פגישה מסתורית במרכז ראשון לציון במאי 1978 הולידה את הפחתת הנקודות הראשונה בכדורגל הישראלי. אוהד הפועל ראשל"צ הציע 20 אלף לירות למגן מכבי פ"ת מאיר עג'מי כדי שידאג לכך שראשל"צ תנצח ותעלה לליגה הלאומית (ליגת העל היום). המשחק הסתיים ב-1:1, ועג'מי התוודה על הפרשה בפני כתב "ידיעות אחרונות" וטען שלא קיבל את הכסף כי ראשל"צ לא ניצחה (היא כן עלתה בסופו של דבר ללאומית).
ההתאחדות לכדורגל הקימה ועדת חקירה, בה התגלה כי שחקני ראשל"צ היו מעורבים בשליחת "המתווך", והתלבטה האם לראשל"צ יש "אחריות שילוחית" בדבר. ההתאחדות החליטה להיות עדינה עם ראשל"צ, ולא לבטל את עליית הליגה. הפרשה הסתיימה בהפחתת שלוש נקודות ממאזנה החל מהעונה הבאה, ובית הדין העליון המתיק את העונש לשתי נקודות. מדובר בפרשה חמורה, אבל מהטון שעולה מהדיווחים באותם ימים בעיתונים - כולם התייחסו לזה בחיוך. כל השתלשלות העניינים יכולה להיות תסריט לסרט בורקס. שחקנים שולחים "איש עסקים" כדי שישחד שחקן יריב, אבל בסופו של דבר המשחק נגמר בתיקו והניסיון של עג'מי "לתת" את המשחק לראשל"צ לא צלח. אפילו לפנדל הוא לא הצליח לגרום.
7 צפייה בגלריה
אבוקות של אוהדי הפועל ת"א
אבוקות של אוהדי הפועל ת"א
מעל כולן. אבוקות במשחק בין הפועל ת"א ובית"ר ירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ה"אחריות השילוחית" בה הואשמה הפועל ראשל"צ נשארה איתנו עד היום, וקבוצות משלמות בהפחתת נקודות בגלל מעשי האוהדים שלהן. לא פחות מ-10 נקודות הופחתו בינתיים העונה לקבוצות ליגת העל, ובהחלט יכול להיות שגם האלופה וגם היורדות יוכרעו עקב דברים שלא קשורים נטו לכדורגל.
בגלל מה שכבר הפך למכת מדינה, החלטנו לבדוק את ההיסטוריה של הפחתת הנקודות בליגה הבכירה מכל זווית ופינה: לאיזו קבוצה הורידו הכי הרבה נקודות, מי סבלה הכי הרבה בגלל האוהדים שלה, ומה הסיבות העיקריות להפחתות.
נתחיל מהשורה התחתונה: בית הדין הפחית עד היום 97 נקודות לקבוצות הליגה הבכירה. 16 קבוצות שונות נענשו לאורך השנים, כשמעל כולן הפועל ת"א ובית"ר ירושלים. עוד נחזור אליהן – ויותר מפעם אחת.

העשורים הראשונים: עבירות פיננסיות

שלושת העשורים הראשונים של ההפחתות, החל מההורדה הראשונה בסוף שנות ה-70, התאפיינו בהתנהלות לא תקינה של הקבוצות, בעיקר בהיבט הפיננסי. בעונת 1988/89 הכדורגל הישראלי סער בעקבות הפרה של "תקנון התשלומים" ע"י קבוצות רבות, ביניהן הפועל ת"א, מכבי ת"א ומכבי חיפה, ששילמו לשחקנים יותר ממה שדיווחו בפועל להתאחדות. הפועל ת"א קיבלה אז את העונש הכבד ביותר – הפחתת ארבע נקודות והרחקה של מספר שחקנים מרכזיים, ביניהם גילי לנדאו ויעקב אקהויז. עם תחילת עידן הבעלות הפרטית, תקנון התשלומים המיושן בוטל והוקמה הרשות לבקרת תקציבים.
חוזים כפולים המשיכו ללוות את הכדורגל הישראלי עמוק לתוך העשור הראשון של שנות האלפיים. כל הורדת נקודות לוותה בזעקות שבר על סוף הכדורגל ופגיעה אנושה בספורטיביות שלא הייתה כמותה. אולם לפחות במקרה של "תקנון השילומים" בסוף שנות ה-80, הפחתת הנקודות דווקא תרמה לתחילת תהליך ההפרטה של הכדורגל הישראלי, על חשבונם של המרכזים המתפוררים.

