נקודה אחת בלבד מפרידה כרגע בין מוליכת ליגת העל מכבי חיפה, להפועל באר־שבע שבמקום השני. על פניו, מדובר בעונה נהדרת עבור הקבוצה מהנגב, שבעונה שעברה סיימה בקושי רביעית. נכון, מתחילת העונה מציגה הקבוצה של רוני לוי כדורגל אפור ומשעמם, שלא מצליח להלהיב את האוהדים ולהביאם בהמוניהם ליציעים, אבל כל עוד קצב צבירת הנקודות היה מצוין, כמו בסיבוב הראשון, הם בלעו את הגלולה. אבל בסיבוב השני באר־שבע מתרסקת גם בתוצאות, סבלנות הקהל פקעה, וחלקם דורשים לפטר את המאמן.
הנתונים היבשים בהחלט מעידים על התרסקות. בסיבוב הראשון, שהוגדר כמוצלח בתולדות המועדון, השיגה הקבוצה 31 נקודות מתוך 39 אפשריות (79.5 אחוזי הצלחה). בעשרת משחקי הסיבוב השני היא צברה 17 מ-30 (קצת פחות מ־57 אחוז).
5 צפייה בגלריה
רוני לוי על הספסל
רוני לוי על הספסל
רוני לוי על הספסל. סיבוב שני גרוע
(צילום: הרצל יוסף)
הקבוצה שלא הפסידה עד למחזור ה-17, נוצחה שלוש פעמים בשבעת המחזורים האחרונים, סיימה שני משחקים בתיקו וניצחה פעמיים בלבד. בדרך גם ספגה הפסד מביך בגביע למכבי פ"ת האחרונה. התומכים במאמן טוענים כי למרות הכל, קבוצתו עדיין במרחק נגיעה מהמקום הראשון, אך חלק גדול מהאוהדים לא קונים את זה. להפך, התחושה שגם מכבי חיפה פגיעה ומאבדת נקודות גורמת לתסכול וללחץ גדולים יותר.
גם בתקופה של צבירת הנקודות המסחררת רבים מהאוהדים לא התחברו לסגנון המשחק של לוי. שערים רבים שכבשה הקבוצה הגיעו מכדורים נייחים ולא ממהלכי כדורגל שמתורגלים באימונים. הסגנון של לוי נחשב הגנתי מאוד ולא יוזם. באר שבע כמעט לא מייצרת לחץ גבוה, ולא מצליחה להניע כדור כשלוחצים אותה. במשחקים רבים לא שלטה במרכז השדה, ולא נראתה כקבוצה דומיננטית שמכתיבה את הקצב.
5 צפייה בגלריה
ניקיטה רוקאביצה
ניקיטה רוקאביצה
לא לוחצים את היריבות. שחקני ב"ש
(צילום: יאיר שגיא)
הדוגמה הבולטת ביותר הייתה נגד מכבי ת"א בבלומפילד. באר־שבע הגיעה למשחק מהמקום הראשון ובלתי מנוצחת, והמארחים אחרי הפסד טראומתי בחיפה. במקום לנצל את המומנטום, לוי העדיף לשחק זהיר ואיפשר ליריבה לשלוט במרכז השדה. הצהובים ניצחו 0:1 וחזרו לחיים, עבור האדומים סימן המשחק את תחילת המשבר.

