מ' (פרייזר־פרייס פעמיים ותומפסון־הרה פעמיים), יכול לראות עצמו כאחד ממאמני הספרינטים הגדולים בהיסטוריה. תחת סטיבן פרנסיס התוצאות שלה החלו להשתפר משמעותית.
7 צפייה בגלריה
לא נחשבה לעילוי. תומפסון בריו
לא נחשבה לעילוי. תומפסון בריו
לא נחשבה לעילוי. תומפסון בריו
(צילום: רויטרס)
ב־2015 תומפסון־הרה כבר זכתה בכסף באליפות העולם ב־200 מטר והייתה חלק מרביעיית השליחות שזכתה בזהב ב־100x4. שנה לאחר מכן בריו היא זכתה בדאבל האולימפי המוזהב הראשון שלה. השנים שלאחר מכן לא היו פשוטות עבורה. פציעה טורדנית בגיד אכילס פגעה בביצועים שלה, ומשתי אליפויות העולם ב־2017 ו־2019 היא חזרה ללא מדליה. הדחייה של האולימפיאדה בשנה שיחקה לטובתה ואיפשרה לה להחלים ולהגיע לטוקיו בכושר מיטבי.

בעקבות בולט

בניגוד לאצנים הג'מייקנים הגברים שנותרו מאחור, מאז פרישתו של יוסיין בולט האגדי, בקרב הנשים המדינה מהקריביים נותרה נותנת הטון בריצות הקצרות. בטוקיו זה הגיע לשיא כשנציגות ג'מייקה כבשו את הפודיום כולו ב־100 מטר: תומפסון־הרה ראשונה, פרייזר־פרייס שנייה ושריקה ג'קסון שלישית. עם זאת, נראה שאין הרבה אהבה ביניהן. בסיום גמר ה־100 בטוקיו, פרייזר־פרייס וג'קסון לא מיהרו לברך את תומפסון. גם כשכבר ניגשו אליה המפגש הסתכם בטפיחה קצרה על הגב.
הפרשה הזו הולידה גל של תגובות וספקולציות ברשתות ובקרב פרשני אתלטיקה. פרייזר־פרייס, אגב, הפסיקה לפני שנה להתאמן אצל פרנסיס. היא לא נימקה מדוע, אבל לפי דיווחים היחסים בין שתי הכוכבות הגדולות של המסלול לא בשיאם, בלשון המעטה.
7 צפייה בגלריה
איליין תומפסון, שלי-אן פרייזר-פרייס ושריקה ג'קסוון
איליין תומפסון, שלי-אן פרייזר-פרייס ושריקה ג'קסוון
אין הרבה אהבה ביניהן. תומפסון (במרכז), פרייזר-פרייס וג'קסון
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
האצניות לקחו פיקוד בג'מייקה. יוסיין בולט
האצניות לקחו פיקוד בג'מייקה. יוסיין בולט
האצניות לקחו פיקוד בג'מייקה. יוסיין בולט
(צילום: MCT)
בניגוד לפרייזר־פרייס, שידועה כמזנקת מעולה, תומפסון נחשבת לאחת שצוברת מהירות תוך כדי ריצה. כך למשל בריצת השיא שלה השבוע היא הייתה רק רביעית אחרי 20 מטר, שנייה כעבור 40 מטר, ראשונה ביתרון קטן בתום 80 מטר – ובפער של שני מטרים מהמקום השני בקו הסיום. העונה עוד מצפות לה מספר ריצות, בהן אולי תנסה למחוק סוף־סוף את השיא העתיק של פלו־ג'ו. את השנים הקרובות היא תשקיע באימונים לפריז 2024 – שם תוכל לשחזר את ההישג של בולט ולנצח שלוש פעמים ברציפות בריצות האולימפיות ל־100 ו־200.