ב-1999 הוכתר ריבאלדו כשחקן הטוב בעולם. הכוכב הברזילאי של ברצלונה, ומי שהיה אז מלך שערי הליגה הספרדית, זכה בכדור הזהב, ולאף אחד לא היה ספק שהתואר מגיע לקשר ההתקפי הנפלא, שנולד 27 שנים קודם לכן בעיירה פאוליסטה שבצפון מזרח ברזיל.
"הקבוצות הגרועות בעולם": סדרה כתבות חדשה
ממש במקביל זכתה באותה שנה קבוצה אלמונית מפאוליסטה, שאף אחד בעולם לא שמע עליה עד אז, בתואר עולמי שונה לחלוטין. איביס קיבלה אז את ההכרה הרשמית כקבוצת הכדורגל הגרועה ביותר בעולם ונכנסה אחר כבוד לספר השיאים של גינס. מאז ועד היום באיביס ממשיכים להתהדר בשיא המיוחד הזה. עד כמה שזה ישמע מוזר, לא רק שהם לא מתביישים בתואר - הם גאים בו.
(ביקור אצל "הקבוצה הגרועה ביותר בעולם")
תמונה למזכרת (שמסתבר שווה לא מעט בברזיל)
תקופת השיא של איביס - אם אפשר לקרוא לזה כך - הייתה בתחילת שנות ה-80. הקבוצה הצנועה, שמשחקת כבר 83 שנה בליגות הנמוכות של מחוז פרנמבוקו, מעולם לא זכתה בשום תואר, אבל בין ה-20 ביולי 1980 ל-17 ביוני 1984 היא עברה שלוש שנים ו-11 חודשים ללא ניצחון אחד לרפואה.
אנשי ספר השיאים של גינס ניסו במשך שנים למצוא קבוצה שיש לה רצף גרוע יותר, גם מבחינת פרק הזמן וגם מבחינת מספר המשחקים, 55, ולא מצאו.

הכוכב: כריזמה, לוק וחוסר מושג בכיבוש שערים

לפתע איביס הפכה לאחת הקבוצות הכי מדוברות בברזיל. עשרות עיתונאים וצוותי טלוויזיה נשלחו לעיירה הנידחת, לא רחוק מרסיפה, עיר הבירה של המחוז. הם באו כדי לתעד את "הקבוצה הגרועה ביותר בעולם", את אנשיה, את אוהדיה, ובעיקר את הסמל הגדול שלה - מאורו שמפו.
יש לו שני סמלים מסחריים, אחד מהם זו רעמת התלתלים. מאורו שמפו
שמו האמיתי של האליל המקומי הוא מאורו טישיירה תורפ, אבל כולם מכירים אותו בשם מאורו שמפו. ויש לכך כמובן סיבה טובה: מאורו הוא ספר במקצועו. ויש לו שני סמלים מסחריים. האחד הוא רעמת התלתלים שמפארת את ראשו, גם היום, כשהוא כבר בן 65. והשני הוא הקריאה המפורסמת בכל פעם שהוא מבקיע שער או מסיים תספורת: "שואו, שואו, שואו!".
למאורו שמפו היה כמעט כל מה שצריך כדי להיות חלוץ כוכב: כריזמה, לוק וחוש הומור. הייתה לו רק בעיה אחת קטנה: לא היה לו מושג איך להבקיע שערים.
מאורו שמפו שיחק במדי איביס בשנות הזוהר שלה, בין 1976 ל-1986, ובמהלך 10 שנותיו בקבוצה הוא הבקיע שער אחד בלבד. אגב, השער הזה, שהיה מקרי לחלוטין, הונצח ע"י הטלוויזיה המקומית.
(גם אתם לא תאמינו: הביצועים הכושלים של מאורו שמפו)

