הפנים אמרו הכל. המשחק הרביעי כבר היה בידיים של מכבי ת"א, ריח הפיינל פור התפשט באולם, אבל הקבוצה שמטה יתרון 7 נקודות ברבע האחרון, הפסידה 95:88 והבינה שהיא הולכת למשחק מספר 5 באואקה. מעבר לתחושת התסכול וההחמצה, במועדון מכירים היטב את הנתון העגום לפיו בכל 19 הפעמים שסדרת יורוליג הגיעה למשחק חמישי, זה נגמר במפלה של האורחת. במכבי ת"א ייאבקו הערב (21.15) לא רק נגד פנאתינייקוס, אלא גם נגד הסטטיסטיקה האכזרית.
הצהובים כבר הרגישו זאת על בשרם. ב־2012 דיוויד בלאט ושחקניו היו חלק מסדרה אדירה מול אותה פאו. אותה אואקה, אותה אווירה המטורפת, משחק חמישי בשלב ההצלבה והירוקים ניצחו 85:86 בדרך אל הפיינל פור. אבל לא צריך ללכת רחוק מדי. רק בעונה שעברה הגיעה מכבי ת"א למשחק חמישי מול מונאקו, הייתה קרובה לניצחון, אבל שוב ההיסטוריה שיחקה תפקיד והקבוצה הצרפתית העפילה לראשונה בתולדותיה לפיינל פור. במכבי בונים על זה שהיום הקבוצה יותר מנוסה וחלק מהסגל כבר יודע איך להתמודד בסיטואציה כזאת ואיך לנטרל את הלחץ.
3 צפייה בגלריה
ניבו
ניבו
מכבי ת"א נלחמת בסטטיסטיקה. ניבו
(צילום: EPA/ANDREJ CUKIC)

"גם המאמן וגם השחקנים מנוסים יותר העונה", אומר גורם במועדון. "כשאתה מגיע שנה ראשונה למעמד כזה, משחק חמישי קריטי, אתה נלחץ מכל דבר וזה מתורגם על הפרקט. אתה חושב על ההיסטוריה, על הקהל הביתי שמבין את החשיבות שלו, על השיפוט שלפעמים ניזון מהאווירה החמה. אם היינו רוצים להבטיח לעצמנו פיינל פור בוודאות היינו צריכים לנצח את המשחק הרביעי, אבל אין מה לעשות, זה משחק כדורסל. אנחנו רוצים להאמין שכולם למדו מהעונה שעברה, ושהמשחק לא יקום או ייפול על טעויות של חוסר ניסיון".

"יותר דם רע"