מפרשת האפדרין עד הקלטת הלוהטת

פרשה מפורסמת נוספת שגרמה להורדת נקודות היא "פרשת האפדרין", בה נתפס כפיר אדרי עם חומר אסור במהלך בדיקה שגרתית ב-1999. הפרשה פתחה תיבת פנדורה במכבי ת"א אחרי ש"הוויטמינים" שניתנו לשחקנים התגלו כחומר אסור, ועקב העדויות לפיהן כל שחקני הקבוצה נטלו את החומר האסור - ללא ידיעתם - הוחלט על עונש הפחת נקודות לקבוצה, כך שאת עונת 1999/2000 מכבי ת"א פתחה במינוס. אדרי עצמו, אגב, קיבל שישה משחקים בחוץ.
ומי לא זוכר את פרשת "הקלטת הלוהטת", שבה אחמד חילו, מחזיק תיק הספורט בעיריית נצרת, הציע לסוכן כסף כדי ששחקניה הזרים של כפר קנא לא יתאמצו במשחק העלייה ב-2003? גם כאן ההתאחדות לא ביטלה את עליית הליגה - וכמו ב-1978 הסתפקה בהפחתת שלוש נקודות ממאזנה של אחי נצרת בליגת העל. בסוף אותה עונה נשרה בחזרה לליגה הלאומית. תקראו לזה צדק פואטי.
7 צפייה בגלריה
פרשה על שמו פתחה תיבת פנדורה במכבי ת"א. אדרי
פרשה על שמו פתחה תיבת פנדורה במכבי ת"א. אדרי
פרשה על שמו פתחה תיבת פנדורה במכבי ת"א. אדרי
(צילום: יוסי רוט)

מבית"ר עד בית"ר: כשהקהל פורץ למגרש

אז דיברנו על עבירות של הקבוצות. אבל מה עם האוהדים? הורדת הנקודות הראשונה שנגרמה בגלל התנהגות אוהדים הייתה בעונת 2008/09, וכנראה לא תופתעו לשמוע שהכבוד המפוקפק שייך לבית"ר ירושלים. בעקבות פריצה המונית לדשא שגרמה לפיצוץ משחק האליפות מול הרצליה ב-2008, פתחה הקבוצה את העונה שאחרי עם מינוס 2 נקודות. הרבה לא השתנה מאז, כי גם גמר גביע המדינה בדיוק 15 שנה לאחר מכן הסתיים בערך באותה צורה, והפעם העונש היה גדול יותר (מינוס 4 נקודות) והבושה הייתה גדולה יותר (נשיא המדינה הוברח מסמי עופר וטקס הענקת הגביע בוטל).
7 צפייה בגלריה
אוהדי בית"ר ירושלים על כר הדשא לאחר גמר הגביע
אוהדי בית"ר ירושלים על כר הדשא לאחר גמר הגביע
אוהדי בית"ר ירושלים בפריצה למגרש בגמר הגביע. העונש הגיע אחרי פגרת הקיץ
(צילום: עוז מועלם)
שחקני בית"ר עלו למשחק מול הפועל חיפה במחזור הראשון של העונה עם חולצות "דין לבית"ר ודין לשאר" במחאה על כך שבית הדין לא מוריד נקודות לקבוצות אחרות (מה שהוכח כלא נכון העונה), ובאופן כללי במועדון יש הרגשה שבית"ר מקופחת בבית הדין. למשל, היא הקבוצה היחידה אי פעם שהופחתו לה נקודות על קריאות גזעניות – ארבע תקריות ומינוס שש נקודות לאורך השנים. גם כשמסתכלים על טבלת הנקודות שהורדו בגלל האוהדים, הפער העצום בין בית"ר לכל היתר מעלה תהייה האם בית הדין לא הפלה אותה לרעה לאורך השנים.