מאז שכל ברזיל התאהבה בסיפור של איביס, גם מאורו שמפו הפך לסלבריטי ענק ברסיפה ובסביבותיה. במרוצת השנים נעשו עליו סרטים, נכתבו ספרים וחוברו שירים לרוב, המהללים את חוסר הכישרון שלו.
בינתיים המספרה של מאורו שמפו הפכה למקום עליה לרגל למעריצים, שבאים גם להסתפר וגם ליהנות מביקור במקום שהפך למעין מקדש של איביס. המספרה מעוצבת כמגרש כדורגל, עם סימוני רחבות ושערים קטנים, ומאורו שמפו גוזז את שיער הלקוחות כשהוא לבוש במכנסים קצרים ובחולצה האדומה-שחורה של איביס.
איביס ספורט קלוב משחקת בליגה של מחוז פרנמבוקו, אחד מ-27 המחוזות שמרכיבים את ברזיל, ואשר בכל אחד מהם מתקיימת אליפות מקומית. עד 1970 לא הייתה לברזיל ליגה ארצית כפי שנהוג בכל המדינות בעולם. הסיבה הייתה בעיקר גאוגרפית. בשל המרחקים העצומים במדינה היה קשה עד בלתי אפשרי לקיים ליגה של ממש, ולכן עד אז התארים החשובים ביותר היו אלו של המחוזות השונים.
איביס מודל 2021/22
ארבע האליפויות החשובות והאיכותיות ביותר הן ה"קריוקה" במחוז ריו דה ז'ניירו, ה"פאוליסטה" במחוז סאו פאולו, ה"גאושו" במחוז ריו גראנדה דו סול בדרום, וה"מיניירו" במחוז מינאס ז'ראיס. אבל כאמור יש ליגות מקומיות בכל 27 המחוזות, גם הנידחים ביותר, כמו באמזונאס, סרז'יפה וטוקנטינס.
בעשורים האחרונים ירדה מעט קרנן של הליגות המחוזיות, והליגה הארצית, ה"ברזילייראו" הפכה לדבר הגדול והחשוב ביותר. אולם מבחינת האוהדים של פלמנגו זכייה באליפות הקריוקה, מול יריבות ישירות כמו פלומיננזה, ואסקו דה גאמה ובוטאפוגו, חשובה ויוקרתית לא פחות מזכייה באליפות הלאומית.
במחוז פרנמבוקו, בצפון מזרח ברזיל, יש שלוש קבוצות גדולות, ספורט רסיפה, סנטה קרוז ונאוטיקו. השלוש זכו ביחד ב-94 מ-107 האליפויות של המחוז, מאז תחילת הדרך ב-2015.
10 קבוצות משחקות בליגה הראשונה של פרנמבוקו - וב-2022 אחת מהן תהיה איביס - שעשתה היסטוריה והעפילה בחודש שעבר מהליגה השנייה של המחוז. ולא מדובר בעניין פשוט, שכן ההצלחה של איביס, שכללה 6 ניצחונות ב-12 משחקים, מנוגדת לרוח המועדון.