מי ששיחקו אז ב־2012 במדי מכבי ת"א הם ליאור אליהו ויוגב אוחיון, שזוכרים לפרטי פרטים את השניות האחרונות של אותו ערב באואקה. הצהובים הצליחו לחזור מפיגור 12 ברבע האחרון, ובמצב של 3 הפרש לקבוצה היוונית 11 שניות לסיום סחט גיא פניני (היום עוזר המאמן) עבירה של שלוש זריקות עונשין וקלע את שלושתן. שוויון. בהתקפה הבאה נשרקה לטובת פאו עבירה שנויה במחלוקת (בלאט הגדיר את ההחלטה "שערוריית שיפוט") דימיטריס דיאמנטידיס נשלח אל הקו, קלע רק אחת, אבל סגר את הסיפור.
"אני זוכר את הסדרה הזאת כאילו זה היום" אומר אליהו, "קליעות העונשין של פניני היו אחד הרגעים הכי גדולים בהיסטוריה של המועדון. הייתי בטוח שאחרי העונשין שקפץ לו שם למעלה ובסוף נכנס, אנחנו ננצח כי הייתה לי תחושה שאלוהים מכוון את הכל מלמעלה. אמרתי שאם זה נכנס אז דברים קורים. אני חושב שהפעם יש יותר דם רע גם בגלל ששתי הקבוצות ממש רוצות לעלות לפיינל פור וגם קצת בגלל המלחמה. משחק חמישי באואקה זה המשחק הכי קשה שאפשר לבקש.
3 צפייה בגלריה
זוכרים לפרטי פרטים את השניות האחרונות של אותו ערב באואקה. אליהו ואוחיון
זוכרים לפרטי פרטים את השניות האחרונות של אותו ערב באואקה. אליהו ואוחיון
זוכרים לפרטי פרטים את השניות האחרונות של אותו ערב באואקה. אליהו ואוחיון
(צילום: ראובן שוורץ)
"ראיתי כמה פנאתינייקוס הגיעו מחויבים במשחק הרביעי, זה מגיע מהבעלים, עובר למאמן וממשיך הלאה. זה לא שאין את זה במכבי, אבל בסוף אני חושב שפנאתינייקוס בסיטואציה הזאת היא בהחלט פייבוריטית. מכבי תצטרך בשקט ובדרך שלה להישאר צמודה, אסור לאפשר ליוונים לפתח מומנטום, כי אם פנאתינייקוס תעשה ריצה היא תישאר עם הרגליים על הקרקע גם ב־25 הפרש והתוצאה לא תרד. מכבי צריכים להיות כל הזמן בתמונה".
אוחיון מחזק: "המטרה של מכבי היא לשים את הלחץ על פנאתינייקוס עד דקות הסיום, כי להיות באואקה מול קהל כזה יכול לעשות את האפקט ההפוך. אני חושב שפאו השנה קצת שונה מ־2012, שהייתה אז ברובה מלאה בשחקנים יוונים שיודעים מה זה לשחק באואקה. היום הם קצת יותר בנויים על אמריקאים שאין להם את הדנ"א של פנאתינייקוס, אבל עדיין יש את סלוקאס ועוד שחקנים מרכזיים".
לגבי המאזן הקשוח - 0:19 לטובת הקבוצות הביתיות - עימו תצטרך הקבוצה של עודד קטש להתמודד, אומר אליהו: "יש משפט שאני אוהב - שום דבר לא אפשרי עד שמישהו עושה את זה. אתה יכול לקחת את הנתון הזה לשני כיוונים - או לאף אחד לא עשה את זה, אני גם לא אצליח, או מה הבעיה לשבור את זה? ברור שיש את המחסום של השבירה, מן תקרת זכוכית כזאת, אגב, זה מזכיר לי את המחסום שהיה לנו באליפות הראשונה עם הפועל ירושלים, בסוף עשינו את זה".
אוחיון מוסיף: "כשאתה בא כאנדרדוג אין לך מה להפסיד, הלחץ על הקבוצה המארחת. אני מאוד מאמין במכבי, יש להם אופי נהדר השנה. פנאתינייקוס פייבוריטית, בטח עם החיסרון של ווייד בולדווין, אבל מכבי כבר הוכיחה שהיא יכולה לנצח בלעדיו ויש להם את הכלים".
3 צפייה בגלריה
עתמאן
עתמאן
רשומה עשיר. עתמאן
(צילום: EPA/ANDREJ CUKIC)

קטש מול עתמאן

חוץ מביתיות, שיפוט והיסטוריה, לשני האנשים על הקווים יהיה חלק משמעותי בצורה שבה יתפתח המשחק. לרזומה ולקור הרוח של המאמן במעמדים כאלה יש משקל כבד. קטש אמנם הספיק כמאמן לזכות בישראל בשתי אליפויות ושני גביעי מדינה פלוס זכייה באליפות ובגביע היווני, וגם היה במעמד הפלייאוף של היורוליג בעונה שעברה, אבל לארגין עתמאן יש רזומה עשיר הרבה יותר שכולל שתי אליפויות יורוליג, יורוקאפ, יורוצ'אלנג', שש אליפויות טורקיה, שישה גביעי טורקיה ושמונה פעמים סופרקאפ טורקי.
"ההשפעה של עודד הכי גדולה במשחק", טוען אליהו, "הוא יצטרך לזהות התחלה של מומנטומים, מ־10 הפרש יהיה להם מאוד קשה לחזור". אוחיון מסכם: "קבוצות בשלב הזה אמורות לרוץ ולעשות את כל מה שהן עבדו עליו לאורך כל השנה, מצד שני, עודד הוא בהחלט מאמן שיכול להגיע עם רעיונות באמצע משחק ולשנות דברים, אז יש לו כאן ערך מוסף. יש למכבי את המוחות על הקווים, אם זה עודד וגם גיא פניני שהיו במעמדים האלה ויודעים את החשיבות".
פורסם לראשונה: 01:30, 07.05.24