השכונה של הפועל ת"א

אחרי שמדברים על בית"ר ירושלים חייבים לעבור באופן טבעי ליריבה המושבעת שלה (אחת מהן, לבית"ר יש הרבה יריבות מושבעות). הפועל ת"א היא כאמור שיאנית ההפחתות עם מינוס 20 נקודות לאורך השנים, ואצלה מה שבולט הוא הגיוון. אצל האוהדים כולם אשמים – הניהול הכושל, האוהדים ואפילו השחקנים.
7 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ת"א
אוהדי הפועל ת"א
אבוקות ביציעי הפועל ת"א
(צילום: עוז מועלם)
מה לא היה שם לאורך השנים? הפרת תקנון תקציבי, פירוק (מינוס 9 נקודות בעונת הירידה 2016/17), התפרעות אוהדים קיצונית ואפילו אלימות שחקנים – הקבוצה הראשונה בהיסטוריה שנענשה מסיבה זו. זה קרה אחרי הדרבי ב-2012 שבו הפועל הפסידה למכבי לראשונה אחרי ארבע שנים (היום זה נשמע כמו מדע בדיוני). אוהדים השליכו מוטות על השופט, חפצים על שחקנים ורימוני עשן ליציעים, ומספר שחקנים – בעיקר אביחי ידין וסלים טועמה - השתתפו בקטטה.
זו לא הייתה הפעם האחרונה שבה אוהדי הפועל עלו לקבוצה שלהם ביוקר. "פואד" תקף את ערן זהבי ב-2014 בדרבי שפוצץ בהמשך בגלל קהלי שתי הקבוצות, בעונה שעברה אוהדים זרקו אבוקות וכך גם העונה. הרבה אבוקות, הרבה נקודות.
הקבוצות האחרונות שנענשו בגלל אלימות שחקנים היו מכבי חיפה והפועל באר שבע (מינוס 3 לכל אחת), בעקבות המגה-קטטה בסיום משחק העונה בשנה שעברה, אבל חשוב להדגיש שההפחתה לא השפיעה על המיקומים בטבלה.
7 צפייה בגלריה
המהומות בין מכבי חיפה להפועל באר-שבע
המהומות בין מכבי חיפה להפועל באר-שבע
ההפחתה לא השפיעה על מאבק האליפות ועל המיקום בטבלה. המהומות בין מכבי חיפה להפועל באר-שבע בטרנר
(צילום: עוז מועלם)

מינוס 19 נקודות: עונת הבלהות 2011/12

2011/12 הייתה עונת הבלהות של ליגת העל בכל מה שקשור להפחתת נקודות. לא פחות מ-19 נקודות הורדו אז – יותר מבכל עונה אחרת. הפועל פ"ת הלכה לפירוק (מינוס 9), אוהדי בית"ר קיללו את טוטו תמוז בקריאות גזעניות (מינוס 2), סכנין נתפסה על חוזים כפולים (מינוס 2), על דרבי המוטות כבר דיברנו (מינוס 3), ומכבי פ"ת נענשה בצורה חמורה על כך שמאמן השוערים עמי גניש תקף את עלי חטיב מהפועל חיפה במושבה (מינוס 3).
העונה, כאמור, הופחתו לקבוצות כבר 10 נקודות. קשה להאמין שיישבר השיא של 2012, אבל כבר עכשיו מדובר באחת העונות הקשות ביותר בהיסטוריה.

האוהדים שמקלקלים לקבוצות שלהם

ומהמכה הקטנה בכנף - בחזרה למכה הגדולה לענף: אלימות האוהדים. זהו שם כולל לכל ההתפרעויות, פריצות למגרש, השלכת חפצים וכמובן הדלקת/זריקת אבוקות – הטרנד החדש שהורס לנו את הכדורגל. בית הדין והקבוצות מנסים להילחם בתופעת השלכת האבוקות לדשא. בעונה שעברה הדרבי התל אביבי הופסק ליותר מחצי שעה בגלל השלכת האבוקות. גם העונה ראינו את התופעה במשחקי הקבוצות הגדולות, ובית הדין העניש אותן על כך. התקנון החדש ביטל את עונשי הרדיוס והמשחקים ללא קהל, הדיינים הביעו על כך ביקורת באחד מפסקי הדין - וכתבו שלא תהיה להם ברירה אלא להפחית נקודות גם בעתיד. יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי הפחתת הנקודות הנוכחית הייתה בגלל הפעלת עונשים על תנאי - עוד לפני כניסתו לתוקף של התקנון החדש. בקיצור, סלט אחד גדול - שבגללו כולם מבולבלים.
לגבי דבר אחד אין שום בלבול: האחריות להפחתת הנקודות עברה מהקבוצות לאוהדים. כל תשע ההפחתות האחרונות בליגת העל – מינוס 14 נקודות בסך הכל – נגרמו בגלל קהל סורר.
7 צפייה בגלריה
דייני בית הדין המשמעתי של ההתאחדות לכדורגל
דייני בית הדין המשמעתי של ההתאחדות לכדורגל
בכפוף לתקנון. דייני בית הדין המשמעתי של ההתאחדות לכדורגל
(צילום: אורן אהרוני)
כולם רוצים לפתור את בעיית האלימות, אבל רוצים גם שלא תהיה פגיעה בספורטיביות. לכן עולה השאלה כיצד יש לעשות זאת. לא בטוח שיש תשובה. עונש הפחתת הנקודות בסוף שנות ה-80 הביא בסופו של דבר למהפכה של ממש בכדורגל הישראלי - ועזרה להפוך את הכדורגלנים למקצוענים ולהפסיק עם השכונה. מנגד, בינתיים אנחנו לא רואים שהפחתה בגלל התנהגות קהל עוזרת במשהו.
פורסם לראשונה: 22:01, 08.03.24