ביקורת גם על ברדה

אוהדים רבים טוענים שבאר־שבע נראית כמו קבוצה בינונית ומטה, שמצאה עצמה בתמונת מאבק האליפות רק במקרה, תוך התבססות על מזל והברקות אישיות של רמזי ספורי בעיקר. הקשר עצמו מתקשה לשחזר את יכולתו מתחילת העונה. אחרי ה־0:0 מול קריית־שמונה הוא הסביר שקבוצות למדו לשחק נגד באר־שבע, ונגדו באופן אישי.
כשספורי מתקשה להמשיך לספק מספרים (שבעה שערים ושישה בישולים העונה), הציפייה היא שדור מיכה ייכנס לעניינים. אבל הרכש שהיה אמור להיות הכי משמעותי העונה, זה שאלונה ברקת הסכימה "להתלכלך" בשבילו ולהחזירו לארץ אחרי פרשת "הכדורגלנים והקטינות", לא פוגע. גם כאן האצבע המאשימה מופנית לעבר המאמן. מיכה בקושי פותח בהרכב, ונשלח להציל את המולדת רק בדקות הסיום.
5 צפייה בגלריה
דור מיכה בפעולה
דור מיכה בפעולה
דור מיכה בפעולה. לא התאקלם טוב
(צילום: עוז מועלם)
שחקן נוסף בחלק הקדמי שנראה במשבר הוא ניקיטה רוקאביצה. מלך שערי ליגת העל בשתי העונות האחרונות נראה חסר ביטחון, ושער הליגה האחרון שלו נכבש לפני חודשיים וחצי. רשימת שחקני ההתקפה שאינם מספקים את הסחורה כוללת גם את יוג'ין אנסה ואיתי שכטר, עם שני שערי ליגה כל אחד, ושגיב יחזקאל עם אחד.
נפילה גדולה רשם לוי גם בכל הנוגע לזרים – דוידה פטרוצ'י האיטלקי (שבינתיים הוקפא), הלדר לופס ואנדרה מרטינש הפורטוגלים, דנילו אספרייה הקולומביאני ואנסה הגנאי. לאחרונה הצטרף גם גוסטבו מרמנטיני הברילזאי מהפועל חדרה, אך בשני המחזורים האחרונים הוא לא שותף בשל בדיקות קרדיולוגיות שנדרש לעבור. בכל מקרה, לא מדובר בשוברי שוויון בליגה. בהקשר הזה לא נקי מביקורת גם המנהל המקצועי אליניב ברדה, שצירוף הזרים נמצא תחת אחריותו.
5 צפייה בגלריה
אליניב ברדה
אליניב ברדה
אליניב ברדה. סופג ביקורת
(צילום: עוז מועלם)

"במערכת מתערבים לו"

הבעיה הגדולה של לוי מול חלק גדול מהאוהדים היא שהם איבדו אמון ביכולתו לשנות ולהשתנות. גם אמירותיו בתקשורת נשמעות קצת תלושות מהמציאות. "אנחנו בתקופה טובה", סיכם המאמן אחרי שחילץ תיקו מאשדוד. "אנחנו מוכנים", אמר לפני ההפסד למכבי נתניה. גם אחרי התיקו נגד קריית־שמונה הוא טען שקבוצתו שיחקה היטב ורק חסרה רגל מסיימת, ודילג על העובדה שגם האורחת פיספסה ניצחון.
כלפי חוץ מנסה לוי לשדר אווירה רגועה וחיובית, אך שחקנים מספרים שהלחץ ניכר עליו. "באימונים שלפני קריית־שמונה תורגל הרכב אחד, ופתאום בשבת הוא החליט על הרכב אחר לגמרי", טען שחקן בקבוצה. "זה מעיד על חוסר ביטחון ואולי גם על זה שאנשים אחרים במערכת מתערבים לו".
5 צפייה בגלריה
רוני לוי
רוני לוי
מתערבים בעבודתו? רוני לוי
(צילום: יאיר שגיא)
גורם אחר, שמכיר היטב את המאמן, סיפק עוד זווית: "חאתם אל חמיד ביצע מספר עבירות משמעת העונה, כולל מול המאמן עצמו, ובשבת ענד את סרט הקפטן במקום מיגל ויטור המורחק. אם זה היה תלוי ברוני, חאתם לא היה רואה דשא, ופתאום הוא מקבל פרס. זה מעיד על המעמד של לוי בקבוצה".
כבר עכשיו נראה שבעונה הבאה יהיה לבאר־שבע מאמן אחר, ושצריך לקרות משהו באמת לא צפוי כדי שאלונה ברקת תאריך ללוי את החוזה. חלק מהאוהדים מעדיפים פרידה כבר עכשיו, כשעדיין יש סיכוי לאליפות, וזה בדיוק המלכוד של ברקת. אבל אחרי שנפרדה מהמאמן הכי מעוטר בתולדות המועדון, ברק בכר, איש לא יופתע אם גם לוי יסיים את דרכו מוקדם מהצפוי.
בשיחות סגורות ברקת מזדהה עם הטענות כלפי מאמנה, אך לדבריה אין בשוק מאמן שנחשב לפיגורה. כשהייתה באותה דילמה לפני פחות משנה, בעקבות התפטרות יוסי אבוקסיס, היא התלבטה במשך מספר שבועות ובחרה בלוי. נכון לעכשיו, לא נראה שהיא מרוצה מהבחירה.