המשבר: שלושה ניצחונות רצופים

המשבר הראשון אירע בספטמבר 2017. אחרי סידרה ארוכה של הרבה הפסדים ומעט תוצאות תיקו, איביס התחילה לנצח. היא גברה על ורה קרוז 0:1, על קאבנסה 1:2 ואז ניצחה גם את פרוביאריו דה קאבו 0:1.
מאורו שמפו וראש האולטראס "נגעלים מהניצחונות"
בפעם הראשונה בהיסטוריה איביס הייתה על סף ניצחון רביעי ברציפות, כשהתכוננה למשחק מול סנטרו לימויירנסה. כמה מהאוהדים נכנסו ללחץ. הם פרצו לבר מקומי שבו נוהגים השחקנים להתכנס אחרי כל משחק ודרשו מהם: "תפסיקו לנצח". מנהיג האוהדים נילסיניו פילו אמר: "מה שאתם עושים הורס את ההיסטוריה שלנו.
אוהדים אחרים העלו פוסטים ברשתות החברתיות ודרשו מהמאמן ומההנהלה להתפטר. אחד האוהדים כתב בעמוד הטוויטר של הקבוצה, שיש לו למעלה מ-300 אלף עוקבים: "זה מצב מדאיג לטווח הארוך. אם המגמה תימשך נפסיק להיות אייקון ונהפוך לעוד קבוצה שמנצחת. האשמה היא של המאמן".
גם מאורו שמפו נזעק להתייחס למצב החמור שנותר. "אם נמשיך לנצח, נאבד את הייחוד שלנו", אמר הכוכב-אייקון-ספר.
אחרי הניצחונות, האוהדים שרפו את חולצות המועדון
אבל את נשיא המועדון, אוזיר ג'וניור, המחאות לא הרתיעו. "המטרה שלנו הייתה ונשארה להעפיל לליגה הראשונה של מחוז פרנמבוקו", הוא אמר לתקשורת המקומית והסביר כי ההצלות האחרונות קשורות גם להחתמה של מספר שחקנים שהפכו למובטלים.
"אנחנו כבר לא הקבוצה הגרועה בעולם. זה משהו שייך לשנות ה-80. אנחנו אפילו לא הקבוצה הכי גרועה בפרנמבוקו. החלום שלנו הוא הליגה הראשונה, אבל זה ידרוש מאילנו הרבה עבודה", אמר הנשיא.
לאוהדים המודאגים הוא הוסיף כמה מילות הרגעה. "אפילו אם יום אחד נעפיל לליגה הראשונה של ברזיל, אף אחד לא יצליח לקחת מאיתנו את התואר של הקבוצה הגרועה בעולם. זה חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של המועדון". אגב, את המשחק ההוא מול סנטרו לימויירנסה איביס סיימה ב-1:1 - אבל שלושה ימים לאחר מכן ניצחה את אותה יריבה 0:1.

ההצעה ההזויה למסי

"הציפור השחורה" (הכינוי של הקבוצה), לא הצליחה במשימה להעפיל לליגה הראשונה של המחוז ב-2017, אבל המשיכה לעשות כותרות. ביולי הארון, כאשר החוזה של לאו מסי בברצלונה הסתיים, מיהרה איביס להציע לכוכב הארגנטיני שהפך לשחקן חופשי להצטרף לשירותיה.
החוזה שהוצע למסי. לא נגענו
במכתב רשמי, שעליו מתנוסס סמל המועדון והלוגו "הקבוצה הגרועה בעולם", נכתב: "שלום ליונל מסי הנכבד. שמענו בסיפוק רב שהחוזה שלך בברצלונה הסתיים. בעקבות כך אנחנו מציעים לך להצטרף לקבוצה הגרועה ביותר בעולם. אבל ההצטרפות שלך מותנית ב-6 תנאים: 1. חוזה ל-15 שנה, החל מה-1 ביולי 2021. 2. שכר שיהיה מבוסס על התוצרת על המגרש (אם יגיע לך). 3. אסור לך להבקיע יותר מדי שערים. 4. אסור לך לזכות באליפות. 5. אתה לא יכול ללבוש את חולצה מספר 10, ששייכת לעד למאורו שמפו. 6. אתה חייב להישבע שלוש פעמים מול המראה שפלה היה גדול ממראדונה".
אז כן, איביס מתכוננת להופעה הראשונה שלה בליגה הבכירה של פרנמבוקו מזה 22 שנה. הפעם הקודמת הייתה ב-2000 והקבוצה לא ביישה אז את המסורת הכפולה: הרבה הפסדים ולא מעט הומור עצמי.
באתר הרשמי של המועדון נכתב: "נתנו כבוד לחולצה עם עונה בלתי נשכחת שכללה 11 הפסדים ב-18 משחקים וספיגה של 42 שערים. ירדנו בחזרה לליגה השנייה ושמרנו על המסורת. למרות שלא הכל היה מושלם, כי סיימנו במקום הלפני האחרון. פרוביאריו דה סרה טלדה הייתה גרועה מאיתנו".
פורסם לראשונה: 14:57, 17.12.21